Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Minitraktor (Hinomoto) hjälp med att koppla in generator

19 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

rilloo (trådstartaren)

#1 » 19:51:12, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okunnig inom el frågar er proffs!

Förra ägaren sa att generatorn var paj köpte en ny.

Ser nu att kablarna som går till generatorn går till tomma intet.

Nya generatorn monterad behöver nu hjälp att koppla den helt nytt kablage eftersom dom verkar slitit isär kablarna pga någon anledning och jag har ingen aning vart dom ska sitta.

Köpte denna :https://www.ebay.com/itm/New-Alternator-Permanent-Magnet-for-KUBOTA-15531-64017-10932-10935-15531-64013/302661283062?hash=item467804acf6:g:3wgAAOSwkhNaoQsP&vxp=mtr

14 ampere och 2 kablar går ut från den.

Den pendlade dock hur jag varvade typ 14-16.5 volt så jag gissar om jag gasar ännu mer så går den upp för mycket i laddström , måste alltså begränsa detta med någon slags relä/limiter?

Så här ser kopplingsschemat ut som jag hittade till min traktor :

Bild

alltså ena kabeln till Limiter och sen till jord,
och den andra kabeln (plus)? till limiter och till tändningslås samma uttag som startmotor.

Problemet jag då inte fattar är limiter som det står i schemat,? Vad ska jag köpa för "limiter " där både plus å minus ska gå igenom så det blir rätt?

Tack för hjälp!
rilloo
Fler än 10 inlägg

Maskintyp: Redskapsbärare

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se

torbjorn_forsman

#2 » 22:27:59, 16-04-2018

Den där "limiter" -burken skulle kunna innehålla nästan vad som helst. Är den gamla alltså helt borta, inte ett spår kvar av den?

Permanentmagnetgeneratorer brukar antingen ha all elektronik som behövs inbyggd, eller också sitter både likriktare och regulator separat. I så fall lämnar generatorn växelström, antingen enfas eller trefas, på de utgående ledningarna.

Och det är inte så att den där "limitern" sitter påbyggd på generatorn (eftersom det inte står något om färger på ledningarna mellan generator och limiter kan man ju misstänka det)? Går den att återfinna i reservdelskatalogen för traktorn? Om du väl har ett reservdelsnummer på den så kan du ju googla på det.

Det är fullt normalt att permanentmagnetgeneratorer har ganska dålig spänningsreglering, de är beroende av att batteriet är i bra skick och kan "svälja" diverse spänningsspikar. Det är också ännu viktigare än på en vanlig växelströmsgenerator att det är bra kontakt hela vägen mellan generator och batteri, på både + och - sidan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#3 » 22:37:47, 16-04-2018

I enklaste formen så kan det vara en likriktare och en zenerdiod. Zenerdioden är till för att begränsa spänningen så att den inte blir för hög.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

rilloo (trådstartaren)

#4 » 17:52:54, 17-04-2018

inte ett spår av någon dosa nånstans..

mätte nu vid lägsta möjliga varv, så laddar den typ 9 volt. vid typ halv gas var den uppe på 20 volt.. så det kan inte vara inbyggd någon varvregulator eftersom volten skenar iväg.

Har ingen reservdelssidor till den tyvärr.. traktorn slutade göras typ 1990 och företaget är sålt till nån annan så svårt hitta något.

Den där limitern måste ju oxå kunna göra om strömmen till DC eftersom den är AC nu .

Likriktare och zenerdiod är det något som gör köpa isf vart, vad behöver jag??

Tack
rilloo
Fler än 10 inlägg

Turbodiesel

#5 » 18:59:47, 17-04-2018

Någon av de här bör klara jobbet, JD använder sådana här generatorer på sina Yanmarmotorer, har inget schema tillgängligt nu men kan troligen fixa.
https://www.ebay.com/itm/NEW-Rectifier- ... UG&vxp=mtr

Den här har inga frågetecken om inkopplingen, och ska passa din generator.
https://www.ebay.com/itm/New-Yanmar-Tra ... SwhilZaLuw
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#6 » 21:24:55, 17-04-2018

Enfas permanentmagnetgenerator med separat likriktare/regulator är också vanligt på t ex motorcyklar, snöskotrar, utombordare och liknande.
Dock sker regleringen inte bara med en zenerdiod, det skulle bli svårt att kyla bort all förlusteffekt ur den - även på en liten 14 A generator kan det ju bli uppåt 200 W som ska kylas bort i så fall.
Istället brukar likriktarbryggan vara gjord så att två av de fyra dioderna är ersatta med tyristorer, och reglerkretsen slutar trigga tyristorerna när likspänningen blir för hög.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Deutz F3L514

rilloo (trådstartaren)

#7 » 06:27:22, 19-04-2018

Turbodiesel skrev:Någon av de här bör klara jobbet, JD använder sådana här generatorer på sina Yanmarmotorer, har inget schema tillgängligt nu men kan troligen fixa.
https://www.ebay.com/itm/NEW-Rectifier- ... UG&vxp=mtr

Den här har inga frågetecken om inkopplingen, och ska passa din generator.
https://www.ebay.com/itm/New-Yanmar-Tra ... SwhilZaLuw

Den sista ser ju rätt ut att koppla oxå, 2 av mina kablar in i den med likadana kablar, (Spelar det ingen roll vilken kabel i vilket uttag?)

Och jord svart, och röda är vidare-laddström?

tack!!
rilloo
Fler än 10 inlägg

torbjorn_forsman

#8 » 07:35:30, 19-04-2018

Det verkar troligt. Om generatorn är en ren enfas växelströmsgenerator (bör märkas tydligt om du ohmmäter på den - mycket låg resistans mellan de båda ledarna, och lika oavsett polaritet på instrumentet) så spelar det ingen roll vilken av dem som går vart.
Svart jord och röd laddström är ju inte helt ovanligt i minusjordade bil-elsystem, så jag tror nästan man kan hoppas på att det är så.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Deutz F3L514

MN

#9 » 08:17:26, 19-04-2018

mäter du på en generator som inte är inkopplad?
MN
Fler än 500 inlägg

torbjorn_forsman

#10 » 09:04:28, 19-04-2018

MN skrev:mäter du på en generator som inte är inkopplad?

Ja. Om den är inkopplad till likriktaren så kan det ju vara något lågohmigt någon annanstans i installationen - t ex en likriktarbrygga med flera kortslutna dioder - som man blir lurad av.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Deutz F3L514

rilloo (trådstartaren)

#11 » 16:32:18, 19-04-2018

torbjorn_forsman skrev:Det verkar troligt. Om generatorn är en ren enfas växelströmsgenerator (bör märkas tydligt om du ohmmäter på den - mycket låg resistans mellan de båda ledarna, och lika oavsett polaritet på instrumentet) så spelar det ingen roll vilken av dem som går vart.
Svart jord och röd laddström är ju inte helt ovanligt i minusjordade bil-elsystem, så jag tror nästan man kan hoppas på att det är så.

Då man mäter på batteriet t.ex så visar ju multimetern ett minus om man har svarta kabeln på plus och röda på minus.

Gör jag samma sak på generatorn när den går så visar den inget minus. exakt samma värde mellan kablarna, och inga markeringar om plus eller minus, så jag antar att det inte spelar någon roll precis som du tror.

Då gör jag så att jag beställer den där regulatorn
minusflätan till jord i karossen.
dom 2 blåa kablarna kopplas till generatorn (spelar ingen roll vilken kabel till vad)
och den röda vidare till plus (eller till tändningslåset där det egentligen ska sitta)

Tror ni på detta?

Tack!
rilloo
Fler än 10 inlägg

torbjorn_forsman

#12 » 18:40:32, 19-04-2018

rilloo skrev:
torbjorn_forsman skrev:Det verkar troligt. Om generatorn är en ren enfas växelströmsgenerator (bör märkas tydligt om du ohmmäter på den - mycket låg resistans mellan de båda ledarna, och lika oavsett polaritet på instrumentet) så spelar det ingen roll vilken av dem som går vart.

Då man mäter på batteriet t.ex så visar ju multimetern ett minus om man har svarta kabeln på plus och röda på minus.

Gör jag samma sak på generatorn när den går så visar den inget minus. exakt samma värde mellan kablarna, och inga markeringar om plus eller minus, så jag antar att det inte spelar någon roll precis som du tror.

Då gör jag så att jag beställer den där regulatorn
minusflätan till jord i karossen.
dom 2 blåa kablarna kopplas till generatorn (spelar ingen roll vilken kabel till vad)
och den röda vidare till plus (eller till tändningslåset där det egentligen ska sitta)

Tror ni på detta?

Tack!

Du ska alltså mäta resistans, inte spänning. Och motorn ska stå stilla när du gör mätningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Deutz F3L514

rilloo (trådstartaren)

#13 » 21:07:03, 19-04-2018

Jag frågade några företag som sålde denna generator efter passande regulator och fick fram denna :

https://www.ebay.com/itm/New-Kubota-Tra ... 2668245303

Den verkar ju vara till samma traktor och allt så den känns ju bättre.

Men då är frågan den har 6 kontakter hur ska den kopplas isåfall??

12v, 14.7 volt setting, (6) connector w/pins. Terminal ID: AC, B-, AC/L,I,B+
rilloo
Fler än 10 inlägg

Volvot24

#14 » 21:22:51, 19-04-2018

Varför inte rensa lite och bara bulta in en generator från t ex en Saab 99:a?

Själv kör jag med en basic generator från en Mazda 626 i skutan. Främst p g a formatet och att jag hade några liggandes. Dessutom behövdes en multiribbrem.

Då slipper man alla eventualiteter och funderingar kring 1 eller 3-fas, filimasardioder o s v.

Uppgiften för en generator är väl i första hand att strömförsörja en anläggning eller maskin samt ladda batteri...

Övriga teknikaliteter är väl till för de som gillar att skapa problem, uppfinna lösningar av oklar natur och av nostalgiska skäl bygga upp havererade system till original?
Går inte med en rosa generator...

Kanske har jag fel?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg

Maskin: Volvo T24

torbjorn_forsman

#15 » 21:51:13, 19-04-2018

Det kan vara svårt att få plats med en vanlig bilgenerator om konstruktören inte lämnade mer utrymme än att den lilla permanentmagnetgeneratorn precis fick plats.

Här ett schemaexempel på enfas permanentmagnetgenerator med separat likriktare/regulator, från en japansk mc från tidigt 80-tal.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Deutz F3L514

Återgå till [Traktorer] El/Elektronik