Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

David Brown -79, generator laddar ej

22 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

ATD (trådstartaren)

#1 » 20:59:54, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Modell: David Brown 885
Årsmodell: 1979
Timmar: 5000

Har precis köpt en DB 885 och haft den i en vecka. Sakta men säkert kommer felen smygande som man inte upptäckte/tänkte så mycket på när jag kollade på traktorn. Nu fick jag den till väldigt billigt pris, så jag har överseende med bristerna, men vill nu försöka åtgärda dom.

Jag kommer skapa andra separata trådar för dom andra problemen.

Problembeskrivning:
Ingen el verkar fungera som den skall.
Batteriet visade ca 11 volt.
Traktorn startade fint ändå.
Inga lampor så som oljetryck eller generator lyser, varken innan start eller under gång.

Hittills felsökt:
Laddade batteriet fullt.
Mätt spänning över batteriet när motorn är igång = samma spänning som när motorn är avstängd.
Kontrollerat jordpunkter, dock ej demonterat, endast kontrollerat att de finns och inte är sönderrostade.
Kontrollerat lamporna till oljetryck m.m. 2 watts lampor, som ej är trasiga.
Smörjt upp kontakterna bakom instrumentpanelen, två stora kabelskor till någon form av relä (?) var något ärgade, försökte smörja upp med 5-56 och trycka i och ur kontakterna några gånger. Såg bättre ut efteråt.
Har kollat i en felsökningsguide på engelska som finns här på forumet och mät på diverse olika sätt för att se om förbindelse mellan generator och solenoid finns, inget att anmärka på där.

Nästa steg?
Nu återstår antagligen bara att mäta upp generatorn. Men jag vet inte riktigt hur jag skall gå till väga. Det är en original Lucas. Från generatorn går en lite tjockare kabel och en lite tunnare kabel. Generatorn har dock tre (3) anslutningar, och jag vet inte i vilken av dom två den tjocka kabeln skall sitta i.

Tacksam för allt hjälp.

MVH
ATD
ATD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:40, 27-08-2018
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 885 -79



torbjorn_forsman

#2 » 21:13:00, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är anslutningarna märkta på generatorn? Har den inbyggd laddningsregulator eller sitter den separat?
Har traktorn laddningskontrollampa, och verkar i så fall den tunna kabeln till generatorn vara hopkopplad med ena änden av den?

Jag antar att det är flatstiftsanslutningar på generatorn, två 3/8" (9,5 mm) och en 1/4" (6,3 mm). Om generatorn har inbyggd laddningsregulator så är det lilla flatstiftet definitivt vad som kallas D+ eller 61 på det europeiska fastlandet, och den ska vara ansluten via laddningslampan till + efter tändningslåset.
De två grova flatstiften kan antingen vara hopkopplade i generatorn eller också är de för + och - ut. I det första fallet så spelar det ingen roll var den grova pluskabeln ansluts, i det andra fallet (och om det är minusjordat elsystem), ska den anslutas till det flatstift som är märkt + , och det andra ska jordas (om det inte redan är jordförbundet i generatorn).

Många såna där Lucas-generatorer har plana släpringar, där är ett vanligt fel att det blir varmgång vid det kol som ligger närmast centrum på axeln så att kolhållaren smälter ner.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ATD (trådstartaren)

#3 » 22:09:15, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Hur är anslutningarna märkta på generatorn? Vet ej. Har inte kunnat se. Om dom är uppmärkta får jag göra ett nytt försök imorgon. Har den inbyggd laddningsregulator eller sitter den separat? Vet ej. Har dock inte hittat något med 4 sladdar i (vilket regulatorn verkar ha om jag kikar på elschema).
Har traktorn laddningskontrollampa, och verkar i så fall den tunna kabeln till generatorn vara hopkopplad med ena änden av den? Den har lampa. Lampan är kontrollerad. Jag har dock inte mätt upp den tunna kabeln. De kanske jag borde göra för att utesluta brott på den.

Jag antar att det är flatstiftsanslutningar på generatorn, två 3/8" (9,5 mm) och en 1/4" (6,3 mm). Om generatorn har inbyggd laddningsregulator så är det lilla flatstiftet definitivt vad som kallas D+ eller 61 på det europeiska fastlandet, och den ska vara ansluten via laddningslampan till + efter tändningslåset.
De två grova flatstiften kan antingen vara hopkopplade i generatorn eller också är de för + och - ut. I det första fallet så spelar det ingen roll var den grova pluskabeln ansluts, i det andra fallet (och om det är minusjordat elsystem), ska den anslutas till det flatstift som är märkt + , och det andra ska jordas (om det inte redan är jordförbundet i generatorn).

Många såna där Lucas-generatorer har plana släpringar, där är ett vanligt fel att det blir varmgång vid det kol som ligger närmast centrum på axeln så att kolhållaren smälter ner.


Se mina svar i fet text.
ATD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:40, 27-08-2018
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 885 -79

ATD (trådstartaren)

#4 » 02:06:42, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit ute och grejat med traktorn till kl 02 på natten. :coffee:

Jag upptäckte ett konstigt fenomen. Jag mätte upp 12 volt mellan en kabel till en lampa och jord. När jag kopplade ihop lampan så tändes den inte. Jag höll på att bli tokig när jag tillslut testade att förbättra jorden mellan minus på batteriet och chassiet. Vips så lös lampan. Jag bör alltså gå över alla jordflätor innan jag går vidare.

Trots förbättrad jord så lös inte generatorlampan när traktorn var avstängd och med tändningen på.

Fortsättning följer...
ATD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:40, 27-08-2018
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 885 -79

torbjorn_forsman

#5 » 08:10:27, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänds laddningslampan om du har tändningen på och jordar den tunna ledningen till generatorn?

Vad har du för spänning mellan den ledningen och jord då den är inkopplad till generatorn och tändningen är på? Ändras denna spänning bereoende på om motorn är igång eller inte?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ATD (trådstartaren)

#6 » 12:45:49, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Tänds laddningslampan om du har tändningen på och jordar den tunna ledningen till generatorn?

Vad har du för spänning mellan den ledningen och jord då den är inkopplad till generatorn och tändningen är på? Ändras denna spänning bereoende på om motorn är igång eller inte?


Tänds laddningslampan om du har tändningen på och jordar den tunna ledningen till generatorn?

Yes, då tänds den.

Vad har du för spänning mellan den ledningen och jord då den är inkopplad till generatorn och tändningen är på? Ändras denna spänning bereoende på om motorn är igång eller inte?

Då får jag batterispänning, 12 volt.
Nej, spänningen ändras inte.

Lägger upp några bilder också, det är alltid trevligt.
https://photos.app.goo.gl/PpEfXJDAvt8FrCwJ7
ATD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:40, 27-08-2018
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 885 -79

torbjorn_forsman

#7 » 15:55:39, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det stor sannolikhet att det är avbrott i fältkretsen av någon anledning. T ex varmgången kolhållare som jag nämnde, kolen slut, avbrott i fältlindningen, fel i den inbyggda laddningsregulatorn.
Först kan det dock vara värt att kolla att generatorns minus verkligen är chassijordat så det inte saknas en jordledning från det fria flatstiftet på den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ATD (trådstartaren)

#8 » 15:45:15, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Då är det stor sannolikhet att det är avbrott i fältkretsen av någon anledning. T ex varmgången kolhållare som jag nämnde, kolen slut, avbrott i fältlindningen, fel i den inbyggda laddningsregulatorn.
Först kan det dock vara värt att kolla att generatorns minus verkligen är chassijordat så det inte saknas en jordledning från det fria flatstiftet på den.


Hej,
Jag plockade idag ner generatorn. Den var full av avlagringar från en sliten fläktrem och antagligen remspray. Det var väldigt smutsigt och kletigt med andra ord. Jag förstår att generatorn inte fungerar när den ser ut så där.

Jag kommer att köpa en ny istället. Frågan är bara om jag skall köpa en likadan eller om det går att sätta dit en annan generator t ex från Biltema? Är det standard mått på infästningar osv? Jag vet inte riktigt hur många ampere originalgeneratorn är på, tänkte passa på att kanske montera en 65 ampere istället, något som jag bör tänka på?

Bild
Bild
ATD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:40, 27-08-2018
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 885 -79

torbjorn_forsman

#9 » 15:59:46, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måtten på fästen mm är inte alls standardiserade. Olika avstånd mellan skruvhålen, olika håldiametrar, gängade eller ogängade hål, höger- eller vänsterutförande osv osv. Varje fordons- eller motortillverkare som beställer en generator från någon av de stora underleverantörerna brukar kunna få fästena gjorda efter sina önskemål. Se till att den nya generator du sätter dit är avsedd för samma rotationsriktning som den gamla, eller att den nya utan vidare går att köra åt bägge hållen. På en växelströmsgenerator brukar det bara vara kylfläkten som eventuellt bara fungerar i ena riktningen. Och se till att remskivan blir lagom stor för den nya generatorns varvtalsområde - maxvarv på motorn får inte göra att generatorn överstiger sitt tillåtna maxvarvtal, och tomgångsvarvtalet på motorn ska med god marginal ge tillräckligt varv på generatorn för att den ska börja ladda.
En tumregel är att om den nya generatorn har samma diameter på rotorn (alltså inte ytterdiameter) som den gamla, så har den nog också ungefär samma varvtalsområde. Ju större diameter desto lägre varvtal.

Jag tycker annars inte den gamla generatorn ser onormalt risig ut. En tillsyn av kolhållare och släpringar, ev nya kol och lite plastdelar, och en rejäl rengöring, så är den nog fullt användbar igen. Om man vill kosta på, så kanske man byter kullagren när man ändå är i farten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#10 » 19:45:53, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kimmen

#11 » 22:41:15, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är inte värd att kosta på, annat än rengörning, var försiktig med diodbryggan
Köp en beg, Bosch på skroten, eller Turbodiesels tips
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Trondos

#12 » 22:53:26, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den generatoren der ser kjent ut, det er den samme som står på mange Ford traktorer fra 70-80 talet. Da jeg skulle kjøpe ny på min Ford, drev jeg og søkte ved hjelp av OE nummer som står på Oie, fant ut at jeg kunne bruke generator fra Ford Fiesta, Sierra, Granada, Transit fra 80-talet, Land Rover Series 3 og noen andre engelske biler, Austin etc. Jeg endte opp med å kjøpe en som passet, prisen til Oie var ikke noe å si på. :D
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

ATD (trådstartaren)

#13 » 23:18:09, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.

Jag beställde e 65A från nätet. När jag fick hem den googlade jag på artikelnumret och fick fram att det är en 55A.

Blir väldigt irriterad på sånt. Jag ska föra dialog med butiken, men jag undrar om jag skall montera den 55A som jag har hemma eller byta till en 65A?

Jag kommer ha förbrukare på ca 300 watt (lampor). Funderar även på en kupevärmare som går på 12 volt.

Den nya generatorns hjul är 60 mm i diameter, den gamla är på 70 mm. Jag kan väl behålla det mindre hjulet? Generatorn går väl bara lite snabbare = ingen nackdel?
ATD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:40, 27-08-2018
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 885 -79

torbjorn_forsman

#14 » 09:00:54, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ström som en växelströmsgenerator kan ge varierar ju med varvtalet. Om en generator är märkt t ex 55 A så innebär det att den kan lämna den strömmen vid ett visst bestämt varvtal, vid ett annat varvtal (kanske mätt enligt en annan standard) kan den mycket väl ge 65 A. Så skillnaden mellan de två generatorerna är förmodligen ganska försumbar. Ska man säga något säkert om dem så måste man ha en kurva som visar hela laddkaraktäristiken (ström som funktion av varvtal) för vardera generatorn.

Se bara till att generatorn inte kommer över sitt tillåtna maxvarvtal då motorn går på maxvarv, med den mindre remskivan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#15 » 18:42:42, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns 70A till SAAB. Varför montera klenar än det?...
Du -kan- montera "modern" generator med fläkten internt istället för externt; motsvarande husstorlek är då på 90A, och en mycket bättre generator.
Kan du montera "stora" huset, gamla 90A Bosch, så är det förstahandsvalet - helt överlägsen 55-huset. Vill du istället ha en modern generator så är ger dess motsvarande hus 120A.

Se min Avatar moppe. Banner 53030 (30Ah), Bosch 70A. Laddregulator med likriktare = laddar 14.6V och på vintern byter jag till en regulator som ger 14.8V.

Nu har du väl köpt 65an. Montera den! Du kommer att märka att den är bättre än 55an. Med bättre avses förmåga att ladda på låga varvtal samt tillgänglig mängd el.

70A om det räcker?
...räknade ut att jag tog ut kring 1000W på en Norge tur (Kristall Rallyt). Generatorn ger max 980W... Nästa generator jag monterar är den nya 90A med intern fläkt!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se