Ta loss regulatorn:
1197311005, överst i bild.
Kontrollera kolen. Är de utslitna, "för korta", så aktiveras inte fältet.
Alternativ 1:
- Biltema regulator
Alternativ 2:
- nya kol
Titta på släpringen. Är den hårt sliten (=djupa spår efter kolen) eller bara lite lätt sliten?
Djupa spår => svarava om.
Lätt sliten => räcker med nya kol
Utan
laddningslampa, tillslagsström till flatstiftet (D+) akteriveras inte fältet.
Fel W på lampan, och fältet aktiveras inte, eller man får krypström/"back
ström".
Hur många W jag har på mina minns jag inte. Lampan skall slockna när fältet startas, och den skall lysa när generatorn inte laddar / är inaktiv men tändningsnätet är påslaget/aktiverat.
På sidan av generatorn skall det sitta en ID lapp,
röd oftast. Ta en bild på den. Med de data som finns där kan de ovan ge dig mycket precisa uppgifter om den
generator du har. Datan talar om serie, tillverkningsperiod, effekt, mm
Du har en -enkel- generator.
B+ => konstant +-pol på batteriet
D+ => aktiverar fältet; generatorn snurrar och laddar från ca 1500rpm och när fältet väl är aktiverat laddar den ned mot kring 800-1000rpm
D+ aktiveras genom att slå på tändningsnätet och därmed tända laddningslammpan (som "jordas" genom D+)
När det blir fel i det där "kraftverkssystemet" , tänk: KISS!
Det är en så enkel konstruktion att uppstår fel brukar de vara:
- kolen
Jordas genom chassit till motorblocket - där kan det blir mycket oxid som -isolerar- generatorn och därmed "stänger av" den. Rengör och smörj fästpunkterna med bra fett. Jag använder helst omega 77, men vilket bra kullagerfett som fungerar helt ok. Bekant till mig insisterade på att alltid använda fett som leder ström. Fett, oavsett, motverad oxidering.
Här på maskinisten är det flera som haft/har som yrke att reparera generatorer. Så, av dem har jag förstått att det förekommer:
- diod skador
- diodbryggeskador
- lindningar som trasslar (går av, brinner upp, kortsluter sig)
Man börjar dock -alltid-
felsökning med att kontrollera laddningsregulatorn, och dess kol. Kolen är en "förbrukningsvara" och det tycks hålla i kring 5000mil på min BMW avatar (Bosch 70A SAAB generator, haft Audi 55A och har sådan i
reserv).
Min personliga erfarenhet är, 100% laddningsregulatorproblem varav kanske 50% har varit utslitna kol, men så är min erfarenhet begränsad till <20st varat 10-15st från skrot lådan på Bilskroten vid E4:an i Sollentuna. Jag har nog haft stor tur gissar jag.
Slamkrypare.
Höll på att missa!
När du tar loss regulatorn.
- Kontrollera för oxidation och rost vid jordningen av den! Ett vanligt fel som ger dålig laddning.
- kontrollera kopparblecken för ärg, har varit med om så ärgade att de isolerat regulatorn från rotorn
Rena fina kontaktytor (gäller även skruvarna och gängorna) skall det vara!
Vid återmontage använder jag alltid omega 99 på skruvarna. Då får man loss dem nästa gång. Slipper oxid och rost i gängorna. Fettet i skyddar mot oxidation av kontaktytorna.