Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Startmotor -kugghjul skall röra sig eller ej

5 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

hazzegbg (trådstartaren)

#1 » 22:12:38, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan
Jag har en MF 35 där startmotorn fastnade i aktivt läge, vilket medförde att startmotor blev överhettad och något mer hände :-(.
Vid demontering av startmotorn hittade jag som väntat mycket smuts och vissa metalldelar av tidigare distanser. dessa verkar jag kunna leva utan men min fråga är.

Kugghjulet som skall in i motorn på traktorn, skall kugghjulet kunna röra sig separat från cylindern strax bakom? Genom att hålla cylindern och vrida kugghjulet bra kraft kan jag snurra kugghjulet trots att cylindern är still. Är detta meningen?

I bilden är det långfingret som pekar cylindern på och långfingret på kugghjulet (detta gäller inte "rotationsfunktionen" den fungerar).
Bild

Tacksam för svar
hazzegbg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:46:03, 14-08-2016
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle



torbjorn_forsman

#2 » 22:25:25, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klumpen till höger om kugghjulet är en frihjulskoppling. Det ska gå att vrida kugghjulet för hand i ena riktningen, men den ska spärra i andra riktningen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

hazzegbg (trådstartaren)

#3 » 23:24:48, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt svar Torbjörn, efter ditt inlägg så gick jag in och testade och smörjde även upp den. Dessvärre så kan jag vrida kugghjulet åt bägge hållen. Skulle detta innebära att den delen är sönder och behövs bytas ut?
hazzegbg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:46:03, 14-08-2016
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

torbjorn_forsman

#4 » 23:35:25, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den inte är udda konstruerad på något sätt, så är den förmodligen trasig. När man vrider runt en sån där frihjulskoppling i den riktning där den inte spärrar, så ska det gå lite lagom trögt. Typ att det inte går att snurra på drevet med bara ett finger, man måste ta i med tumme och pekfinger för att vrida runt det. Och det ska vara ett jämnt motstånd, får inte hugga eller kännas raspigt.

Tänk på att enheten med drev och frihjulskoppling är fettsmord från fabrik. Man får inte tvätta den genom att lägga den i blöt i lösningsmedel eller slabba alltför mycket, eftersom man riskerar att tvätta ur fettet ur den då, och den går inte att eftersmörja. Lagerbussningen som sitter i drevet kan det dock vara bra att dränka in med olja, helst varm olja. Man kan gärna ställa den med drevänden nedåt en stund i en kopp med olja som man har värmt till närmare 100 grader.

I yttersta nödfall, om det är helt omöjligt att få tag på passande reservdelar, så kanske man vågar se om det går att bryta upp frihjulskopplingen för att reparera eller flytta över delar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#5 » 10:08:45, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på att rotorn är svart i ena änden så tror jag det är kört ändå.....Du har nog en begynnande kortslutning där.
Skriv artikelnumret på huset här. Håller själv på med start/gen så jag kan kolla vad som är möjligt att hitta men rent krasst så tror jag en ny är mer fördelaktigare.
När det gäller drevet så ska det ju förtydligas att du kan hålla i den cylindriska klumpen och sen vrida drevet. Då ska den låsa åt ett håll.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se