Enklaste sättet att kolla om laddningsregulatorn fungerar är, att mäta spänningen i elsystemet medan motorn är igång och generatorn laddar. Normalt bör man kunna vänta sig drygt 14 V direkt efter
kallstart, kanske uppåt 15 V vid riktigt sträng kyla, spänningen bör sjunka allteftersom saker blir varma i motorrummet och ligga på ganska precis eller lite knappt 14 V efter någon timmes körning när allt är genomvarmt.
Vill man mäta upp den separat så kopplar man in en reglerbar
spänning mellan regulatorns D- och D+ (nu använder jag Bosch-beteckningar, om regulatorn är av något annat märke kan anslutningarna heta något annat). Koppla in en
kontrollampa, t ex 12 V 4 W (vanlig
glödlampa, ej LED), på samma sätt som generatorns fältlindning är ansluten (vanligtvis mellan DF och D- men det finns enstaka fall där den är kopplad mellan DF och D+). Öka spänningen långsamt och mät den noga med en bra digitalmultimeter. Notera vid vilken spänning lampan slocknar, det är den spänning regulatorn reglerar på. Om lampan inte slocknar tvärt utan flimrar eller dimmas ut sakta, så lägg en kondensator (t ex elektrolyt på 1000 uF) mellan D- och D+ och se om det fungerar bättre.