Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

batterier bm t 700

18 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

bmt700 (trådstartaren)

#16 » 14:17:27, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar!
Någon som vet hur man ska veta om externa laddningsregulatorn fungerar, eller hur man mäter upp den???
bmt700
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:29, 26-04-2023
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm t 700 - 78



torbjorn_forsman

#17 » 22:27:17, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklaste sättet att kolla om laddningsregulatorn fungerar är, att mäta spänningen i elsystemet medan motorn är igång och generatorn laddar. Normalt bör man kunna vänta sig drygt 14 V direkt efter kallstart, kanske uppåt 15 V vid riktigt sträng kyla, spänningen bör sjunka allteftersom saker blir varma i motorrummet och ligga på ganska precis eller lite knappt 14 V efter någon timmes körning när allt är genomvarmt.

Vill man mäta upp den separat så kopplar man in en reglerbar spänning mellan regulatorns D- och D+ (nu använder jag Bosch-beteckningar, om regulatorn är av något annat märke kan anslutningarna heta något annat). Koppla in en kontrollampa, t ex 12 V 4 W (vanlig glödlampa, ej LED), på samma sätt som generatorns fältlindning är ansluten (vanligtvis mellan DF och D- men det finns enstaka fall där den är kopplad mellan DF och D+). Öka spänningen långsamt och mät den noga med en bra digitalmultimeter. Notera vid vilken spänning lampan slocknar, det är den spänning regulatorn reglerar på. Om lampan inte slocknar tvärt utan flimrar eller dimmas ut sakta, så lägg en kondensator (t ex elektrolyt på 1000 uF) mellan D- och D+ och se om det fungerar bättre.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bengt Erik Eriksson

#18 » 01:34:10, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som du ritat av det har du fått med något som inte fins där. det kan inte fungera. Och det med besked. Explosion eler brand.
Har här ritat upp de vanligaste typerna inkoppling med två batterier. Uppe till vänster parallell där båda 12v batteriernas plus respektive minus är koppllade mot samma punkt. Batteriet är samma spänning som fordonets spänning. Till höger är baterierna kopplade i serie: plus till minus o andra plus till start och sista minus till jord och ger då dubbla spänningen.
Råkar du på ett lite äldre fordon med företrädesvis Lucas elsystem så är det ofta plusjordade orginal. Funkar precis likadant fast man kopplar plus till jord och minus till startmotorn.
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron