Fredrik_ skrev:De där små i plast ska inte användas till något kraftigare objekt än en liten personbil....
Eller som på bussarna, bryta manöverströmmen för styr-elen. Batterierna kopplas bort med en rejäl kontaktor istället!
Ytterst ovanligt med bekymmer på originalmonterade huvudbrytare på jobbet, men långt ifrån alla använder dem regelbundet.
De riktiga huvudbrytarna/frånskiljarna fungerar även om de sitter under eller bredvid batterilådan, utsatta för vägsmuts och hjulsprut vid ramsidan.
Fredrik_ skrev:Jaa..
Volvo orginal av olika typer för min del..
Troligen övriga fabrikats 'orginal' håller liknande kvalitet.
Men som påpekats behövs det lite mer än kaffepengar för att köpa lös dem!
Startströmmen på 1000A letar sig säkert fram, med värme som resultat, medans de sista tiondelarna spänning för att batterierna ska laddas ordentligt kan ha det jobbigare...
(När batterikärrans 90mm2-kablar snärtar till när man drar igång startmotorn är det kraftiga strömmar i farten..)
Återgå till [Traktorer] El/Elektronik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster