Obesvarade trådar.
Missat din fråga - likt andra på maskinisten också nog gjort...
Jag, personligen, skulle inte överväga att byta från två (2) till ett (1)
batteri... men så är jag van med VW transporters system.
- startbatteri
- el-utrustningsbatteri
=> har använt hemmagjorda startkablar (ca 5m långa) ett antal ggr då startbatteriet som sitter i motorrummet tappat kraft... så då får man hämta
ström från batteriet under förarstolen
Du har säkert ett liknande kopplingsstystem på trakorn. Sitter i så fall ett skiljerelä som aktiveras av tändningsnätet - dvs frånkopplas när man vrider av tändningen.
Det du skall titta på är kortslutningsströmmen för startmotorn. Avatarmopeden har Bosch i original, 320A, och då krävs att batteriet klarar av att leverera mer än 320A kortslutningsström... så de mopederna "kräver" minst 24Ah, hellre 28Ah men är tacksamma om de får 30Ah batteri med 480A kortslutningsström.
Antar att starten drar mycket mer på en
traktor än på avatarmopeden, så du lär väl behöva minst 2x60Ah eller ännu hellre >80Ah's batterier?
"Man kan aldrig ha för mycket el"
Avatarmopeden har f.n. en 70A's
generator med 14.6V's
regulator (1022W) jmf med originalets 20A 13.7V (274W - listad som 280W), och Banner 53030 30Ah batteri (tyvärr blir det nog att bita i Odyssey PC-680 i fortsättningen... syrabatterier är ute o moderna batterier har andra mått än syrabatterierna hade... kanske kan man montera 2xPC-680?... vi får se när jag ids testa).
Startmotorn är bytt från Bosch 320A till Valeo 15A - det gjorde enormt stor skillnad! Mycket mer lättstartad, och strömmen räcker mycket mycket längre