Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Batteri på Ferguson 362

4 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

forden (trådstartaren)

#1 » 20:02:36, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har ett dåligt batteri av två på min Ferguson 362, nu funderar jag på om jag ska köpa 2nya eller ett lite större och bara ha ett istället? Kommer det att räcka isf, hur stort behöver jag och vet någon hur stort som ryms där? Just nu är det kallt o eländigt utan garage så om någon vet hur ledningarna går nu med två batterier o huvudströmbrytare så tar jag tacksamt emot det, var inte lätt ligga ute och försöka se något. Har även tänkt koppla snabbkoppel till batteriladdare men om jag får råd här att fortsätta ha två batterier hur ska jag koppla då, + på ena batteriet och - på det andra :klia:
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



dc_lindberg

#2 » 06:56:30, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Obesvarade trådar.

Missat din fråga - likt andra på maskinisten också nog gjort...

Jag, personligen, skulle inte överväga att byta från två (2) till ett (1) batteri... men så är jag van med VW transporters system.
- startbatteri
- el-utrustningsbatteri
=> har använt hemmagjorda startkablar (ca 5m långa) ett antal ggr då startbatteriet som sitter i motorrummet tappat kraft... så då får man hämta ström från batteriet under förarstolen ;)
Du har säkert ett liknande kopplingsstystem på trakorn. Sitter i så fall ett skiljerelä som aktiveras av tändningsnätet - dvs frånkopplas när man vrider av tändningen.

Det du skall titta på är kortslutningsströmmen för startmotorn. Avatarmopeden har Bosch i original, 320A, och då krävs att batteriet klarar av att leverera mer än 320A kortslutningsström... så de mopederna "kräver" minst 24Ah, hellre 28Ah men är tacksamma om de får 30Ah batteri med 480A kortslutningsström.
Antar att starten drar mycket mer på en traktor än på avatarmopeden, så du lär väl behöva minst 2x60Ah eller ännu hellre >80Ah's batterier?

"Man kan aldrig ha för mycket el"
Avatarmopeden har f.n. en 70A's generator med 14.6V's regulator (1022W) jmf med originalets 20A 13.7V (274W - listad som 280W), och Banner 53030 30Ah batteri (tyvärr blir det nog att bita i Odyssey PC-680 i fortsättningen... syrabatterier är ute o moderna batterier har andra mått än syrabatterierna hade... kanske kan man montera 2xPC-680?... vi får se när jag ids testa).
Startmotorn är bytt från Bosch 320A till Valeo 15A - det gjorde enormt stor skillnad! Mycket mer lättstartad, och strömmen räcker mycket mycket längre :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Osaka

#3 » 12:45:54, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inte hur det får plats två batterier på den traktorn, men iaf där fram får man plats med ett 125 Ah batteri, eventuellt behöver man byta eller flytta jordkabeln lite. Orginalbatteriet är mindre, kanske 90 Ah.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

wol

#4 » 23:05:01, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett eller två batterier har inte så stor betydelse det är ju det totala antalet amperetimmar som är intressant.
Kolla i instruktionsboken vad som rekommenderas till din traktor och lägg på några extra ampere så blir det lagom.
Om du nu väljer två batteri köp då två lika dana batteri som monteras samtidigt ett nytt och ett gammalt batteri är ingen bra kombination.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se