Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Startmotorstrul (solenoid)

115 inlägg • Sida 5 av 8
El/Elektronik i traktorer

Jars

#61 » 13:27:09, 20-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent spontant känns det som att det inte har någon betydelse då de ju får ström samtidigt.
Några funderingar kring detta?

:wave: Ja då ! växla inte om lindningarna för då orkar han inte hålla till vid startögonblick (när startmotorn drar)
Den lindningen som drag minst med ström är en hållindning.
Vid startmotorns gång kommer hjälplind. att vara stortset strömlös
(elen tager den lättaste vägen) pga att han blir parallelkopplad
med huvudlindningen o så ledes är han "orkeslös" :mad:
detta kan mätas medels univers.instr. och mindre battl. eller helt enkelt
med en mindre stavbatteri i serie med [lindn-batteri-instrm]. inst.på
DC strömm. 10 Amp. :thumme:
Senast redigerad av Jars 13:28:49, 20-12-2009, redigerad totalt 1 gång.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611



Ralle (trådstartaren)

#62 » 14:25:05, 20-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Men vad säjer du? Kunde de vara så enkelt? Du är en handlingens man, får nånting gjort! :buga:

Var det där en pik till mig eller? :P
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

63an

#63 » 14:30:43, 20-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isåfall en strömpik! :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Pejreus

#64 » 16:08:33, 20-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har testat det som Jars skrev och fått fram en lindning som drog något mindre ström.
Monterade sedan ihop hela rasket och gjorde inkopplingarna, hållindning till jord och draglindning till plusborste.
Satte sedan på batteriet med startkablar och testade men endast solenoidens manövermagnet slog till. Ingen rörelse i någon riktning på rotorn.
Hämtade ett bil och truckbatteri med samma resultat.
Testade med traktorns plus och minuskablar istället för startkablar och fick åtminstone rotorn att rotera långsamt. Men ingen rörelse i axialled.
Provade då att mäta spänningen över polerna, gav 12,4V obelastat men sjönk till 10,2V vid inkoppling med bägge batterierna.

Är det kanske så att jag nu har ett batteribekymmer istället?

Batteriet som satt i traktorn var rejält nedgånget innan jag satte det på långladdning. Fick då upp densiteten på vätskan och det såg också ok ut med batteritestare, (innan laddning drog batteritestarens nål i botten och låg kvar där).
Provade precis batteritestaren på nytt och den ligger kvar runt 12V vid belastning och visar på att batteriet ger över 500 CCA). FAN tro´t

Bil och truck batteriet är hyfsat nytt och har inbyggd indikator som visar på ok batteri, ligger på 550 CCA.
Om jag inte räknat fel borde denna startmotor på 3,6 Kw behöva ca 300 ampere i startström och då borde bil/ truckbatteriet åtminstone teoretiskt räcka till.
Traktorns plus och minuskablar såg också rätt ärgiga ut mellan kardelerna, det bromsar väl också möjligheterna att få ut full effekt från batteriet antar jag.
Synpunkter eller ideér någon?
Pejreus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:12, 21-11-2009
Ort: Härad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 840
Takeuchi TB070

IH

#65 » 16:20:44, 20-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nå begynte plutselig starteren og virke igjen,kanskje elektrorensen jeg sprayet inn har virket over natten.
IH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:31, 28-06-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: 1976 Fiat 640 DT
1984 Internasjonal Harvester 585
1949 Gråtass TEA20

Pejreus

#66 » 16:29:34, 20-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

IH skrev:nå begynte plutselig starteren og virke igjen,kanskje elektrorensen jeg sprayet inn har virket over natten.


Kul att se att det går bra för någon i alla fall, och hoppas det håller i sig IH!

Micke
Pejreus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:12, 21-11-2009
Ort: Härad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 840
Takeuchi TB070

Jars

#67 » 17:08:07, 20-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pejreus skrev:Har testat det som Jars skrev och fått fram en lindning som drog något mindre ström.
Monterade sedan ihop hela rasket och gjorde inkopplingarna, hållindning till jord och draglindning till plusborste.

Är det kanske så att jag nu har ett batteribekymmer istället?

Batteriet som satt i traktorn var rejält nedgånget innan jag satte det på långladdning. Fick då upp densiteten på vätskan och det såg också ok ut med batteritestare, (innan laddning drog batteritestarens nål i botten och låg kvar där).

Synpunkter eller ideér någon?

Är det kanske så att jag nu har ett batteribekymmer istället?
det ser int bättre ut :!: Frisk fulladdat batt behåller sin spänning o ström åtm.några "timmar"
Men har du tillg.till tång amp mätare då får du detta avklart på en gång.
det går faktisk mäta på annat set o men det blir så krånglikt så
Bild
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Pejreus

#68 » 17:45:02, 20-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen tångamperemeter tyvärr.
Och det verkar som batteritestaren jag har inte verkar tillförlitlig.
Vad som känns konstigt är att inte heller bil/ truck batteriet räcker.
Har fått förklarat för mig att skillnaden mellan så kallade fritidsbatterier och startbatterier i princip är tillgänglig area i batteriet. Ju högre CCA värde desto bättre möjlighet att på kort leverera en stor mängd ström.
Och bil/ truck batteriet gav ju i alla fall 550CCA, att jämföra med 300 ampere som starten borde vilja ha.

Av de båda strömkontakterna på manövermagneten är det bara den övre som går i ingrepp, och det är ju riktigt då ingen rörelse i axialled finns.
Först när man får rotorn att dra iväg dit den ska kan man väl se om spolen drar så också den undre strömkontakten får kontakt.
Pejreus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:12, 21-11-2009
Ort: Härad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 840
Takeuchi TB070

Pejreus

#69 » 14:04:33, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde ett nytt test idag och kopplade loss tillslags och hållindningarnas kablar.
Ohmmätte över spolarna och fick mellan 0 och 0,3 ohm, oändligt motstånd till jord.
Testade sedan att mäta mellan spolarna och fick värden mellan 0,6 och 1,6 M ohm. Borde man inte ha oändligt motstånd även här?

Låg och funderade innan jag slocknade igår kväll, och visst batterierna kan vara lite krassliga.
MEN de borde ju lätt kunna få igång tillslags respektive hållindningarna då dessa tillsammans kanske drar 20 ampere.
Testade därför också att koppla förbi manövermagneten och sätta jord och ström direkt på respektive spole, på så sätt borde ju tillslagslindningen åtminstone ha dragit fram rotorn.
Men icke, ingen rörelse i axialled. Inte heller hållindningen fick jag några reaktioner från. Borde man testa också att vända polaritet?
Har ju konstaterat från ett tidigare försök att spänningen sjönk från drygt 12V till knappt 10V när man kopplade in tillslags och hållindningarna (fältlindningarna kopplades ju aldrig in), känns nu som att problemet trots allt sitter i lindningarna!
Eller tänker jag fel.
Pejreus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:12, 21-11-2009
Ort: Härad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 840
Takeuchi TB070

Tagew

#70 » 15:19:43, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag hade precis samma symptom i min Toyota Landcruiser. Trodde först att akkun var kass så jag bytte den men det blev inte ett dugg bättre.
Det visade sig vara i solenoiden som det rörliga kontaktblecket inte nådde fram till kontaktstyckena.
Jag pratade då med en erfaren motorlindare som tipsade mej att det går alldeles utmärkt att fylla på dessa med mässings- eller silverlod.
Jag lade på en droppe silverlod som jag filade till litet lätt och sedan fungerade det alldeles utmärkt och har gjort så sedan dess.

Mvh Tage W.
Volvo EC 35 2003
Benford PS 3000
Zetor 6341 1998
M-F 135 1974
Valmet 20 1957

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Mikael.Johansson

#71 » 16:34:04, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pejreus skrev:Gjorde ett nytt test idag och kopplade loss tillslags och hållindningarnas kablar.
Ohmmätte över spolarna och fick mellan 0 och 0,3 ohm, oändligt motstånd till jord.
Testade sedan att mäta mellan spolarna och fick värden mellan 0,6 och 1,6 M ohm. Borde man inte ha oändligt motstånd även här?


Enligt Marelli ska det vara:
Resistens vid 20 grader celsius.
Fältlindning - 0,0001 till 0,0007 ohm
Hjälp parallella lindningen - 0,17 till 0,19 ohm
Hjälp seriella lindningen - 0,13 till 0,15 ohm

Mellan lindningarna ska det vara stopp (oändligt motstånd) när tamparna är lösa.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

De två sista felorsakerna är nog ganska troliga.
Antingen kortslutning i lindningarna eller kreverad (thrown) rotor.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Pejreus

#72 » 17:22:02, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med.......
Det troliga är nog ett överslag i någon av lindningarna eftersom jag kan avläsa ett värde emellan dem.
Har bara testat rotorn med avseende på förbindelse mellan järnkärna och kollektor, men där var resistansen oändlig.
Men jag antar att ett riktigt test måste göras med mätutrustning så att man med hjälp av spänning kan utesluta luftöverslag för att vara helt säker.

Marellistarten verkar för övrigt vad jag kan se vara identisk med den från Bosch.
Rackarns bra rephandbok du verkar ha förresten, där står ju allt sånt som man vill veta!

Verkar som att det bara är att beställa en komplett uppsättning nya lindningar om det går att få fatt på, de gamla är ju omspunna med tyg och är hur som helst rätt sköra vid det här laget.
Pejreus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:12, 21-11-2009
Ort: Härad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 840
Takeuchi TB070

Jars

#73 » 19:24:53, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Pejreus skrev:
Gjorde ett nytt test idag och kopplade loss tillslags och hållindningarnas kablar.
Ohmmätte över spolarna och fick mellan 0 och 0,3 ohm, oändligt motstånd till jord.
Är nog svårt att mäta till så låga värden utan dekadresistor med en universalare han mäter bara ner till 0 ohm kanske till en tiondel
Testade sedan att mäta mellan spolarna och fick värden mellan 0,6 och 1,6 M ohm. Borde man inte ha oändligt motstånd även här?
detta värde du har fått fram är ju stortset som oändlig.
1600000 ohm i detta sammanhang. :!:


Enligt Marelli ska det vara:
Resistens vid 20 grader celsius.
Fältlindning - 0,0001 till 0,0007 ohm
Hjälp parallella lindningen - 0,17 till 0,19 ohm
Hjälp seriella lindningen - 0,13 till 0,15 ohm
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Pejreus

#74 » 20:14:12, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara ett enkelt kombiinstrument, men jag var inte ute efter exakta värden, snarare indikationer.

Att tal som börjar med prefixet M är stora och i det här fallet börjar närma sig "oändligheten" förstår jag.
Men det stör mig ändå att det går att få en avläsning, definitiva avbrott klarar ju instrumentet att registrera.
Och som sagt felet kanske tilltar när man sätter spänning på spolen.

Har du Jars några ideér på vad som kan ställa till det här. Finns det några andra test man kan göra med begränsade tillgångar på instrument?
Testade ju som sagt att strömsätta och jorda respektive spole direkt utan att rotorskrället rörde sig.
Kändes därför som att lindningsfel låg närmast till hands.

Micke
Pejreus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:12, 21-11-2009
Ort: Härad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 840
Takeuchi TB070

nixs

#75 » 21:07:38, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kostar egentligen en ny start? Är det värt mödan att krångla så här mycket?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se