Har testat det som Jars skrev och fått fram en lindning som drog något mindre
ström.
Monterade sedan ihop hela rasket och gjorde inkopplingarna, hållindning till
jord och draglindning till plusborste.
Satte sedan på batteriet med startkablar och testade men endast solenoidens manövermagnet slog till. Ingen rörelse i någon
riktning på rotorn.
Hämtade ett bil och truckbatteri med samma resultat.
Testade med traktorns plus och minuskablar istället för startkablar och fick åtminstone rotorn att rotera långsamt. Men ingen rörelse i axialled.
Provade då att mäta spänningen över polerna, gav 12,4V obelastat men sjönk till 10,2V vid inkoppling med bägge batterierna.
Är det kanske så att jag nu har ett batteribekymmer istället?
Batteriet som satt i traktorn var rejält nedgånget innan jag satte det på långladdning. Fick då upp densiteten på vätskan och det såg också ok ut med batteritestare, (innan laddning drog batteritestarens nål i botten och låg kvar där).
Provade precis batteritestaren på nytt och den ligger kvar runt 12V vid belastning och visar på att batteriet ger över 500 CCA). FAN tro´t
Bil och
truck batteriet är hyfsat nytt och har inbyggd
indikator som visar på ok
batteri, ligger på 550 CCA.
Om jag inte räknat fel borde denna
startmotor på 3,6 Kw behöva ca 300 ampere i startström och då borde bil/ truckbatteriet åtminstone teoretiskt räcka till.
Traktorns plus och minuskablar såg också rätt ärgiga ut mellan kardelerna, det bromsar väl också möjligheterna att få ut full effekt från batteriet antar jag.
Synpunkter eller ideér någon?