Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Montera växelströmsgenerator

19 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

zetor 7045 (trådstartaren)

#1 » 22:32:01, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska småningom montera en växelströms generator istället för likström på majoren. Men vad ska man göra för att plocka dit en växelströms? Skulle gärna bygga om till minusjord också. Majoren har ju mekanisk solenoid så det finns inget tändlås... Finns ju nått laddningsrelä vid mätarna.
Tacksam för hjälp har ingen aning om hur jag ska göra. :cool:
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958



Norpan

#2 » 11:18:41, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte precis hur det ser ut på en Ford men vanligtvis är det generatorn som bestämmer om det är plusjord eller inte.
Alltså, byter du generatorn till en växelström som vanligtvis är minusjordad och vänder på batteriet så fungerar resten som det ska ändå.
Ladnningsrelät du har nu försvinner då du vill ha en generator med inbyggt relä, det försvinner iofs ändå då det inte passar en växelström.
Det som kan behöva läggas till är en laddningslampa om det inte finns redan.

Kopplingen är en hyfsat grov kabel från B+ på generatorn till + på batteriet, en tändningsplus till laddningslampan och andra sidan på lampan till D+ eller 61 på generatorn, och eventuellt en jordledning från höljet på generatorn till chassit.
Har du inget tändningslås går det bra med en vanlig brytare för att koppla in laddningslampan, eller ha den inkopplad till + hela tiden och ha en huvudbrytare att koppla bort batteriet med.
I övrigt är det inte så mycket mer än att få till infästningen på generatorn.

1 person gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

zetor 7045 (trådstartaren)

#3 » 12:43:54, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok låter ju bra det där, huvudbrytare finns och en laddlampa är ju inte svår att montera men hur blir det med amperemätaren som finns som orginal på traktorn.
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

MN

#4 » 15:37:48, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förpassa ampmätaren dit där den hör hemma = skrotlådan. Maken till odugligt instrument får man leta efter.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Bengt Erik Eriksson

#5 » 17:31:19, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Förpassa ampmätaren dit där den hör hemma = skrotlådan. Maken till odugligt instrument får man leta efter.

MN



??
tycker den är ganska okej att titta på.. OM du vill ha den kvar ska du ju ha tändning och generator på ena sidan och batteriet på andra (brukar ju vara ansluen i matning på starten).

Iofs är en voltmeter mellan tändning och jord minst lika bra..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ivar Risslén

#6 » 17:55:30, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en likströmsgenerator så är en rätt inkopplad amperemätare bra att ha. När du har en växelströmsgenerator så är det bättre med en voltmätare av två orsaker. Du får ett spänningsfall över amperemätaren och det kan vara svårt att få tag i en som är nog kraftig. På en växelströmsgenerator så hänger ström och spänning ihop på ett annat sätt så får man nog hög spänning så ger den också nog hög ström tills den ger max.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Norpan

#7 » 19:33:41, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett av problemen med en likströmsgenerator var den oftast låga uteffekten, så det var intressant att se om det gick ström i eller ur batteriet, då de inte orkade dra upp batterispänningen så snabbt.
Med en växelströmsgenerator är det vanligtvis så mycket överkapacitet att spänningen hoppar upp till vad regulatorn bestämmer ganska omgående efter den börjat ladda.
Iom detta är spänningen mer intressant idag, laddar den som den ska och orkar driva vad last man har påkopplat så är det runt 14V på batteriet.
Så stoppa dit en sån här i hålet efter Ampéremätaren:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-32245/
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

zetor 7045 (trådstartaren)

#8 » 20:03:27, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren, men det gamla lucas laddrelät får det vara där?Man behöver inte ändra om nått med t.ex jord till lampor..? Om det blir minusjord
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

63an

#9 » 20:27:34, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du kan låta allt skrot sitta kvar bara du inte kopplar in det i kretsen men VARFÖR?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

zetor 7045 (trådstartaren)

#10 » 09:36:17, 16-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men från generatorn går det 2 kablar till laddrelät och så är det väl 3 på laddrelät som går till nått men vad?? Det är det jag undrar. :smile: Och hur jag ska koppla dom om jag tar bort laddrelät.
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

Turbodiesel

#11 » 10:26:05, 16-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla likströms laddreläer användes ofta som kopplingspunkt för resten av elsystemet, kika om du hittar några märkningar, kan t,o,m stå i klartext.

Kan vara enligt följande:

A1 = Matning till tändlås, kan kopplas ihop med tråden från "A"

A = Från/till batteriet genom amperemätaren (vilken bör byglas, även om den framöver bara mäter förbrukad ström)

F = Till generatorns fält/magnetiseringanslutning (bortfaller)

D = Producerad ström från generatorn (bortfaller)

E = Jord för laddreläet (bortfaller)

W eller L = Eventuell laddlampsutgång

Nya generatorns strömkabel ansluts helst direkt mot batteriet, eller till startreläets/huvudbrytares batterianslutning (väl skyddad), delvis för att amperemätaren brukar ge upp rätt snart med ordentlig laddström.

::
Bör väl finnas instruktionsbok för Major i downloads, med elschema, eller ?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

pluton

#12 » 09:47:05, 20-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bumpar upp tråden.
Jag har ett par gamla växelströmsgeneratorer liggande som jag sparat från skrotade bilar, Volvo 140.
Dessa fungerade när jag plockade ur dem och har förvarats inomhus. De är på 35A men jag saknar laddningsregulatorer.
Tänkte att de kunde vara användbara så vill gärna veta hur man kan göra för att få dem i bruk med tanke på avsaknaden av regulator.

Går det att modernisera dem med inbyggt relä?
Annars, går det att få tag på externa laddningsregulatorer?
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

bert

#13 » 11:58:24, 20-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddningsreläet brukar sitta inbyggt i kolhållaren.Så en ny kolhållaren borde lösa det
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Stefan1972

#14 » 13:16:42, 20-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

nya regulatorer är inga problem. Att bygga om till inbyggd regulator går nog bara på snäppet nyare bosch. De som satt på 140 serien kan vara av en äldre typ. De som går att byta till inbyggd regulator har tre stift i kontakten på kolhållaren. De äldre har endast ett stift och sen resten av anslutningarna på andra ställen.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#15 » 17:37:04, 20-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bumpar in jag med.. På min farmall fanns det amperemätare.. Det kanske är lika bra att glömma att para den med växelströmmare från en forrrd 7810?

Lika bra att slänga dit voltmätare från början istället kanske? Eller varvräknare är ännu bättre. Men har ingen w /sta utgång på denna lucas skapelse. (däremot batteritemp port.. )
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se