Gamla likströms laddreläer användes ofta som kopplingspunkt för resten av elsystemet, kika om du hittar några märkningar, kan t,o,m stå i klartext.
Kan vara enligt följande:
A1 = Matning till tändlås, kan kopplas ihop med tråden från "A"
A = Från/till batteriet genom amperemätaren (vilken bör byglas, även om den framöver bara mäter förbrukad
ström)
F = Till generatorns fält/magnetiseringanslutning (bortfaller)
D = Producerad ström från generatorn (bortfaller)
E =
Jord för laddreläet (bortfaller)
W eller L = Eventuell laddlampsutgång
Nya generatorns strömkabel ansluts helst direkt mot batteriet, eller till startreläets/huvudbrytares batterianslutning (väl skyddad), delvis för att amperemätaren brukar ge upp rätt snart med ordentlig laddström.
::
Bör väl finnas
instruktionsbok för Major i downloads, med
elschema, eller ?