Clossa skrev:Hej igen. Kul att du inte ger upp. 0.3-0.4 blir helt ok. Det viktiga är att du inte har glapp i sidled på rotoraxeln. På tomgång har du ingen förställning, det är först när varvtalet ökar som vikterna slungas ut och tändläget kommer tidigare. Om du har en stroboskop lampa så kan du kolla så inte tändläget hoppar fram och tillbaka. Lossa fördelarlocket men låt rotorn sitta kvar. Ta ur stiftet ur ettans cyl och håll ett finger i hålet.rotera maskinen, när du känner kompressionen så ska rotorn peka mot ettans tändkabelplats.
Alternativt ta loss ventilkåpan och se när ventilerna stänger.
Hur är kompet på samtliga cylindrar? Det kan ha regnat in vatten via avgasröret så att någon ventil har hängt sig.
Det krävs bara tre saker för att en motor ska funka.
Kompression.
Gnista
Bränsleblandning.
Leta inte fel. Uteslut det som är riktigt
Clossa skrev:Dom där gamlingarna måste behandlas med respekt och användas till det dom är gjorda för. Det måste vi respektera.
Med rätt kärlek kommer dom att överleva oss. Ge inte upp, du är andens makt över materian
Clossa skrev:Du har väl inte glömt rotorn för då funkar inte stroblampan på 1ans tändkabel. Testa därför lampan på centrumkabeln från tändspolen. 12 v direkt från batteri till +på spolen. Den andra till brytarna. Om du duttar kabeln till jord istället för brytarna och centrumkabeln en cm från blocket så ska det bli gnista. Blå färg är bäst.
Återgå till [Traktorer] El/Elektronik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster