Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Laddlampa lyser Valmet 405

40 inlägg • Sida 2 av 3
El/Elektronik i traktorer

Hansborg

#16 » 12:50:19, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

OkeyDokey skrev:Har haft Valmet 6400 från ny ca. år 2000 till nu med 9000 timmar körda, med samma laddfunktion som TS. Inge ladd efter start före man varvat över ca 1300-1500 varv, och så har det varit under hela dess livstid. OM det ska vara så eller inte vet jag ej, men jag har inte haft några problem p.g.a. det. Jag skulle därmed instämma med övriga i att: "don't fix it if it ain't broken". :thumme:

Samma här på min valmet.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



MN

#17 » 15:19:28, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle ni accepetera samma i en personbil? TS har ju dessutom rätt låg batterispänning under drift.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Stefan1972

#18 » 15:47:10, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Skulle ni accepetera samma i en personbil? TS har ju dessutom rätt låg batterispänning under drift.

MN


acceptera vad? Att laddningen inte kommer igång förrän man varvar till är inget fel utan en del generatorer är gjorda på det viset och så även i personbilar. De flesta Volvo 740/940 har sådan regulator.
13.5 volt är väl ganska normalt tycker jag.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

MN

#19 » 16:14:39, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan: Har haft en hel del 240/740 och har aldrig behövt varva upp för att släcka laddlampan! jo förresten, när jag jäklades med en 740 med strulande tankmätare som jag skulle ha igång. Vill minnas det var dålig kontakt i ngn slinga på "kretskortet" bakpå instrumentgruppen som spökade. Tankmätaren funkar oxå...

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

tracker

#20 » 19:09:39, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta brukar vara ett typiskt fel då en likriktardiod gått sönder så den bara laddar på 2 av 3 lindningar
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

63an

#21 » 19:42:16, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju vara av intresse att få veta vad för watt som sitter där förut?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ball10 (trådstartaren)

#22 » 22:20:38, 30-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om likriktardioden har gått sönder som tracker skrev, går det mäta om så är fallet?
Går det laga själv eller lämna in eller byta generator?
En ny på OIE är ju inte oöverkomligt dyr.
Ball10
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:37:43, 15-12-2013
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 405-4
Yamaha Grizzly 600

Åsa-Nisse

#23 » 09:20:13, 31-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bortkastade pengar. Som du märkt i tråden så är det bara så med Valmet traktorer. Jag har en 6200 som är likadan. Bytte regulator för att kolla men det blev ingen skillnad.
Känns lite fel att behöva varva upp en kall motor, i synnerhet på vintern, men så är det. Det är ju inte toppvarv som behövs.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

MN

#24 » 09:31:28, 31-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört 604, 705, 6300, 6650, S260 X120(?) m fl - alla utan detta fenomen så att Skramlet skulle vara speciella sväljer jag inte.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Hansborg

#25 » 09:54:11, 31-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kom jag på!!!
I fjol köpte jag ny generator.. (hos en Valmet reparatör)
Å den fungerar mog prezis som den alltid gjort sedan ny... 1991 typ.. :razz:

1300 v/min slår varvräknare.. laddning.. till.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

OkeyDokey

#26 » 11:04:38, 31-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Nu kom jag på!!!
I fjol köpte jag ny generator.. (hos en Valmet reparatör)
Å den fungerar mog prezis som den alltid gjort sedan ny... 1991 typ.. :razz:

1300 v/min slår varvräknare.. laddning.. till.


Jo här också! Min Valmet är även den inne på sin andra generator under sin livstid och båda dom har fungerat på precis samma sätt, laddningen slår till vid ca. 1300 varv. Så jag har ganska svårt att tro att detta skulle vara något fel, det är nog säkerligen en egenskap hos dessa.

Att de Valmetar "MN" kört inte haft detta fenomen kan jag dock inte förklara. S260 är ju inte riktigt i samma klass som de mera "vanliga" Valmetarna, så där skulle det inte förvåna mig om det satt andra bitar som inte fungerar riktigt lika som på de mindre Valmetarna. 6300, 6650, x120 trodde jag borde fungera på samma sätt som min.
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

gedholm

#27 » 15:20:05, 10-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

montera en extra lampa parallelt med den ordinarie ladd lampan så är problemet löst
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

bjornberg

#28 » 17:14:33, 17-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har även så på min, står i instruktionsboken att den lyser fram tills att man gasar upp den. Hitech 6550 -99
bjornberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:38:53, 29-07-2012
Maskintyp: Traktor

Håris Johansson

#29 » 01:05:14, 18-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generatorn 'tänder' inte förrän ett visst varvtal uppnåtts.
2 alternativ:
1 Byt remskiva till mindre diameter=ökat rpm=laddar tidigare samt mer A+V vid tomgång. Ok på gammal traktor som ej använder W plinten(rpm)
2 Byt gen till en som börjar ladda vid lägre rpm(finns spec ar på tändrpm på resp genmod) Oftast så kräver högre A generatorer typ 120A högre generatoraxelrpm för att starta laddn.
Håris Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:16:41, 12-04-2010
Ort: Svea Rike
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH
New Holland
Steyr
Ford
Fiat
JCB

DieselTok

#30 » 01:35:52, 18-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fullkomligt normalt beteende på Valmet, inget ovanligt men det ska inte vara så. Grejerna blir helt enkelt gamla och slitna men har man tålamod och låter motorn få upp oljetrycket och trycka oljan dit den ska så är det bara att dra upp den en sväng på 1300 varv, inga som helst problem.
Dock om man irriterar sig över det så kan man faktiskt ta och titta till laddlampan om den har rätt watt och om inte sätta dit den rätta, vet att en del som sätter ledlampor brukar få felet att dom inte får igenom någon laddning alls då.
En annan sak som jag tror att kan lösa felet är att serva generatorn lite, kolla kolen och putsa kollektorbanan lite med smärgelduk och tvätta bort koldamm med elektronikrengöring, brukar göra susen för det mesta. Också kan du byta remskivan och få upp varven på generatorn om inte det skulle fungera.

Andra traktorer som brukar ha detta fenomen är Belarus, som brukar börja ladda lite efter 1100 varv, så ett litet lätt tryck på gasen så laddar den.
Men våran DB 990 laddar direkt från start däremot, och detsamma med 880:in min.
Det är helt enkelt en sak om att ids man eller inte, inget stort fel men kan innebära lite skruvande, men knappast något avancerat.
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se