Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Vilken generator på Ford 5610

19 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

Bengt Erik Eriksson

#16 » 15:57:58, 05-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt enkelt för att jag fick den. Annars hade jag valt något annat. Garanterat.

Ok liiite kul att få igång och förstå det är det..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Håris Johansson

#17 » 12:42:37, 29-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iden är inte alls dum om man bor i kallare trakter då batteriet kräver laddspänning relativt med batteritemperaturen.
Lite av en Hi end lösning men till rimligt pris med enkel lösning när man känner till den.
Kan det finnas någon Norrlänning på tråden som har erfarenheter?
Håris Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:16:41, 12-04-2010
Ort: Svea Rike
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH
New Holland
Steyr
Ford
Fiat
JCB

Bengt Erik Eriksson

#18 » 20:28:39, 29-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm jo . Där har du en poäng Håris..


Jag monterade och provade men hittade inte vettiga komponenter till regleringen så jag köpte en ny std generator och monterade istället..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#19 » 21:03:42, 29-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något år på 80-talet hade åtminstone vissa Volvo 740 en tempgivare under batteriet som var kopplad till en extra kontakt på laddningsregulatorn, för att få bra temperaturkompensering. Men jag har aldrig sett någon sådan regulator i verkligheten.
Innan generatorer började få inbyggd laddningsregulator så var det vanligt att den separata regulatorn satt nära batteriet för att någotsånär känna batteriets temperatur och kunna temperaturkompensera bra. På franska 70-talsbilar förekom det att laddningsregulatorn skulle hakas fast på batteriet.

Med en temperaturkompenserad regulator som är inbyggd i generatorn, så får man ju hög laddspänning direkt efter kallstart då generatorn fortfarande är kall, men sen sjunker spänningen efter en stunds körning då allt i motorrummet är varmt. I praktiken tycks det oftast fungera fullt tillräckligt bra.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se