Så, nu verkar jag ha löst problemet. Efter att ha bytt tändlåset konstaterade jag att den permanenta spänningen till tändspolen försvann, men felet med att den inte startade kvarstod.
Kvar var bara att byta
solenoid och/eller
startmotor. Jag köpte ny startmotor inkl solenoid och bytte ut den gamla, helvete vad knöligt att komma åt med lastaren och fästjärnen i vägen! Till slut gick det, men det krävdes en hel del svordomar och jag var till o med inne på att skruva bort fästjärnet ett tag. Jag slapp ta bort fästjärnet och det gick mycket lättare att få dit den nya startmotorn i och med att den var något smalare än den gamla. Väl på plats så startade allt så fint och lätt att man fick nästan smyga sig på den...
Som grädde på moset så var det ett helt nytt och "rent" motorljud väl igång! Jag har tidigare tyckt att nånting låtit konstigt, ett metalliskt skramlande som kommit och gått, förmodligen har det varit den gamla startmotorn som har legat och skavt mot kransen! Nån tand på kransen såg lite nött ut i kanten, men den funkar förhoppningsvis ett tag till.
Vilket
tryck det blev i starten! Nya batterier, ny huvudbrytare, nytt tändlås, ny startmotor och separat jordkabel från startmotorn. Kanske hade de gamla batterierna funkat ett tag till, det var ju inte deras fel att de laddade ur så snabbt, men allt annat känns riktigt bra att få bytt.
Nu ska vi bara ha fart på framrutetorkaren så kan man köra även när det regnar/snöar...
Tack för hjälpen alla!