Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Kan en varvräknare visa fel??

23 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

Åsa-Nisse

#16 » 20:36:33, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du för stor remskiva på generatorn så laddar den inte fullt när du behöver mycket lyse och inte har fullvarv. Har säljaren monterat något billigt skit så kan du väl be honom att montera riktiga grejor, eller att du får rätt remskiva.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



stegmaster (trådstartaren)

#17 » 21:16:26, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gunnar i Sörby skrev:Ta din elektroniska varvräknare och sätt indikatortejpen på kraftuttaget.
Sedan får du räkna ur motorvarvet, utväxlingen har väl inte ändrat sig :-)

Ja det kunne man ju prova, då Pto er va jag misstänker funkar riktig och visar riktig varv i displayen.
540E = ca1350varv på motor(skulle vore 1540 eller nåt enligt boken).
Sen varvar motoren maks 2000rpm på fullt ös (ska vara 2200 enligt boken), och då visar hastighetsmätaren 47km/t. :???:
Så tror at både motorvarvet och hastighetsmätaren visar fel, men att det kanske inte har nåt med varandra att göra.
typ fel remskiva som visar fel varv, och fel däckkod som visar fel hastighet.
(man får bygla nån kabel under en brytar för att endra däckkoden, så har inte trasslat med att kolla det)
Nu har inte detta allverdens praktisk betydning, men man blir lite nyfiken. :smile:
Bara man kan lita på pto varvet så er inte det andra så viktig.

Säljaren var en bonde, så tror inte det er mer där att henta där, nu et 1år tilbaka :vissla:
Han hadde ju dessutan lite otur, för generatoren rasadet dagen före han skulle skicka iväg traktoren til mig.
Sa til honom att fiksa en ny före kan skickadet, vilket han gjordet, men om det er orginal eller nåt annat vet jag ju inte. (Ny er den ihvertfall, det kan jag se)

Ska kolla detta näramare vid service, då det finns nåt galler före generatoren.
Snart dags och kolla hur man tar bort huven, har faktisk inte haft bort en enda huvplåt sen jag köpte den. :mrgreen:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

EE

#18 » 22:55:30, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken remskivediameter har du på generatorn? Enligt tidigare nämnt i denna tråd skall den vara 83 mm! Detta är den absolut första mätning du skall göra, sedan kan du gå vidare med PTO.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

stegmaster (trådstartaren)

#19 » 01:31:38, 07-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, ska kolla detta vid första service.

Lusläste lite i instruksjonsboken til just min årsmodell (papperversjonen som fanns med traktoren).
Så min 6400 som er en 2000 modell må vara sista modell med 65amp generator, från 2001 modell(som jag har som pdf och brukar kolla i) verkar det vara 95amp som gjelder.
Dessutan ska tomgångsvarvet vara 750rpm, och inte 850rpm som det er på 2001 modellen och framåt.
Så lite felinfo från min sida har det varit. :screwy:
2000 modellen er ochså sista årsmodellen som man måste bygla en kabel för at ställa om på däckstorlekkoden.

Min gissing om det låga tomgångsvarvet var att det blev ennu smidigare med turbinkoplingen då. (för ju mer man varver ju mer grepp blir det ju i transmissionen.)
Så vid veldig lågt tomgångsvarv blev slirningen större och ennu mjukare igångkörning.
Står traktoren helt plant så smyger den sakte avgårdet på tomgångsvarv, men luter det minsta uppåt, så får man gasa lite före den rör på sig.(i just detta fall utgör faktisk 200rpm en forskjell)
Beror ju lite på vilken växlen som ligger i, men i normala fall starar jag 1H.
Dessutan tycker jag det låter som den varver rett lågt, men det blir ju bara fler gissningar, så ska som sagt forsöka återkommer med mer fakta vid näste service. :vissla:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Rento84

#20 » 13:33:52, 07-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har samma uppsättning av traktorer som du Stegmaster, 6400 -98 och 665 -96, vid kallstart får jag alltid varva upp innan varvräknaren vaknar/laddningslampan slocknar men när traktorerna är varma så vaknar allt direkt.

TROR att det har med laddningsrelät att göra att varvräknare/ laddningslampan vaknar...rätta mig väldigt gärna!
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK

stegmaster (trådstartaren)

#21 » 10:40:47, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fortfarandet inte lyftat på huven på min 6400, så har inte fått mätt nåt mer på generatorhjulets storlek. :vissla:
Dock har jag kollat bilder på en hel del 6400 til salu, even andra i 6000 serien, och det verkar som dette er rett vanligt med denna "fel" (om det nu er nån fel, eller om bara tomgångvarvet er lågt ställt??)
Av dom som visar bild av instrumenterna med motor igång, ligger nästan alla jag sett på ca 600rpm, altså ca samma som min. (ska enligt boken vara 750rpm).
Det enda som gör mig tveksam fortfarandet er att min varvräknaren stannadet på precis 2000rpm på högsta växel på plan väg.
Den ska vel klara lite mer enns så???


Här en bild av en annan 6400 til salu som jag såg idag. Som syns even med värm motor. (min öker ca 50rpm från kall til värm motor).


Bild
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

bonnen513

#22 » 19:11:57, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

maxvarvet beror väl helt å hållet på hur mycket av max-skruven du har kapat bort med vinkelslipen.
min 6800 har nog tomgång på ca 650 och max 2800
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#23 » 20:13:19, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=3836
Jag fick inte länken som visar hur man kalibrerar att funka



Bild
Bild

är det nå speciell tachometer fra VDO eller är de random ?

ART nummer eller namn ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se