Gunnar i Sörby skrev:Ta din elektroniska varvräknare och sätt indikatortejpen på kraftuttaget.
Sedan får du räkna ur motorvarvet, utväxlingen har väl inte ändrat sig
Ja det kunne man ju prova, då
Pto er va jag misstänker funkar riktig och visar riktig varv i displayen.
540E = ca1350varv på motor(skulle vore 1540 eller nåt enligt boken).
Sen varvar motoren maks 2000rpm på fullt ös (ska vara 2200 enligt boken), och då visar hastighetsmätaren 47km/t.
Så tror at både motorvarvet och hastighetsmätaren visar fel, men att det kanske inte har nåt med varandra att göra.
typ fel
remskiva som visar fel varv, och fel däckkod som visar fel hastighet.
(man får bygla nån
kabel under en brytar för att endra däckkoden, så har inte trasslat med att kolla det)
Nu har inte detta allverdens praktisk betydning, men man blir lite nyfiken.
Bara man kan lita på pto varvet så er inte det andra så viktig.
Säljaren var en bonde, så tror inte det er mer där att henta där, nu et 1år tilbaka
Han hadde ju dessutan lite otur, för generatoren rasadet dagen före han skulle skicka iväg traktoren til mig.
Sa til honom att fiksa en ny före kan skickadet, vilket han gjordet, men om det er orginal eller nåt annat vet jag ju inte. (Ny er den ihvertfall, det kan jag se)
Ska kolla detta näramare vid service, då det finns nåt galler före generatoren.
Snart dags och kolla hur man tar bort huven, har faktisk inte haft bort en enda
huvplåt sen jag köpte den.