Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Ang glödgning MF 35

8 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

J2Gutan (trådstartaren)

#1 » 15:08:23, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kollar man enklast att glödaningen fungerar på en mf 35 23C? Är det bara att ta ut stiftet och vrida på tändningen? Håller på att fixa med min första traktor så är väldigt ny på den biten.
Mvh
J2Gutan
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:12, 20-10-2015
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 35 23C



roger82

#2 » 00:50:56, 22-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du kan ta ut alla glödstift om du vill och när du har anslutit matning och jord så ska du se hur spiralen glöder när du vrider på nyckeln. Ser du att ett glöder som de ska så kan du ju mäta motståndet i det stiftet óch jämföra värdet med de andra, eller så tar du bort och testar dom ett i taget, valet är ditt :grin:
Det du inte gör idag får du inte gjort imorgon heller!
roger82
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:44, 14-06-2007
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 680 DTH
Volvo BM 350 Boxer
Volvo BM 2200
Rottne Blondin 750
Ferguson TED
Valmet 405
Volvo Bm 400 Buster
Ferguson FE 35
Hymas 474
Ferguson 550

Magnus Hägglund

#3 » 05:50:04, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller också på med en 35 special och förstår inte riktigt glödsystemet. stiften är ju seriekopplade och
om jag aktiverar dom på plats och mäter ström på varje stift så har jag 12v på det första, 6v på nästa, 3,6 samt 1,7 på det sista.
Det känns inte det minsta logiskt i min hjärna. Borde det inte vara samma styrka på alla stift?
Magnus Hägglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:40, 12-05-2009
Ort: Vallsta, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T202 Direct -12
John Deere 7730 -10
Volvo BM 4300 -79
Volvo BM 700 -77
Volvo T24
MF 35 special
Poclain MC75

Janson1

#4 » 06:12:49, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tänkt att dom skall ha ungefär samma spänningsfall från början. Om man byter tex bara ett så kan det påverka så spänningsfallet blir lägre på den nya (den är ny och har hela tråddiametern i behåll).
I ditt fall Magnus H så är det nog monterat fel typ på ett eller flera stift. Jag har för mig då det var längesen jag mekade med detta men stiften skall nog vara stämplade 1.7 volt? Men, inkopplingen är: Från batteri till glöd/startbrytare (om den har det) till kontrollstift (ser ut som en saltströare) vidare till ett stort förkopplingsmotstånd i form av en öppen spole på 4-5 varv och sen vidare till motorns glödstift. När man glött färdigt och skall starta motorn så vid start då kopplas det 4-5 varviga motståndet förbi för att kompensera att batterispänningen sjunker så mycket att det inte skulle bli nån värme kvar i motorns glödstift annars. Detta är en slags grundkoppling från denna tidsera med seriekopplade glödstift. I dag är dom flesta glödstift 12 volt och parallellkopplas allt eftersom hur många som behövs. Ännu nyare stift är "bara" 6 volt eller så och har elektronik som styr ut dom lagom inför dess uppgift. Men för att återgå, om "saltströaren" glöder, då är det kontakt i stiften.
Men däremot har jag varit med om att sista stiftet var kortslutet till jord och motorn startade då bara på tre cylindrar men kom igång inom några sekunder ändå...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#5 » 06:56:20, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämpligen mäter man spänningen över varje glödstift för sig, då är det också lätt att upptäcka om det blir spänningsfall i förbindningarna mellan glödstiften.
Jag har för mig att 1,7 V-stiften åtminstone för mycket länge sedan var dimensionerade för att strömmen i kedjan ska vara 37 A.

Om du byter glödstift, så se till att de nya är lika långa (från den koniska tätningsytan innanför gängan till spetsen) som de gamla. Glödtråden måste ju nå in i motorns förkammare men den får inte sticka in så långt att den träffas direkt av bränslestrålen från spridaren.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonnen513

#6 » 08:41:53, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnus Hägglund skrev:Jag håller också på med en 35 special och förstår inte riktigt glödsystemet. stiften är ju seriekopplade och
om jag aktiverar dom på plats och mäter ström på varje stift så har jag 12v på det första, 6v på nästa, 3,6 samt 1,7 på det sista.
Det känns inte det minsta logiskt i min hjärna. Borde det inte vara samma styrka på alla stift?


Utan att räkna på så känns det rätt men att du har fel mätmetod
Du måste ju mäta spänningsfall mellan stiften o inte mot jord
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Janson1

#7 » 21:18:12, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går också att mäta så som Magnus H mäter, man får bara tänka rätt i respektive fall så man vet vad
man mäter...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ac tc

#8 » 08:33:31, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det första stiftet verkar vara fel typ.
- det brukar gå att grovkolla stiften genom att glöda en stund och sen känna på resp stift utanpå motorn om dom blivit varma.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se