Det är tänkt att dom skall ha
ungefär samma spänningsfall från början. Om man byter tex bara ett så kan det påverka så spänningsfallet blir lägre på den nya (den är ny och har hela tråddiametern i behåll).
I ditt fall Magnus H så är det nog monterat fel typ på ett eller flera stift. Jag har för mig då det var längesen jag mekade med detta men stiften skall nog vara stämplade 1.7 volt? Men, inkopplingen är: Från
batteri till glöd/startbrytare (om den har det) till kontrollstift (ser ut som en saltströare) vidare till ett stort förkopplingsmotstånd i form av en öppen spole på 4-5 varv och sen vidare till motorns glödstift. När man glött färdigt och skall starta motorn så vid start då kopplas det 4-5 varviga motståndet förbi för att kompensera att batterispänningen sjunker så mycket att det inte skulle bli nån
värme kvar i motorns glödstift annars. Detta är en slags grundkoppling från denna tidsera med seriekopplade glödstift. I dag är dom flesta glödstift 12 volt och parallellkopplas allt eftersom hur många som behövs. Ännu nyare stift är "bara" 6 volt eller så och har elektronik som styr ut dom lagom inför dess uppgift. Men för att återgå, om "saltströaren" glöder, då är det
kontakt i stiften.
Men däremot har jag varit med om att sista stiftet var kortslutet till
jord och motorn startade då bara på tre cylindrar men kom igång inom några sekunder ändå...