Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Kallstartsproblematik Valtra Valmet 800

12 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Pellini (trådstartaren)

#1 » 19:06:47, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ägare av en Valtra Valmet 800 årsmodell 2000. Tyvärr har jag i samband med temperaturer kring 0 grader och därunder problem vid kallstart. Verkar som om något "stjäl all strömmen" och startmotorn orkar knappt dra runt. Har fått tips på att det eventuellt skulle finnas luftförvärmare och att den "inte släpper i start ögonblicket" utan fortsätter ta strömmen, vilket får till följd att det inte finns någon ström kvar till startmotorn. Detta tips fick jag på Lantmännen Maskin, men efter lite undersökningar var det en annan Valtra modell och min 800 saknar luftförvärmare. Oftast startar dock traktorn efter någon timme helt normalt, men innan dess har jag tappat tålamodet...... :) Jag har bytt huvudströmbrytare och batteri, dock utan resultat. Motorvärmaren gör inte heller någon skillnad.

Finns det någon därute med liknande erfarenheter skulle det vara guld värt att få dela dessa!!
Pellini
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:00, 28-11-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra Valmet 800 -00
Åkerman H9B -78
Volvo BM 35/36 -56



mimeck

#2 » 19:37:40, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte kunnig på valmet 800 men valmet har ju haft "förvärmning" på luften i minst 30-40 år. Hade en 502:a med värme via nyckeln. Lite nyare valmetar/valtror brukar ha ett tidsrelä som styr förvärmningen.

Tänkte att det kanske kan vara nått fel därikring. Men har du inte förvärmning så har du inte. Tändningslåset kanske?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Åsa-Nisse

#3 » 20:29:27, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen i gänget. Trots att dessa Valtra tillverkas i Finland så är dom hopplösa på just kallstarter. Det finns många trådar om detta problem och jag är en i mängden. Det stora problemet med de som har samma olja i transmission och hydraul är att det inte går att slå i tunn hydraulolja på vintern och då går det tungt att dra runt sirap med startmotorn. Jag ha fått lite bättre startegenskaper genom att använda syntetolja i transmissionen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

bonnen513

#4 » 20:35:08, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Är inte kunnig på valmet 800 men valmet har ju haft "förvärmning" på luften i minst 30-40 år. Hade en 502:a med värme via nyckeln. Lite nyare valmetar/valtror brukar ha ett tidsrelä som styr förvärmningen.

Tänkte att det kanske kan vara nått fel därikring. Men har du inte förvärmning så har du inte. Tändningslåset kanske?

Fast den lille glödspiralen antänder ju bara dieseln som rinner ner och drar ju inte nån vidare ström
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

stegmaster

#5 » 20:52:51, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Välkommen i gänget. Trots att dessa Valtra tillverkas i Finland så är dom hopplösa på just kallstarter. Det finns många trådar om detta problem och jag är en i mängden. Det stora problemet med de som har samma olja i transmission och hydraul är att det inte går att slå i tunn hydraulolja på vintern och då går det tungt att dra runt sirap med startmotorn. Jag ha fått lite bättre startegenskaper genom att använda syntetolja i transmissionen.

Men nu har ju en 800 skiljat hydraulik och transmisson, så det går ju att lösa.
Mina Valmet startar hur lett som helst båda 665 och 6400 (som er av samma motortyp 420), och definitivt ska det inte vara problem vid 0 grader.
Har man motorvärme ska den starta lika lett som om sommaren nästan oavsett temp, det gör åtminstone mina två.
(kan ju bero på att man har radpump från Bosch, och inget rotorskit, som på andra valtra/valmet :vissla: :mrgreen: )
Och att TS valmet 800 startar hur fint som helst etfter en time eller så, så måste det vara annat enn olja som er problemet. Tycker det låter som et el problem.
Har du kollat at skruvar til kablerna til startaren er åtdragna ??
Annars kan vel startan vara på väg att ta slut, om du inte redan bytt???
Jag bytte starter redan vid ca 3500t på min 665.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Gustaf Gustafsson

#6 » 22:28:10, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gustaf Gustafsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:45:26, 30-12-2007

Pellini (trådstartaren)

#7 » 23:18:00, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips och fortsätt gärna komma med fler om någon har direkt erfarenhet!

Kan meddela att efter mitt inlägg igår, ca 1,5 timmar senare, var jag åter ute och provade komma igång. Helt plötsligt går startmotorn irriterande lätt..... och traktorn är igång på nolltid. Det är mycket möjligt att det är att byta startmotor som gäller, men vad är i så fall felet på den som sitter där?

Det framgick aldrig igår, men problemet har jag haft sedan jag skaffade traktorn 2006, då timräknaren stod på 2000 timmar. Idag står den på drygt 3000 timmar. Jag har haft traktorn på verkstad vid ett tillfälle med anledning av problemet. Då hade dom nere startmotorn för kontroll och allt såg normalt ut, men allt går kanske inte att kontrollera på en startmotor? Samtidigt byttes då också huvudströmbrytare samt kablar och anslutningar kontrollerades. Det märkliga anser jag vara att problemet kommer så direkt vid en specifik temperatur, som jag bedömer ligger vid skiftet mellan plus/minus. Därav känns det sannolikt att det är någon termostat som styr ett relä med en funktion som hänger sig o.s.v, men jag kan samtidigt inte förstå vad det skulle kunna vara.

Kanske Ni undrar hur jag har stått ut i dessa år, men jag befinner mig i norra Skåne och termometern är sällan under noll, men när det händer blir man måttligt road.
Pellini
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:00, 28-11-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra Valmet 800 -00
Åkerman H9B -78
Volvo BM 35/36 -56

bert

#8 » 23:32:07, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte provat med en startkabel mellan chassie och startmotorn?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Pellini (trådstartaren)

#9 » 23:41:30, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har jag inte gjort. Jag är ingen expert, men på det sättet bör jag rimligen kunna utesluta eventuellt dålig kontakt på på den ordinarie anslutningen, eller?
Pellini
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:00, 28-11-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra Valmet 800 -00
Åkerman H9B -78
Volvo BM 35/36 -56

bert

#10 » 23:47:27, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer för och kolla så starten har tillräcklig kontakt med jord
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Janson1

#11 » 01:37:56, 31-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör gärna lite mätningar med en multimeter lite här och var på dom grova kablarna mellan batterier och startmotor, kolla även jordning på kraftsidan så där inte är en massa spänningsfall.
Man bör vara två, en som mäter och en som kör med startmotorn på kommando.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Åsa-Nisse

#12 » 12:23:37, 31-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på nu att jag ska nog också kolla strömförbrukningen till startmotorn på min 6200. Hade ju en Opel 2,3 D-79 som tvärvägrade vid ca 0 grader utan motorvärmare. Den revs ned i hela bränslesystemet och kollades kompression mm under garanti, men inget fel hittades. Nästa vinter hade garantin gått ut och jag åkte till en annan verkstad. Verkmästaren där bara lyssnade på starten och sa att vi ska byta startmotor för den har fältat. Vid mätning sedan visade det sig att den drog 3ggr så mycket ström som den borde göra. Ny startmotor blev som en ny bil.
Måste leta reda på en tångamperemätare.........
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se