Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Tankar om starkare, snabbare startmotor

10 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

mf33 (trådstartaren)

#1 » 12:49:45, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

"Kan man trimma startmotorer???"

Hur många ggr har man inte vart i den situationen att dieselrovan inte startar i fordonet för att startmotorn går liiite för långsamt!!
Det vill ju inte mycket till för en misslyckad start: Lite svagt batteri, dålig jord/anslutning någonstans, sliten start osv.

Minns när man körde gammla 70-tals Merca med slitna motorer, solen gick i moln och de vägrade starta. Tur man hade dubbla batterier, lite omläggning av kablar och 24volt fick dom att starta ned till absoluta nollpunkten :djaevul:

Min tanke: Tänk om man hade en startmotor som gick lite snabbare, vart lite starkare så skulle många gamla dieslar starta bättre (förutsatt friskt batteri och bra kablar osv)

Är Ni med hur jag tänker; Snabbare startmotorer åt alla maskinister med segstartade dieslar, hur löser man detta???

mvh Mojje
Bild

192volt=startar bra :djaevul: :djaevul: :djaevul: (lånad bild)
Senast redigerad av mf33 13:15:02, 31-01-2016, redigerad totalt 1 gång.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil



Knut.Karlsson

#2 » 13:02:29, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mf33 skrev:Hej ...
Bild

192volt=startar bra :djaevul: :djaevul: :djaevul:


Ser ut som en konvertering till elbil tycker jag. Fler detaljer tack.

Och jag håller för övrigt med i trädens ämne. Varför monterar inte tillverkaren en kraftigare startmotor från början? Blir det för dyrt? Ingen som vill betala för kraftigare grejor, när det funkar med klenare. I alla fall tills motorn blir sliten.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hidsmekolek

#3 » 13:07:02, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit inne på samma tanke, får fulstarta min major med 24 volt när det är kallt
då startmotorn inte orkar dra runt min nyrenoverade motor..
Går han bara runt så startar han på ett par varv..
Har haft isär och pysslat om starten men det ger liten effekt..
Skulle ju kunna prova att köpa en ny, men snålstofilen motar..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

mf33 (trådstartaren)

#4 » 13:16:34, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knut.Karlsson skrev:
mf33 skrev:Hej ...
Bild

192volt=startar bra :djaevul: :djaevul: :djaevul:


Ser ut som en konvertering till elbil tycker jag. Fler detaljer tack.

Och jag håller för övrigt med i trädens ämne. Varför monterar inte tillverkaren en kraftigare startmotor från början? Blir det för dyrt? Ingen som vill betala för kraftigare grejor, när det funkar med klenare. I alla fall tills motorn blir sliten.

/Knut


((Bilden "lånad" inte min bil))
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Janson1

#5 » 14:15:32, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns oftast lite större startmotorer att köpa till, problemet är att luska ut vad som passar/om det passar med en annan typ som är på mer Kw. En tabell kanske där vi fyller i allt eftersom vi "kommer på" andra starkare/bättre startmotorer, ungefär som bultcirkeltabellen...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

BM425

#6 » 15:01:07, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara att räkna :grin:
P = effekt
I = ampere
U = spänning
R = motstånd

P = U x I
U = I x R

Ni är på rätt väg när det gäller att öka spänningen till startmotorn för att höja effekten. Flera kör med 12v på gamla 6v system, det går oftast bra. Högre effekt (P) gör också att det blir mer värme som till slut gör att något går sönder :mrgreen:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

G-son

#7 » 15:15:11, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det vore så enkelt att räkna effekt på en elmotor. Dess impedans (inte resistans när man jobbar med elektromagneter och pulserande ström genom dom) sjunker med varvtalet, så om man bara utgick från din effektberäkningsformel där skulle den absolut enklaste effektökningen av startmotorn vara att svetsa axeln stum så den inte kan snurra - den skulle då dra maximal ström, en kort stund innan den brinner upp. Massor av effekt, men inget faktiskt arbete. :idee:

Bra batterier, grova kablar och välgjorda anslutningar är naturligtvis A och O för alla startmotorer. Någon med experimentlusta kan kanske linda om en befintlig startmotor för att ge högre effekt, lite färre varv grövre koppartråd (eller kanske bara grövre, om utrymmet finns).
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Berit

#8 » 17:37:22, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knut.Karlsson skrev:
Och jag håller för övrigt med i trädens ämne. Varför monterar inte tillverkaren en kraftigare startmotor från början? Blir det för dyrt? Ingen som vill betala för kraftigare grejor, när det funkar med klenare. I alla fall tills motorn blir sliten.

/Knut


Varför skulle man det. Är ju bara några tokiga nordbor som försöker köra när det är kallt :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

Thelemorf

#9 » 22:23:25, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta finns det ju kraftigare startmotorer som passar bolt on (typ från en 6a om man har en 4a etc)
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mathiast

#10 » 22:40:51, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moderna startar med växellåda är oftast riktigt bra snurr på trots liten storlek,dagens problem ligger mer i att motorernas styrdatorer inte vill vara med när spänningen sjunker medans starten gladeligen mal på för fullt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se