Johnj-e skrev:En sak jag kom att tänka på ang. 320in vid parallellkoppling med två 12or är att batterierna sitter relativt långt ifrån varandra och kablarna blir långa till de bakre batteriet vilket kan medföra snedbelastning.. på sikt lär således ett av batterierna slitas mer..
Lämpligen löser man det genom att man parallellkopplar dem med exakt likadana kablar för både + och - , tar ut + från pluspolen på det ena batteriet och jordar det andra batteriets minuspol. Om alla anslutningar är välgjorda och det inte blir onödigt spänningsfall vid någon av kabelskorna, så kommer batterierna i det läget att dela lika på strömmen.
Men rent allmänt bör man undvika att parallellkoppla batterier. Framför allt med tanke på att om det ena batteriet får kortslutning i en cell så kommer det att ladda ur det andra batteriet, det står och blir sulfaterat och sen har man två förstörda batterier.
När man använder moderna batterier i äldre fordon med opålitlig mekanisk laddningsregulator så bör man då och då kolla laddspänningen, se till att den ALDRIG går över ca 14,4 V då maskinen är väl varmkörd, batteriet fulladdat, motorn på tillräckligt högt
varvtal för att generatorn ska ladda för fullt och inga större strömförbrukare på. Direkt efter
kallstart kan man tillåta högre
spänning men den ska sjunka efter högst en halvtimmes körning.
Gammaldags batterier med antimonlegerat bly i plattorna (användes fram till mitten av 80-talet, en del skumma lågprismärken kan ha fortsatt in på 90-talet med antimonlegerat bly) var ganska tåliga för överladdning och dålig spänningsreglering, men istället förbrukade de ständigt vatten och hade ganska hög självurladdning.
Moderna batterier med kalciumlegerat bly är bättre på alla sätt utom att de inte tål överladdning så bra i längden.