Det är INTE batteriet. Kollade idag med en belastningsprovare som första test på batteriet. 12,6 V före test och belastning till spiralen var
röd utan att spänningen sjönk under 11V ca. 2 min senare var det 11,8 v igen. Startmotorn drog 1 varv och sedan dog den och då slocknade även klockan. Känns som i stort sett kortslutning i startmotorn. C tec i 5 min och traktorn hoppar igång. Har nu dissekerat startmotorn och rengjort från koldamm och smort lite glidlager samt rensat mellan kontaktblecken i rotorn. Kolen var fina och bra spänn på fjädrarna, så jag upplevde inte att jag hittade något egentligt fel. Nu återstår det att se hur kompisen vill starta i morgon. Enligt Valtraverkstaden här är det tydligen så att startmotorer är en förbrukningsvara på dessa motorer. Dessutom är det bytt fabrikat och modeller i flera omgångar under åren, så det har nog varit ett känt problem. Med lagen om alltings jäk....het så har 6200 och 8000 en egen modell av
startmotor på 3,6kw och 11tänder i original medan alla andra Valmet samsas om en och samma modell på 3,1 kw. Denna 3,6 finns inte att uppbringa längre tydligen utan OIE vill sälja 2,8 kw till alla och sedan finns en trimmad piratvariant på 4,0 kw. Lantmännen har bara 3,1 kw.