...om pliten gjorde sitt jobb, då skulle ingen våga köra med bändande ½-ljus...
Om man struntar i "små obetydliga brott" har man gett "carte blanche" för grövre brott...
Mitt krav på ½-ljus; på backen, framför -mig-, absolut knivskarp horizont linje så jag kan se att ljuset inte bländar och bortre gränsen för mitt ½-ljus. Ser man klart var halvljuset slutar är det lättare att säkert anpassa farten så att man har rimligt utrymme att bromsa på eller göra undanmanöver (på vägar där undanmanöver låter sig göras...vilket undantar majoriteten av landsvägar idag...undanmanöver är hindrad av "osthyvel"...).
Fuktig vägbana och duggren = nästan alla möten bländar, men 4-/fler-punktsidioter överträffar nästan alla andra, inkl dem med felriktade ½-ljus...
Ser inte problem med LED/Xenon på motsvarande 200-300W glödljus, så länge ljusbilden motsvarar mitt krav; knivskarp horizont linje, ljuset på backen framför fordonet och ingen annan stans; är till och med så att sådant ljus kan hjälpa mig som med trafikant att se mitt-ost-hyvlar, kantstenar som mitt delare, lösa föremål, osv.
Rotebroledens betong suggor, det är en helt annan sak... de tar bort ljus och skapar mörker. Bländande möten gör att man själv tvingas stanna; för man kan inte se vägen! Har man VW original H4 (transporter T3-4-5) så kan man inte se betongklumparna för ½-ljuset är för klent/dåligt! (ger ca 40W assymetriskt ljus...monterar man ljus relä med full matning till H4:an får man fulla 14V dvs ca 60W å då kan man se lite... byter man till Philips X-trem Power så får man ca 80-85W glödljus, å vips -ser- man vägen!
Att en så ny bil som Renault Traffic har så uruselt ½-ljus, både bild och styrka, kunde jag aldrig föreställa mig med hänvisning till alla skriverier om bländande för starka ½-ljus... inte undra på att ägare stoppar i allsköns "förbättringar"... Varför
driver inte branschen detta? M svarar å andra sidan inte ens på e-brev... å då lär väl inte de heller hjälpa till med att trycka på branschen om -bättring- gällande ½-ljusen...
Nu har jag själv grovt felat 1 gång!
Mycket grovt!
Var enda kotte jag mötte var fullständigt ox tokig på mig!
Körde från Söderköping till Norrköping. På Shell macken kollade jag vad som var på tok.
...H4:an var fel konstruerad! Lampan satt helt fel/snett mot foten! Kommer tyvärr inte ihåg idag vilken som var tillverkare, men...stark gissning är att det var 80/100W Biltema... eller OK 55/60W... med en ny
glödlampa köpt på Shell för många dineros upphörde blinkandet, OCH, jag hade tillbaka den där horizont linjen jag så önskar mig
I sak är det ju enkelt att kolla - bara köra upp mot en vägg o titta på väggen hur ljusbilden ter sig. Ströljus är nog dock tveksamt om man kan se på det sättet iof...
När hörde någon sist att pliten stoppat/bötfällt ngn för bländande ½-ljus?...