Hoppsan. Nu må jag backa en bit ser jag.
LED H4 finns sedan i somras. Vet inte om de är bra eller inte. Såg ngt ngs om att det finns godkända ersättnings H4 med LED teknologi.
Har skaffar xenon 35W (Jula eller Biltema) för att konvertera mina Hella Micro DE, men... bakstycket, tätningen, av lamporna är en gummihätta, och den ryker om man monterar Xenon... därav inte blivit monterat och LED blivit av intresse.
Gällande V.
På 1990-talet kom jag i
kontakt med PulsOTronic och LADAC.
OM jag fattat rätt så köpte LADAC upp PulsOtronic, och flyttade hela verksamheten till Norge och är en del i DEFA koncernen ?
Det jag fick förklarat, och tycker empiriskt mig kunna se som sant påstående, är att det gamla syra-batterierna var mycket känsliga på V i förhållande till omgivningstempratur.
Bosch generatorer, de som fanns förr, hade ingen sensor som kompenserade för omgivningstemp, och inte batterierna heller. Det är modernare konstruktioner (lyx i min värld).
På sommaren i +30'C så vill batterierna inte ha mer än 13V -max- sedan "kokar" de... men när tempen sjunker under -20*C så vill de gärna ha mer än 14.5V.
Kompromissen har genom 80-90:talen varit 14V, var så säkert redan långt tidigare. Opel generatorn som sitter på BMWs 2-ventilare är klassad 14V men lämnade aldrig mer än 13.7V på de modeller som hade 280W's generatorn, med semi eller helt elektronisk laddregulator.
De äldre modellerna hade väl en 180W' Opel
generator och helt mekanisk laddregulator. Den mekaniska var ställbar.
Se'n kom underhållsfria batterier, dvs samma smörja som vanliga batterier, men man hade ett ... att fylla på dest-vatten... Se'n kom väl först AGM och därefter GEL ?
De moderna högeffektiva batterierna vet jag ingen om gällande tempraturkänslighet - har att lära mig dem från grunden.
Så fokus på V skall väl hållas i förhållande till vilken sorts
batteri som används?
Rörande effekten på glödtråden i glödlampor, så ökar inte ljusutbudet linjärt i förhållande till V. En bidragande faktor är värmeutvecklingen, ju varmare lampan blir, desto mer intensivt lyser den (o dör därmed fortare...).
En 12V's lampa glimmar duktigt bra på 15V, så länge det varar...
För att försvåra för oss, så klarar reflektorerna inte av hur varma glödlampor som helst... förr satte man gärna i 100/130W, men... det åts snabbt upp av skadorna på reflektorerna... Biltemas H4:or gjorde sig ökända för att släppa ifrån sig ngt (gas?) som gjorde reflektorerna matta, och därmed tappade man mycket mer ljus än det man vann genom montering av deras lampor (vanligaste var väl 55/90, 55/100 och 80/100 ?). Phillips löste problemen med H4 i början av 2000 med sin serie Vision Plus eller vad den hette; +30% - de var bra. Se'n kom Xtrem Power. XP ger mycket bättre ljus än vanliga glödlampor, närmar sig xenon 35W, och är på endast 55/60 vilket både gör dem lagliga och begränsar värmeutvecklingen vilket därmed är snällare mot reflektorn.
De LED H4 som jag provade, se tråden, ger ett ruskigt fint och bra ljus. Uppskattar ljusflödet till att motsvara 200-250W glödljus. Tyvärr har tillverkaren missat horizonlinjen (se fotot i min länk). Skillnaden mellan hel- och
halvljus med den LED är "obefintlig" - lyser så bra på halvljuset att man
saknar inte helljust ens i lagligt fart på motorvägen.
Fördelen med LED var/är att den inte är så V känslig, vilket ger full
ljusstyrka även på tomgång/låga varv, likväl som vid avstängd motor - den bryr sig alltså inte alls om om det är 12V eller 15V (tillskillnad från mina pannlampor...).
För att vi inte skall missförstå varandra, så måste vi tala om mot vilken sorts batteri som just vårt eget system arbetar.
Mina moped har haft blöta syra batterier.
Kört med Odyssey AGM , PC680, och den lilla tiden visade på att även det batteriet gärna vill ha 14.5V på sen hösten/vintern (körde ned till 0-gradigt, hade bara sommardäck på den mopeden).
I bussen har jag Nordbatt och ett annat underhållsfria batterier - de vill inte ha så många V på sommaren, men vill ha flera på vintern. Efterstart får jag närmare 15V på systemet, är batterierna fulladdade innan jag kör så har jag kring 15V. Sitter en 14.5V's Hella laddningsregulator i generatorn - "fanns ingen annan" sa firma som jag köpte den hos... finns 14V, 14.5V och 14.8V... de hade väl bara en kvar hemma på hyllan... det är Meca det i ett nötskal...
Det enda jag kan på detta område är det jag lärt mig genom att bruka mina fordon, och att varit observant på vad som händer om man gör si eller så. Så, ta mina svar för vad de är - mina erfarenheter och inget mer.