Hyrde en Renault Traffic för nån vecka sedan.
Tyckte halvljuset var skit på den. Tills jag insåg att den hade DLR o inte automatiskt ½-ljus...inte undra på att en "idiot" höll på å blinkade med helljuset bakom mig...(DLR = inget bak ljus...).
Gällande H4:an... automatisk höjdreglering.
Strålkastaren = skit...
Horizontlinjen var suddig/oskarp => man lockades till att höja inställningen eftersom det gav en illusion av bättre ljusbild... = där -tror- jag mkt av bländningen ligger på vägarna; dvs att förarna verkligen ställer ½-ljuset "mot stjärnorna"...
Nu -är- det ett trafikbrott...men Polisen "
saknar resurser" (=vilja?) att beivra detta grova brott...
Fått ett tips om att montera slavblixt till system kamera - det lär fungera riktigt bra mot "avgas-sniffare" och "stötfångarkramare" o skarpt
bromsljus brukar ha en god effekt mot dem med tröga avbländningsknappar...
Vad värre är är att pliten skiter i mång-punktsbelysningen framåt... dessa dim-ljus som sitter o bländar pga felinställningar, kaross ändringar (små krockar) osv... Dessa i kombination med moderna LED/Xenon ½-halvljus..., =>... ens egna landtärnor triggas då att vakna till intensivt liv
Nu var dock tråden och frågan om LED som ersättning för halogen - och där tycker jag att tråden visat på att produktionen kommit igång. 60kr vs 600kr för en lampa är dock en viss skillnad...så, vad väntar runt hörnet? Går priserna ned? Kommer regelverket att ändras? Får vi se tillverkning av strålkastarinsatser som uppfyller EU 48 reglementet (det säger att det är förbjudet att använda xenon/LED i strålkastare som inte typats för dessa ljuskällor, samtidigt som reglementet enbart kräver att höjdinställning skall kunna ändras från förarplats under färd, vilket Trafikverket översätter med "automatisk höjdreglering"...undrar vilket ordbok de använder i Borlänge...som tur är är att det är EU lagstiftningen som gäller i domstol och inte Borlänge-svängelskan).