Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Konvertera H4 till led lampa

79 inlägg • Sida 2 av 6
El/Elektronik i traktorer

torbjorn_forsman

#16 » 23:04:30, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller åtminstone mäta spänningen direkt på halogenlampans flatstift och kolla att den verkligen får sina 13,2 V under normal körning. Man bör mäta med motorn på så högt varvtal att generatorn laddar för fullt och inte göra mätningen direkt efter kallstart utan hellre efter en halvtimmes körning så allt är genomvarmt i motorrummet och ev temperaturkompensering i laddningsregulatorn har stabiliserat sig.

Om det inte är något spänningsfall alls mellan generator/batteri och strålkastarlampor så lyser det bra men man får byta lampor ofta. Det finns bilar som har avsiktligt långa klena kablar till strålkastarlamporna för att ge litegrann spänningsfall så att lamplivslängden ökar.
Ett sådant fall jag kunde konstatera är Chrysler Voyager. Jag källsorterade ett sådant vrak, tror det var en 96'a, i fjol. Tog vara på kabelstammarna och pillade isär dem på kontrollerat sätt, och upptäckte en ungefär 1 mm² kabel som kom framifrån motorrummet på vänster sida, gick längs med hela kabelstammen under instrumentbrädan, vände, sedan tillbaka och jordad i en jordpunkt på vänster A-stolpe. Det var jordledningen till vänster strålkastare. Höger strålkastare hade längre pluskablar eftersom elcentral och ljusreläer satt till vänster i motorrummet, så där behövdes ingen extraslinga på jordsidan för att få "rätt " spänningsfall.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Skrukke

#17 » 00:30:30, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, eller sett opp spenningen til 14.8 - 15volt. De kjedelige gulaktige halogen H4 lampene blir hvit som led og xenon.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

Göran Ekman (trådstartaren)

#18 » 07:07:15, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad får jag för livslängd på halogen lamporna om jag höjer spänningen ?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

bert

#19 » 09:06:54, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kortare men en H4 är ju inte så känslig som en h7 tycker jag
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

torbjorn_forsman

#20 » 09:12:44, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Vad får jag för livslängd på halogen lamporna om jag höjer spänningen ?
Göran i Björnarbo


Inte lång. Om man höjer spänningen 5 % halveras livslängden, sägs det. Om man ökar spänningen från 13,2 till 15,0 V så är det 13,6 % överspänning, alltså nästan tre gånger 5 %. Då kan vi vänta oss att livslängden sjunker till drygt en åttondel av vad den hade varit vid märkspänning. Bilhalogenlampor lär vara dimensionerade för en livslängd på 500 timmar vid märkspänning, en åttondel av detta blir 62,5 timmar. Säg att lampan håller 100 timmar, kanske.

En annan följd av att höja systemspänningen är att bilbatteriet blir ständigt överladdat och inte särskilt långlivat. Gammaldags batterier med antimonlegerat bly i plattorna (tillverkade före mitten av 80-talet) tålde detta (det var nödvändigt med forna tiders opålitliga mekaniska laddningsregulatorer) men man fick fylla på vatten ofta, moderna batterier med kalcium som legeringsämne förstörs däremot snabbt (men fördelen är att man aldrig behöver fylla på vatten så länge de laddas på korrekt sätt).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#21 » 09:23:26, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LED H4, Cree LED,
Man klickar på medlems avatar.
Se'n klickar man på medlems egna trådar.
...å se'n kan man bli fast i timmar med att läsa trådar man inte visste fanns ;-)

Vill ha ta i 40W LED H3.
Har inte hittat ens 30W...
Ska ha till mina dim-ljus, Hella Micor DE. De gillar inte 55W's lamporna... det blir helt enkelt för hett...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#22 » 09:27:42, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just till dimljus hade det varit bra med en H3-LED där chipet är riktat uppåt istället för framåt. Har också problemet med en bil med plastdimljus som tänds av halvljusautomatiken, och där det blir för varmt med en vanlig H3. Köpte ett par "corncob"-lampor med en massa små-LED på eBay för lite och ingenting, men de var för långa och gick inte att montera i de små dimljusen. Dessutom var nog ljusstyrkan nästan försumbar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#23 » 09:29:08, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Livs längden på halogen lampor är rätt begränsad .
Det verkar som att det börjar närma sig att LED lamporna börjar bli acceptabelt bra .
Om jag spekulerarar lite kan jag tro att E- märkta LED lampor kommer att finnas tillgängliga i en inte allt för avlägsen framtid.
Under förutsättning att det går att sänka livslängden på dessa så pass mycket att biltillverkarna börjar montera LED lampor .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#24 » 09:33:56, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Göran Ekman skrev:Vad får jag för livslängd på halogen lamporna om jag höjer spänningen ?
Göran i Björnarbo


Inte lång. Om man höjer spänningen 5 % halveras livslängden, sägs det. Om man ökar spänningen från 13,2 till 15,0 V så är det 13,6 % överspänning, alltså nästan tre gånger 5 %. Då kan vi vänta oss att livslängden sjunker till drygt en åttondel av vad den hade varit vid märkspänning. Bilhalogenlampor lär vara dimensionerade för en livslängd på 500 timmar vid märkspänning, en åttondel av detta blir 62,5 timmar. Säg att lampan håller 100 timmar, kanske.

En annan följd av att höja systemspänningen är att bilbatteriet blir ständigt överladdat och inte särskilt långlivat. Gammaldags batterier med antimonlegerat bly i plattorna (tillverkade före mitten av 80-talet) tålde detta (det var nödvändigt med forna tiders opålitliga mekaniska laddningsregulatorer) men man fick fylla på vatten ofta, moderna batterier med kalcium som legeringsämne förstörs däremot snabbt (men fördelen är att man aldrig behöver fylla på vatten så länge de laddas på korrekt sätt).


Bosch:
- standard 14V
Finns/fanns regulator:
- 14.5V
- 14.8V (den käkade H4...)

Nippon Densu:
- standard 15V (den äter H4...)

Bosch opel, standard på avatar moppen:
13.7V (Assymetrisk lampa håller och H4 håller i evigheter)

MEN! Man bör mäta spänningen vid anslutningen till H4:an... för på BMW så var den 8V med Bosch 55A generator med Hellas laddrelä 14.2V... Med reläer och styrströmmar lyfte jag spänningen över glödtråden från 8V till 14.2V... Det motsvarade att ha en 55/60W bytt till ca 100/130W.
Idag har jag 14.8V's regulator på vintern och 14V-14.5V på sommaren.
Phillips Xtrem Power håller inte så länge... men de ger verkligen mycket mer ljus än vanligt H4:a, så mycket mer att det är värt kostnaden tills dess likvärdigt billigare alternativ påträffas.

Såg sist jag sökt på LED H4 (somras) att de finns med rätt ljusbild, men jag minns inte om de jag såg då hade för låg W (20W eller så). 30-40W är vad som krävs för att få ett bra halvljus (se min tråd).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bengt Erik Eriksson

#25 » 09:51:16, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett inteessant ämne detta. Men jag tror det måste till ett nytänk på designen på led för att fungera i H4 reflektorer.
På årets julskyltning hade scanias hyttfabrik här en av de nya hytterna på en pall på torget så man
Kunde få "torrbryta" i den. Nästan mest intressant var ändå strålkastarna som var från början konstruerade med LED. Där sitter själva dioden och lyser rakt uppidrån ner i en reflektor som bara är en kvarts cirkel sett från sidan. Hel och halv ljus i olika sektioner med varsin diod.. Och lite olika radieform på reflektorn. Ta er en titt på den om ni får chansen.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

QV_

#26 » 09:59:45, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Vill ha ta i 40W LED H3.
Har inte hittat ens 30W...


Exeon H3 har iallafall ljusbågen i samma riktning som halogen H3.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#27 » 10:03:20, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Idag har jag 14.8V's regulator på vintern och 14V-14.5V på sommaren.


Så den interna temperaturberoende spänningsreguleringen som höjer spänningen till 14,5V om det är kallt räcker alltså inte till?

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Skrukke

#28 » 10:23:31, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hadde feil på spenningsregulatoren på min bil så spenningen ble nok 15 volt, og ja batteriet har ikke godt av det, men lyset i de H4 lyktene var utrolig bra, kjørte med dette i 5 år før batteriet var kokt bort, et optima red topp. Nå har jeg litium batteri der, og byttet spenningsreulatoren med 14,4 volt. og dermed de vanlige litt gulaktig lysene fra H4. Syntes ikke det gikk med så mye mere pærer en normalt på de 5 år.

Har litt lyst å gjøre som dc_lindberg skriver med den reele pakken for å få opp spenningen til lyset, men med mating fra en slik: http://www.ebay.com/itm/1pc-DC-Converter-10-32V-to-12-35V-150W-Voltage-Charger-Step-Up-Volt-Booster-YG-/142076970987?hash=item21147287eb:g:zfgAAOSw7s5XhMfK

Da kan jo spenningen reguleres til det en vil, og det burde jo være enkelt og styre med et rele så en kjører med vanlig spenning når det er lyst, og booster spenningen når det blir mørkt.

Alt dette i vente på led H4 som fungerer.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

dc_lindberg

#29 » 11:30:30, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan. Nu må jag backa en bit ser jag.

LED H4 finns sedan i somras. Vet inte om de är bra eller inte. Såg ngt ngs om att det finns godkända ersättnings H4 med LED teknologi.

Har skaffar xenon 35W (Jula eller Biltema) för att konvertera mina Hella Micro DE, men... bakstycket, tätningen, av lamporna är en gummihätta, och den ryker om man monterar Xenon... därav inte blivit monterat och LED blivit av intresse.

Gällande V.
På 1990-talet kom jag i kontakt med PulsOTronic och LADAC.
OM jag fattat rätt så köpte LADAC upp PulsOtronic, och flyttade hela verksamheten till Norge och är en del i DEFA koncernen ?

Det jag fick förklarat, och tycker empiriskt mig kunna se som sant påstående, är att det gamla syra-batterierna var mycket känsliga på V i förhållande till omgivningstempratur.
Bosch generatorer, de som fanns förr, hade ingen sensor som kompenserade för omgivningstemp, och inte batterierna heller. Det är modernare konstruktioner (lyx i min värld).

På sommaren i +30'C så vill batterierna inte ha mer än 13V -max- sedan "kokar" de... men när tempen sjunker under -20*C så vill de gärna ha mer än 14.5V.
Kompromissen har genom 80-90:talen varit 14V, var så säkert redan långt tidigare. Opel generatorn som sitter på BMWs 2-ventilare är klassad 14V men lämnade aldrig mer än 13.7V på de modeller som hade 280W's generatorn, med semi eller helt elektronisk laddregulator.
De äldre modellerna hade väl en 180W' Opel generator och helt mekanisk laddregulator. Den mekaniska var ställbar.

Se'n kom underhållsfria batterier, dvs samma smörja som vanliga batterier, men man hade ett ... att fylla på dest-vatten... Se'n kom väl först AGM och därefter GEL ?
De moderna högeffektiva batterierna vet jag ingen om gällande tempraturkänslighet - har att lära mig dem från grunden.

Så fokus på V skall väl hållas i förhållande till vilken sorts batteri som används?
Rörande effekten på glödtråden i glödlampor, så ökar inte ljusutbudet linjärt i förhållande till V. En bidragande faktor är värmeutvecklingen, ju varmare lampan blir, desto mer intensivt lyser den (o dör därmed fortare...).
En 12V's lampa glimmar duktigt bra på 15V, så länge det varar...
För att försvåra för oss, så klarar reflektorerna inte av hur varma glödlampor som helst... förr satte man gärna i 100/130W, men... det åts snabbt upp av skadorna på reflektorerna... Biltemas H4:or gjorde sig ökända för att släppa ifrån sig ngt (gas?) som gjorde reflektorerna matta, och därmed tappade man mycket mer ljus än det man vann genom montering av deras lampor (vanligaste var väl 55/90, 55/100 och 80/100 ?). Phillips löste problemen med H4 i början av 2000 med sin serie Vision Plus eller vad den hette; +30% - de var bra. Se'n kom Xtrem Power. XP ger mycket bättre ljus än vanliga glödlampor, närmar sig xenon 35W, och är på endast 55/60 vilket både gör dem lagliga och begränsar värmeutvecklingen vilket därmed är snällare mot reflektorn.

De LED H4 som jag provade, se tråden, ger ett ruskigt fint och bra ljus. Uppskattar ljusflödet till att motsvara 200-250W glödljus. Tyvärr har tillverkaren missat horizonlinjen (se fotot i min länk). Skillnaden mellan hel- och halvljus med den LED är "obefintlig" - lyser så bra på halvljuset att man saknar inte helljust ens i lagligt fart på motorvägen.
Fördelen med LED var/är att den inte är så V känslig, vilket ger full ljusstyrka även på tomgång/låga varv, likväl som vid avstängd motor - den bryr sig alltså inte alls om om det är 12V eller 15V (tillskillnad från mina pannlampor...).

För att vi inte skall missförstå varandra, så måste vi tala om mot vilken sorts batteri som just vårt eget system arbetar.
Mina moped har haft blöta syra batterier.
Kört med Odyssey AGM , PC680, och den lilla tiden visade på att även det batteriet gärna vill ha 14.5V på sen hösten/vintern (körde ned till 0-gradigt, hade bara sommardäck på den mopeden).
I bussen har jag Nordbatt och ett annat underhållsfria batterier - de vill inte ha så många V på sommaren, men vill ha flera på vintern. Efterstart får jag närmare 15V på systemet, är batterierna fulladdade innan jag kör så har jag kring 15V. Sitter en 14.5V's Hella laddningsregulator i generatorn - "fanns ingen annan" sa firma som jag köpte den hos... finns 14V, 14.5V och 14.8V... de hade väl bara en kvar hemma på hyllan... det är Meca det i ett nötskal...

Det enda jag kan på detta område är det jag lärt mig genom att bruka mina fordon, och att varit observant på vad som händer om man gör si eller så. Så, ta mina svar för vad de är - mina erfarenheter och inget mer.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman (trådstartaren)

#30 » 18:10:20, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det H4 på nya fordon idag?
Göran i Björnarbo.
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se