Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Dålig jord?

48 inlägg • Sida 2 av 4
El/Elektronik i traktorer

Janson1

#16 » 12:26:01, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bilden ser det ut som jorden är kopplad till verktygslådan, är den flyttad till en riktig jord typ växellåda/bakaxel efter fotograferandet?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



MN

#17 » 14:03:38, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni förutsätter minusjord?

M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

bonnen513

#18 » 14:36:29, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just detta att det började glöda i gångjärnen till verktygslådan gör ju att det känns som om något är ordentligt felkopplat
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Filipk (trådstartaren)

#19 » 14:49:03, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Just detta att det började glöda i gångjärnen till verktygslådan gör ju att det känns som om något är ordentligt felkopplat

Glöder inte längre åtminstone sen jag kopplade in. Konstiga att den här fungerat perfekt förut. Tror att kabeln kan ha legat emot hjulskärmen och på så sätt tagit sig in i verktygslådan. Ska ta mer bilder alt en video sen så kanske de är lättare att göra sig en uppfattning

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Filipk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:23:14, 01-06-2013
Maskintyp: Traktor

rospigg

#20 » 16:26:58, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN, se mitt tidigare inlägg rörande -/+ jordning.
Jag har inte fått något gehör rörande detta från TS.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Filipk (trådstartaren)

#21 » 21:09:36, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återstår att lufta nu eftersom jag fick soppatorsk där. Så ska jag se om den går runt [SMILING FACE WITH SMILING EYES] Förstår fortfarande inte varför starthjälpen börjar ryka då den använts förut till samma ändamål. Skulle också vara intressant att veta varför jordpunkten helt plötsligt inte fungerade då den här fungerat utan problem förut!

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
Filipk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:23:14, 01-06-2013
Maskintyp: Traktor

bonnen513

#22 » 22:21:50, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

du har inte lyckats polvända batteriet?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Janson1

#23 » 22:27:17, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så enkelt att det har blivit kortslutning i startmotorn?
I ett sånt fall drar den en hiskelig ström...
Drar starten runt motorn med nån fart?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#24 » 06:39:59, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filipk skrev: Förstår fortfarande inte varför starthjälpen börjar ryka då den använts förut till samma ändamål


Saknar du jordpunkt (det börjar glöda i anslutningen på grund av högt motstånd) får starthjälpen till största delen skapa egen krets med startmotorn, som den inte är konstruerad för, du har gjort ett fel, därför ryker (överhettning) starthjälpen.

Filipk skrev: Tror att kabeln kan ha legat emot hjulskärmen och på så sätt tagit sig in i verktygslådan.


Jordar du kretsen med en m6 bult i verktygslådan får du vakkert räkna med att det glöder lite här och var,det är du som har satt i kabeln i m6 bulten.

Byter du ut huvudströmbrytrn kn du inte påstå att du inte har gjort något, det är inget magiskt med strömkretsen i dt här fallet, enbart orsak och verkan, jordkabeln som sitter i m6 bulten till batterifrånskiljaren ska jordas i maskinkroppen, inte i en rostig verktygslåda.

Filipk skrev:Återstår att lufta nu eftersom jag fick soppatorsk där. Så ska jag se om den går runt


Luftning av bränslesystemet har ingenting med att motorn ska gå runt eller inte, startmotorn drar runt motorn. håll skillnad på olika.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#25 » 07:06:50, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

kopplar du starthjälpn på batteriet eller på andra punkter?
har du en multimeter så du kan kolla batterispänning och polaritet?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Filipk (trådstartaren)

#26 » 07:13:49, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Filipk skrev: Förstår fortfarande inte varför starthjälpen börjar ryka då den använts förut till samma ändamål


Saknar du jordpunkt (det börjar glöda i anslutningen på grund av högt motstånd) får starthjälpen till största delen skapa egen krets med startmotorn, som den inte är konstruerad för, du har gjort ett fel, därför ryker (överhettning) starthjälpen.

Filipk skrev: Tror att kabeln kan ha legat emot hjulskärmen och på så sätt tagit sig in i verktygslådan.


Jordar du kretsen med en m6 bult i verktygslådan får du vakkert räkna med att det glöder lite här och var,det är du som har satt i kabeln i m6 bulten.

Byter du ut huvudströmbrytrn kn du inte påstå att du inte har gjort något, det är inget magiskt med strömkretsen i dt här fallet, enbart orsak och verkan, jordkabeln som sitter i m6 bulten till batterifrånskiljaren ska jordas i maskinkroppen, inte i en rostig verktygslåda.

Filipk skrev:Återstår att lufta nu eftersom jag fick soppatorsk där. Så ska jag se om den går runt


Luftning av bränslesystemet har ingenting med att motorn ska gå runt eller inte, startmotorn drar runt motorn. håll skillnad på olika.

Jag har haft traktorn i ett år och jordpunkten har alltid suttit där! Sen när problemen började så bytte jag brytaren och kopplade in det exakt som det satt.

Om jag vill att traktorn ska starta lär jag behöva lufta. Motorn går runt om än trögt. Så de glöder inte längre om verktygslådan men förstår inte varför det fungerat så länge utan problem. Ser ut som den suttit där ett bra tag dessutom

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
Filipk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:23:14, 01-06-2013
Maskintyp: Traktor

Janson1

#27 » 08:22:50, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael M: jag tycker du går ut för hårt nu...
Filipk har ju bara köpt en traktor som har en dålig lösning från början gjord av nån annan person. Nu skall vi hjälpa Filipk så allt blir bra.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Filipk (trådstartaren)

#28 » 14:27:20, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:kopplar du starthjälpn på batteriet eller på andra punkter?
har du en multimeter så du kan kolla batterispänning och polaritet?

Har kopplat starthjälpen till plus och sen till en chassidel.

12,3 V är batterispänningen. Det där med polaritet har jag inte koll på men mäter jag med multimeterns röda på minus och svarta på plus så får jag minus framför spänningen

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
Filipk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:23:14, 01-06-2013
Maskintyp: Traktor

Hymas 89

#29 » 15:41:43, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår din frustration, när traktorn fungerat ett år efter den köptes. Men det som hände när det blixtrade mellan skärmen och verktygslådan var att lådan lossnade lite så det blev så kallad glappkontakt. När man rör gamla kontaktytor med färg och rost runt får man de här fenomenen.
Detta är anledningen till att jag skrev att du skulle sätta jordkabeln i växellådan. Glömde skriva att du måste se så ytorna är rena, putsa gärna lite med smärgelduk på anläggningsytan för att försäkra dej om god kontakt.

Bra att du mätt batterispänningen, mät på polerna närdu provar att starta, är spänningen kvar på ca 12v är batteriet ok men ett kontaktproblem nån stans.
mät på startmotorn på den grova kabeln som kommer från plusspolen på batteriet och minus på batteriet, kolla spänningen vid startprov. Mät på muttern ej på kabeln så du mäter strömen starten får, är volten bra fortsätt på jurdsidan, tillslut hittar du en anslutning där det är bar några få volt vid startförsök, där är kontaktproblemet, lycka till, underlättar omman är två ena mäter och andra startar.

Och igen, en gamal maskin som fungerar ovh går, kan bli så här dum när det börjar får man skruva överallt käns det som.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

joakim72

#30 » 18:35:24, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filipk skrev:Problemet gäller en MF 135. Stått hela vintern och startade utan problem. Dog dock ganska fort men pga soppatorsk Startade upp åter igen och då började det glöda i ett av gångjärnen till verktygslådan. Fick ett tips byta huvudströmbrytaren. Sagt och gjort. Då började traktorn dra runt nästa försök totalt dött igen. Nu började det ryka om starthjälpen. Vad är problemet?Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160529/7ab8afd254b3e46c053608a0dc38bdee.jpg

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk


Skulle rekommendera att ta reda på var kortslutningen sitter innan du eldar upp elsystemet och spränger ett batteri. En starthjälp ryker endast och enbart av en kortslutning eller en polvändning. Och börjar en optima röd föra ljud så är det totalt kortslutning. Troligen så har du skavsår på pluskabeln till startmotorn eller så har startmotorn gett upp.
Enklast att koppla bort kabeln vid startmotorn och se om det slutar pysa och fräsa.
Fortsätter det att fräsa så har kabeln stora hål.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron