Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Koppla in stoppljuskontakt bm 650

5 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

rp_92 (trådstartaren)

#1 » 20:34:36, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena, Har hållt på och gå över elsystemet på min bm 650 och har nu fått ordning på alla lampor förutom bromsljuset. Har jag förståt rätt så var stoppljuskontakt tillval men kablaget ska finnas.
På elschemat i verkstadshandboken så ser det ut som en 2 polig kontakt som matas från en säkring med en gulkabel. Efter kontakten så delas kablarna till vardera bromsljus. Kablar in i bakljusen finns dessa verkar också vara ihopkopplade lägger man 12V på ena så lyser bromsen på andra.

Ska det finnas något färdigt kontaktstycke att koppla in stoppljuskontakten på? Eller fördragen kabel fram till säkringshållarn, jag har inte lyckats hitta någon? Eller får man helt enkelt dra från säkringshållarn framtill stoppljuskontakten och sen vidare till bakljusen? Finns det något smidigt ställe att koppla på sig på bromsljuset? Har hittat ett kontakt stycke för kablaget till släpvagnskontakten bakom högerhjulet. Kan eventuellt vara en inkopplingspunkt att skarva på sig? Nu blev de många fråga men hoppas man kan få lite tips på hur man enklast får till bromsljuset på traktorn :)
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare



johaniskogen

#2 » 20:40:05, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoppljus??
Har du den fjäderpåverkade brytaren under traktorn på höger sida?
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#3 » 21:23:09, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag finns det mycket bättre mikrobrytare en den kontakt som satt där som original. Modernisera lösningen så funkar det bättre sedan!
Vi använder mikrobrytaren som sitter i växelreglaget på gamla Volvo hjullastare. Men det är för att den finns hemma. Det finns säkert billigare lösningar om man söker lite. Bara det är en brytande funktion när den "trycks in".
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

rp_92 (trådstartaren)

#4 » 21:12:28, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Stoppljus??
Har du den fjäderpåverkade brytaren under traktorn på höger sida?

Nej det har jag inte. Därav frågan om hur mycket som är fördraget och var man hittar kablarna från bakljusen. Någonstans går dom ju :)

LeifAndersson skrev:I dag finns det mycket bättre mikrobrytare en den kontakt som satt där som original. Modernisera lösningen så funkar det bättre sedan!
Vi använder mikrobrytaren som sitter i växelreglaget på gamla Volvo hjullastare. Men det är för att den finns hemma. Det finns säkert billigare lösningar om man söker lite. Bara det är en brytande funktion när den "trycks in".


Jo har tänkt mig en mikroswitch. Jag tänkte något i stil med en dragande som man monterar under hytten "bakom pedalerna" så att säga. Alltså mot bakhjulet och den då öppnar när man trycker ner pedalerna. Har också funderat på en givare med magnet(tänk sån man har till hemlarm), använder en hel del sånna på jobbet, isåfall magneten på pedalen och givaren monterad på plåten bakom pedalen inne i hytten. Har du några bilder på hur ni har gjort så tar jag gärna och tittar på dessa :) Har du något bra tips på vart man går på själva kabeln till bromsljusen? Är väl egentligen det som är den största frågan för mig. Man ser ju inte speciellt mycket av kablarna men någonstans tar de ju vägen.

//Rasmus
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

LeifAndersson

#5 » 21:16:37, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På häger sida vid bromsstagen ska kablaget finnas.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se