Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Blinkers fungerar ej - Dålig jord, men VAR?

8 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 16:53:14, 30-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Försöker få blinkers att fungera på en Case IH 585XL (1985:a), det enda elchemat jag hittat saknar en del info, framförallt så stämmer inte stifftnummer med sladdfärg och vart dom går. dvs elschemat stämmer inte med verkligheten på traktorn så man har inte så stor nytta av det tyvärr.
Jag vet inte om det såg olika ut på olika årsmodeller eller vad som gör att det inte stämmer, jag kan bara konstatera att det inte stämmer på t.ex. brytaren för varningsblinkers. Det ser ut att vara original, dvs inga spår efter någon hemapulare som lekt...

Problemet är förmodligen relaterat till dålig/felaktig jord nånstans, problemet är bara att hitta VAR :)

Högerblink ger ca 1,6v, vänsterblink ger ca 9,5 volt (ut till främre blinkers på respektive sida)

Det blinkrelä som satt i traktorn när den köptes beg. brann upp ganska snabbt efter att man började testa blinkersen.
Nyt inköptes och låter man det jobba så blir det snabbt varmt, 1-2 sek för felsökning fungerar men mycket mer vågar man inte för då är det nog dags att beställa ett nytt igen...
Blinkers spaken bytes av lantmännen när den byttes in och såldes så den spaken är ny.
Säkringarna till blinkers och varningsblinkers (olika säkringar) går allt för ofta, även under korta perioder när man felsöker.

Allting verkar samlas ihop i varningsblinkersbrytaren, så info om vilka stift som är vad där vore en trevlig början, likaså ett riktigt elschema till traktorn som stämmer, blir nog mycket lättare då :)

Släpvagskontakten är kanske inblandad i problematiken, där verkar som flesta sladdar sitta ihop enligt multimeterns summer. Kontakten är helt ny så det är inte där problemet sitter, den sladden går snabbt in i en kabelhärva in under hytten så att följa den är inte det lättaste...

Någon som har några tips?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



jörgen.ottosson

#2 » 17:43:08, 30-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig blinker krets är inte så avancerad, reläet matas med spänning (49) och har en jord (31) som "referens" och skickar spänningen vidare till blinkerspaken (49a) ......sen är det spaken som skickar signalen ut till höger (R) och vänster (L) blinker. Det är först när du aktiverar spaken som kretsen sluts och det kommer spänning ut till lamporna, och det är också då reläet börjar jobba.

Har du en varningsblinker inkopplad i samma krets, så går ofta kabeln mellan relä och spak (49a) först genom varningsblinker omkopplaren och sedan vidare till spaken. omkopplaren har också anslutningar för höger (R) och vänster (L) blinker krets, och ansluter båda (samt kopplar ur, kabeln som går till blinkerspaken) när du aktiverar den.

Släpvangskontakt, med alla kablar anslutna till samma..... :klia: ....jag tror du mätt fel på något vis. (om du "sumrar" så ser du ju inte resistansen, utan du mäter då genom maskinen lampor till jord, och får signal därför på alla.... :klia: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JagArJag (trådstartaren)

#3 » 21:28:11, 30-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt svar Jörgen

Kablar till blinkerslamporna runtom går via varningsblinkersknappen.

Blinkersreläet har 5 sladdar. heter 31, 49, 49a, c2 och en till som jag inte kommer ihåg namnet på nu. C2 eller den jag glömt bort namnet på är enligt elschemat jag har (som innehåller skillnader mot traktorn) till släpvagnskontakten för blinkers. Hur det nu kan vara en sladd till höger och vänster blinkers? :)
Summary man mellan bakre blinkers och släpvangskontaktens motsvarande sladd (samma färg t.ex.) så är det kontakt, så jag vet inte om det går via reläet eller ej?

Att 49 och 49a skulle sluta via reläet luskade jag ut, men när jag kopplade ihop dom med en sladd så fick jag ingenting till blinkerslamporna oavsett hur varningsblinkers och/eller blinkersspaken stod :( Borde inte det funka?
Jag ville koppla ihop så för att kunna mäta hela vägen utan att bränna upp reläet.

Vad gör c2 och den andra på blinkerreläet tror du? Är en till släpvangskontakt? vad gör den? vad gör den andra?

Ang släpvangskontakten så mätte jag från en kabel till den andra och det var kontakt, kommer i och för sig inte ihåg hur mycket det var, det kanske bara var lite som läckte igenom mellan lampor osv? Du menar att det läckte igenom lamporna till jord och på det sättet var kontakt eller?

Kan tillägga att jag tog ur alla lampor och kopplade ur stiften till lamphållarna under tiden jag mätte (bl.a. för att undvika att lampor/armaturer skulle orsaka något, inte dom nyaste armaturerna...)
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

jörgen.ottosson

#4 » 21:36:16, 30-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

c2 är till kontrollampan (som blinkar på intrumentpanelen)

Kopplar du samman 49 och 49a så ska blinkerlamporna lysa om du "blinkar" med blinkerspaken

( ja det är olika kablar för höger/vänster blinker efter blinkerspaken ( annars skulle ju alla blinker lampor blinka samtidigt, både höger och vänster)

...hittar du 49-kablarna på varningsblinker knappen kan du ta bort knappen och bygla dessa, då funkar vanlig blinker, men inte varningsblinker. (för att utesluta fel i den knappen)

....ett trick man kan använd för att hitta fel i "kortsluten krets" är att ersätta säkringen med en glödlampa, då minskar strömmen (ampere) i kretsen, men spänningen (volt) blir lite fel så tänk inte så mycket på själva värdet, om du väljer att prova den metoden. (blinker reläet kommer också att uppföra sig lite konstigt, med glödlampa i stället för säkring...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

BM 4 ever

#5 » 10:24:37, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips: Kontakten mellan glassäkringarna och dom fjädrande bläck som dom ligger i brukar vara usel på IH. Dålig kontakt där kan ge ett grymt spänningsfall. Lucas elsystem brukar sällan imponera. Inte heller i IHs traktorer funkar det nåt vidare.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Ivar Risslén

#6 » 11:43:44, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att säkringar och relän brinner tyder inte på dålig jord utan för bra jord på fel ställen, alltså det man brukar kalla kortslutning.

Har du 2 kontrollampor för blinkers på instrumentbrädan? En som bara blinkar när du har ett släp kopplat? Hur det är kopplat har jag aldrig brytt mig om att kolla.

Börja med att ta loss kablarna som går från blinkersomkopplaren till blinkerslamporna. Nu kan du mäta motståndet i de kablarna till jord. Det ska vara lika på båda tåtarna.
Sedan så kan du ta bort alla blinkersglödlamporna och se om du får något annat värde. Prova även att lossa tåtarna i släpvagnskontakten. Kolla om du ser att det verkar vara avskavd isolering på någon kabel.

Sedan så är det bara att gå systematiskt i genom systemet tills du hittar felet.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

63an

#7 » 13:08:00, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får själv ta itu med problemet! :laes_detta:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

BM 4 ever

#8 » 10:15:04, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en Power Probe. Underlättar massor vid felsökning. Enklaste modellen duger bra. :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se