Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Arbetsbänk med ström till traktor

4 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Norrlandsbonde (trådstartaren)

#1 » 14:47:53, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

fick en idé om att bygga ett arbetsbord till pallgafflarna av en lastpall och nån byggskiva, på denna tänkte jag fäst min elektriska kap och ger såg. Då kan jag använda sågen vart jag än är (där jag kan få med mig traktorn). Men hur gör jag för att få ström till sågen? Kan jag koppla in den i kupévärmaruttaget eller funkar det bara när jag har motorvärmarkabeln ikopplad?
Norrlandsbonde
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:44:25, 02-09-2016
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF3630 A



spaks

#2 » 15:06:50, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tja, sågen går väl knappast på 12V så du får nog bygga in ett 230V aggregat/generator i bordet om du skall ha det mobilt, annars får du nog köra omkring med lång skarvsladd om du skall ha ström i kupe'värmaruttaget :thumme:
-alla ide'er är bra, ..utom de dåliga-
-elektroniska kretsar innehåller en viss mängd rök, när röken slipper ut är kretsen förbrukad-
Användarvisningsbild
spaks
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:00, 19-06-2014
Ort: Åbolands skärgård, östra ändan..
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2040S -82
IH 2504 Traktorgrävare -65
Lännen C20 Strong -94

Aqualize

#3 » 18:46:59, 13-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kupévärmaruttaget är som du anar bara för att slippa dra in en extra skarvsladd när man har motorvärmaren inkopplad.
Traktorer har inte någon växelriktare så du kan få 230 VAC. Skulle det finnas något sådant i hytten så lär det knappast vara dimensionerat för en kapsåg.
Du behöver en DC->AC växelriktare så du får ett vanligt "vägguttag".

Här finns det (minst) två typer. De som ger en modifierad sinusvåg och de med "ren" sinusvåg. De senare är dyrare spänningskurvan är som på det fasta elnätet. Motorn i en kapsåg (om den inte har annan extraelektronik) ska nog gå att driva med modifierad sinusvåg, däremot drar den mer energi, det kanske framkommer ett vinande ljud. Läste att livslängden på motorn minskar med. Här är jag ingen expert, det ska sägas.
Exempel på sådan inveter: https://www.conrad.se/V%e4xelriktare-e- ... 89_2110180

Och en ren sinusvåg:
https://www.conrad.se/V%e4xelriktare-e- ... 89_2110180


Jag tittade också efter traktordrivna elverk men nya börjar de på över 20 000 kr och är mycket mer än du behöver. Dessutom måste traktorn vara igång när du kör. Det är saker du kopplar i trepunktslyften och drivs via kraftuttaget. Skulle någon i närheten få för sig att sälja ett billigt är det ju dock en annan sak.


Kanske skulle man kunna byta ut elmotorn mot en 12VDC med samma/liknande varvtal och kraft. Men här finns det nog inga färdiga recept.



En annan idé att utforska är om du ö.h.t. ska blanda in traktorn. En Ryobi kap/gersåg som är batteridriven finns för 2000 kr. Utan batteri och laddare men utifall du redan har deras 18V ONE+ -system så lindrar det lite. Har du något annat märkes batterisystem, kolla om de har batteridriven kap/gersåg.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

tortap

#4 » 19:10:58, 13-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dewalt kommer snart med 54 eller 108V batterisågar. Då kan man skippa sladden tror jag.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se