Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

JD 6400 laddar inte

7 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

uppland2 (trådstartaren)

#1 » 13:45:32, 29-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår JD 6400 laddar inte längre :-( Står den still ligger det 12.9V mellan plus och minus, när jag startar går det ner till 12.6, mätt från grova utgången på generatorn till jord. När vi körde lite med den igår gick det ner lägre, men sedan har vi laddat batteriet med extern laddare igen.

Har provat att ansluta en 5W-lampa mellan lilla utgången på generatorn och jord (den lyser om man sätter sladden på grova utgången, och jag vet att signallampan är svagare men det var den minsta jag hade lätt tillgänglig), men det ger ingen skillnad. Fläkremmen fluttrar lite, men ser OK ut och är hårt spänd och kylflänsarna(?) på generatorn snurrar.

Plockade ur regulatorn, och den ser ut som på bilden, men jag kan inte bedöma om det är bra eller dåligt.

Om det spelar roll så lyser stora samlingsvarningslampan när man startar, men slocknar om man lägger i en växel. Oljetryckslamporna lyser svagt när man slår på tändningen, men inte batteriindikatorlampan. Byte av säkring till instrumenten ger ingen skillnad.

Vad gör man härnäst?

Bild
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



Gösta Karlsson

#2 » 13:52:24, 29-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolen på regulatorn är SLUT, skaffa ett nytt relä eller om du är händig med lödning byt kolen, men det bär sig knappast.
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

uppland2 (trådstartaren)

#3 » 15:34:09, 29-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Hade mina aningar. Köper en ny regulator i veckan som kommer.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

uppland2 (trådstartaren)

#4 » 22:30:21, 24-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt laddningsregulator med nya kol. Generatorn laddar 60A i testbänk. Tyvärr fungerar det inte i traktorn :-(

Har sett något om att jordkabeln ifrån hytten på JD 6X00 är ett vanligt bekymmer, och att den ska sluta någonstans vid bränslefiltret. Hittar tyvärr inte den kabeln, och har ingen verkstadshandbok. Tips på vidare felsökning? Med nyckeln i första läget utan att starta lyser 'P,' oljetryck, transmissionsoljetryck, och en annan lampa ytterst svagt samtidigt som den stora röda lampan blinkar starkt om växeln är ur.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

torbjorn_forsman

#5 » 23:34:23, 24-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När kolen är sådär slitna är förmodligen släpringarna också slut. Eller åtminstone har det blivit så djupa spår och repor i dem att de borde svarvas. Nya kol kan slitas ut på nolltid om de får arbeta mot repiga och fula släpringar. När en generator har så många drifttimmar på nacken att kolen är slut, så skadar det oftast inte att ge den en fullständig översyn med rengöring, lagerbyte osv.

Om det är en traditionellt byggd växelströmsgenerator med magnetiseringsdioder, så är den beroende av att få ström via tändningslåset och laddningslampan till D+ för att kunna komma igång och börja ladda. Utan den "startmagnetiseringen" kan man behöva rusa upp motorn i högt varvtal en gång efter varje start för att generatorn ska börja magnetisera sig själv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Skrukke

#6 » 00:21:49, 25-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om generatorn ladder i testbenk er den helt ok. Som du sa i første innlegget lyser ikke laddelampen, er det med bare tenningen på?
Du må ha lys i laddelampen med tenningen på og motoren avslått for å få generatoren til og ladde når motoren starter. Hvordan ser generatoren ut der ledningene plugges/skrus på? Bilde? Om det ikke er 1stor plugg med ledningene, skal du ha en ladelampe ledning til 61/d+ som det heter på noen.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

InläggDetta inlägg har raderats av Skrukke den 00:23:56, 25-11-2016.


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se