Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Nytt Batteri...

9 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

b202 (trådstartaren)

#1 » 22:23:26, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag är tvungen att byta batteri på min pålitliga Ford för det gamla var för dåligt. Det var på 145 Ah..Vad tror ni kan vara minsta Ah- talet på batteriet? Vågar man gå under 100 Ah? Den är ju annars väldigt lättstartad annars trots kylan. Kollade i manualen och hittade inget.
tips mottages tacksamt
Det gäller alltså 3 cyl diesel. (4000)
b202
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:29, 30-05-2014
Ort: krononberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Major 4000 -68



bert

#2 » 22:32:49, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade ju kört med ett liknande som satt där eller så stort som får plats i hållaren
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

magloman

#3 » 22:37:45, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inge vanligt bilbatteri o testa med? Så ser du ju lite hur det funkar
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

en_dator

#4 » 22:53:32, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte Ah du behöver, det är CCA.

Om jag minns rätt satte vi ett litet 50Ah batteri i vår MF 125:a när vi bytte härom året, men med massor av starteffekt.
DR750 -88 - en cylinder är allt som behövs :thumme:
en_dator
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:06, 04-07-2008
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: BM 6300
Polaris 700 X2
Suzuki DR750

EE

#5 » 22:58:38, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du klarar dig med ett mindre personbilsbatteri. De enda stora förbrukarna man har på en jordbrukstraktor av den tidsåldern är belysningar, antar att du har den till snöskottning. Den motorn startar du med ett fräscht 80 Ah batteri och även mindre, problemet kommer när körcykeln ser ut så att du förbrukar mer än vad generatorn klarar av att fylla på med under ett arbetspass. Laddar generatorn med marginal mer än vad belysningarna förbrukar så blir ett litet batteri inte ett problem. Däremot har du mindre tillgängliga resurser med lyset påslaget och motorn avstängd, men det är inte ett viktigt scenario i ditt fall.

Det bästa är att köpa samma storlek som redan sitter där (då får du lite marginal) men jag antar att det är en ekonomisk fråga.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#6 » 23:01:16, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk oxå på att ett batteri mår bäst om det får ligga och spela högt upp.
Djupa i och urladdningar sliter...
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

torbjorn_forsman

#7 » 23:01:34, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, å andra sidan, en Ford från '68 , har inte den likströmsgenerator och Lucas laddningsregulator? I så fall är det troligt att den reglerar på bra mycket högre tomgångsspänning än vad modernare laddningsregulatorer gör, och konstruktörerna förutsatte att man skulle ha ett stort (många Ah, många kg bly och många liter syra) batteri som tål att bli ständigt överladdat med för hög spänning men ganska låg ström.
Sätter man dit ett litet modernt batteri som det inte går att fylla vatten i ska man inte vänta sig att det blir långlivat, speciellt inte om traktorn körs många timmar i sträck sommartid med lyset släckt och inga elförbrukare på.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#8 » 09:36:03, 10-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstaget nummer ett alla gör är att titta på antal förbrukare och då tycker man att näe det är så få så jag kör på ett vanligt billigt 240 batteri som alla gjort i alla tider. Sen tycker man att det är konstigt när startmotorerna går sönder hela tiden............
Nu skiljer ju sig typen av startmotorer åt på alla typer av maskiner men rent konkret så har man ofta stora batterier just för att startmotorn kräver lite ooommpff från batterierna. Många startmotorer blir överbelastade när de inte får kraften från batteriet och de kanske njuttar på med 70% och är det lättstartat så fungerar det ju men det är ju inte optimalt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

b202 (trådstartaren)

#9 » 16:07:33, 14-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Vilka bra tips! Efter mycket spanande så köpte jag ett "silver" batteri och det var både ekonomifråga men tillslut även en fysisk fråga eftersom på ett större batteri jag spanat in så hamnade plus polen i taket på "motorhuven"..inte bra så jag köpte ett med cca 810 de större hade ca 900 någonting och mitt batteri hade 105 Ah.
Det var ca 10 minus ute och då hade forden upprepade misslyckade startförsök...kanske tom blivit sur men efter några sekunders nötande började den tuffa igån på sina 3 cylindrar.
Det funka mycket bra...nu återstår bara få till laddningen...den är helt borta . Någon tidigare ägare har i princip slitit bort alla kablar från instrument panelen men det går säkert att fixa. Hade tex ingen oljetryckslampa men det lyckade jag fixa....det var ju inte så lite osäkert på en gammal maskin utan oljetryckslampa....
tack!!

1 person gillar det här inlägget.
b202
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:29, 30-05-2014
Ort: krononberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Major 4000 -68


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se