Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Bränslemätare

3 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Lazze400 (trådstartaren)

#1 » 23:05:39, 21-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag undrar över en bränslemätare till en traktor, Volvo BM 400 Buster 1969. Mätaren visar fullt när tändningen är till. När tändningen är från går mätaren ner. Jag anser då att felet inte är i instrumentet.
Jag försökte hitta något i verkstadshandboken om mätsystemet såsom givar placering och uppbyggnad. Men jag hittar inget. Finns det beskrivet i något annat dokument?
Någon som har en idé var man ska börja?

hälsningar Lars
Lazze400
1 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:49, 03-11-2016
Ort: Skåne län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400



bert

#2 » 23:28:44, 21-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter inte givaren i närheten av påfyllningen ? huven ser ju lite olika ut men så är det på 430
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

torbjorn_forsman

#3 » 00:37:17, 22-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta elektriska tankmätare har en givare som är kopplad mellan en anslutning på instrumentet och jord. Ju lägre resistans i givaren desto större utslag gör instrumentet. Om det visar full tank hela tiden så är det troligtvis antingen kortslutning mellan givarkabeln och jord (lätt att kolla genom att koppla bort den från instrumentet och se om det går ner på 0 då), eller om instrumentet är ett s k korsspoleinstrument, så kan det vara avbrott i jordningen till instrumentet.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se