Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Huvudbrytare på gammal traktor - var?

14 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Mangan (trådstartaren)

#1 » 13:30:22, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gamla mf-135 (neg jord) med likströmsgenerator hade en eftermonterad huvudbrytare när jag köpte den. Den satt på huven på höger sida, kopplad mellan batteri och startmotorn (där man sen plockar ut ström till resten). Konverterade till växelströmsgenerator, och eftersom tändningslåst inte har något laddläge, så tog jag ström till generatorn direkt från brytaren. Laddlampanluyser alltås så fort huvudbrytaren är på.

Nu hände det sig inte bättre än att jag lyckades bränna huvudbrytaren genom att nöta på starten för länge (tror jag, den är i alla fall kass, avbrott).
Och när jag ändå måste byta, så funderar jag på var bästa stället är för brytaren.

Skall den sitta åtkomlig utifrån, eller från hytten?

Skall den sitta på plus eller minus?

Eller skall jag hoppa över huvubrytare, och fixa brytare till laddström istället?

Det känns lite osäkert att den sitter i huven, inte långt mellan polerna och motorblocket, och jobbigare att få av huven när man skall meka.

Var/Hur sitter er huvudbrytare?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)



Masseydriver

#2 » 14:41:19, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mekanisk (manuell) huvudströmbrytare bör (ska) vara åtkomlig utifrån läste jag i nåt försäkringsvillkor. Jag har min placerad på vänster sida,svetsade fast ett fäste på störtbågens fäste (ingen hytt på min) bra om den sitter nära där man kliver i och ur traktorn . Min MF65 är ombyggd till växelström och minusjord, brytaren bryter plusmatningen till startmotorn, jag har lika lösning som du med laddningslampan den tänds när huvudströmbrytaren är tillslagen , jag tycker den lösningen fungerar mycket bra .Har byggt om flera MF till växelström och är samma lösning på alla.

3 personer gillar det här inlägget.
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

Mangan (trådstartaren)

#3 » 16:11:15, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för typ av polskydd på brytarens asnlutningar? Har inte hittat några som jag tycker går att eftermontera på färdiga kablar.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Trondos

#4 » 14:17:24, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har ikke testet denne selv, men den enkleste måten å montere hovedstrømbryter på er å montere en slik: :)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000031707/
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Johnj-e

#5 » 15:47:05, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att ur försäkringssynpunkt ska den sitta på +
Men personligen vill jag ha de den på - känns säkrare, dels för att man slipper ha långa + kablar, och dels för enklare montage, jorden kan sättas var du vill.
Sen om den sitter inne eller ute spelar inte så stor roll, förutom när man glömt slå på den och man väl sitter där inne
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Ludde eriksson

#6 » 18:06:27, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att det där vilken pol den ska kopplas på har skiftat under åren, någon här på forat kan säkert upplysa vad som
gäller.
Något jag tror kan vara viktigt är att brytaren är ganska fuktkänslig, bra om den har någon form av tak!
Förlänger livslängden avsevärt.
För övrigt anser jag att den som sätter brytaren på höger sida bör stå på pass varje gång maskinen ska användas o sköta brytaren själv! :djaevul:
Oavsett vilken vikt man lägger vid att kolla runt traktorn varje gång innan start, så ska man inte behöva gå runt varje gång
för att manövrera!!! :screwy:
Mycket bättre att den används i "förbifarten" varje gång man går ur än att den blir kvar påslagen för att den sitter på fel sida.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

valberga

#7 » 18:45:31, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man sätter den på minus eller plus är oväsentligt huvudsaken att batteriet frånkopplas. Gör vad som är praktiskt bäst. Om man sätter den på minus så tar man loss strumpan/kabeln går in i brytaren och sedan bultar man fast utgående i chassit nära brytaren, så slipper man ju "röra" till det med befintlig dragning, med plusskabeln.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

bert

#8 » 19:40:15, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nackdelen med och bryta minus är väl om man har något som behöver ström även när det är avstängt

2 personer gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

63an

#9 » 20:03:37, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man monterar som man vill men kolla försäkringskraven först! Är nog -jordad som gälla som bruten har jag hört :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

johaniskogen

#10 » 22:55:39, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Nackdelen med och bryta minus är väl om man har något som behöver ström även när det är avstängt

Tankevurpa? Den ska ju bryta helt.. Är den av ska du inte ha några spänningsförande kretsar kvar..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#11 » 23:24:58, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte bryta "allt" på modernare maskiner med värmare, släcksystem, radio & datorminnen och allt det där. Det gör att h-brytaren då måste sitta på pluspolen, samt att det som inte bryts är rätt avsäkrat redan vid batteriets närhet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#12 » 23:51:04, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är skillnad de! Han skriver ju om en gammtraktor :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ZNikke

#13 » 17:07:52, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal tråd, men då den dök upp högt i träfflistan när jag undersökte ämnet är det lika bra att komplettera med det jag hittade. Det kan säkert redan vara avhandlat i annan tråd, men inte vad jag lyckades söka reda på...

Normen som alla refererar till verkar vara SBF 127, https://www.brandskyddsforeningen.se/no ... m/sbf-127/ och självklart har någon gjort en tankevurpa så det kostar pengar att få tag i den. Inte helt ovanligt när det gäller standarder och normer i Sverige.

Man får alltså förlita sig på informationen man hittar på omvägar.

LBK-pärmen https://www.brandskyddsforeningen.se/lbk/lbk-parmen/ kapitel motordrivna fordon (flik 8) avhandlar det mesta, inklusive en checklista.

Även försäkringsbolagen har en del matnyttigt, om man kan hitta det vill säga. T.ex. Länsförsäkringar hittar jag inget vettigt via deras hemsida men med hjälp av sökmotor hittade jag Faktablad 25 - Elsystem på motorredskap där det bland annat står:

Handmanövrerad huvudströmbrytare ska placeras lättåtkomligt, på lämpligt ställe i eller utanför hytten så att så ledningarna blir så korta som möjligt. Brytare som placeras utanför hytten bör i möjligaste mån skyddas mot smuts och väta.


Med tanke på senare krav och rekommendation om elmanövrerad huvudströmbrytare som manövreras från tändningsnyckeln tolkar jag detta som att primärt fokus är att den ska sitta så att den faktiskt slås av efter avslutad körning.

Maskiner med datorer eller annan elektronik bör ha brytaren monterad på plus­polen. Om huvudströmbrytaren är monterad på pluspolen ska brytaren ha polskydd.


All elutrust­ning som kopplas in före huvudströmbrytaren ska säkras var för sig. Naturligtvis med minsta möjliga säkring.


Inga konstigheter här egentligen. Det är ju allmänt känt att man ska bryta jorden (minus i nyare fordon) först när man kopplar från batteri, och primärt är det rekommendationen som gäller för huvudströmbrytare också. Med datormanicklar i fordonet blir det ju klurigare, och det är väl orsaken till ovanstående formuleringar.

Följande elledningar ska i hela sin längd skyddas av olje­beständiga och godkända skyddsslangar (SEA J 517):
• mellan generator, batteri, huvudströmbrytare och start­motor
• mellan olika batterier.


Här hade de kunnat göra det enkelt för sig och helt sonika säga alla osäkrade kablar.

Noterbart här är att det verkar vara olika mellan försäkringsbolag vad som är godkänt som skydsslang. Dina Försäkringar tillåter t.ex. även slitsad slang som buntas tillräckligt tätt, i mitt tycke vettigt då det går att eftermontera på äldre traktor utan att behöva riva loss allting.

Oavsett alla krav så är det rätt mycket sunt förnuft som gäller, speciellt när det gäller osäkrade ledningar kors-o-tvärs...
ZNikke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:38, 09-06-2011
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20

torbjorn_forsman

#14 » 23:18:41, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan notera att någotsånär moderna personbilar (sent 90-tal och framåt) så gott som alltid har ledningen mellan batteri och generator avsäkrad. Detta för att inte riskera kabelbrand vid en inre kortslutning i generatorn (t ex om två eller fler dioder i likriktarbryggan går sönder samtidigt). Avsäkring nära batteriet av alla kablar utom startmotorn kom också till ganska snart när de här Euro NCAP-krockproven började förekomma - om det inte blev några tendenser till kortslutning och kabelbrand efter krockprovet så fick bilen bättre poäng, och att ordna en plint med några huvudsäkringar ovanpå batteriet var ju ett billigt och sätt för biltillverkaren att skaffa sig en bättre säkerhetsimage och därmed marknadsföringsfördel.

När det gäller placering av batterifrånskiljare (huvudströmbrytare ) så är mitt intryck att fabriksmonterade sådana praktiskt taget alltid sitter i serie med batteriets ojordade ledning (alltså plus, om maskinen är minusjordad). I en gammal tysk bilelektrisk handbok (tror den är tryckt 1944) som jag har, står det dock att huvudströmbrytare normalt kopplas i serie med batteriets jordledning.

Tillägg:
En fundering till: Om det rör sig om en modern, CE-märkt maskin där tillverkaren eller importören står för produktansvar, är det då tillåtet för ägaren/brukaren att ändra på den typgodkända konstruktionen genom att t ex montera huvudströmbrytare eller ändra på dragning och skydd av kabelstammar? Kan det tänkas att vissa försäkringsbolags villkor kommer att strida mot t ex Arbetsmiljöverkets bestämmelser?

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se