Gammal tråd, men då den dök upp högt i träfflistan när jag undersökte ämnet är det lika bra att komplettera med det jag hittade. Det kan säkert redan vara avhandlat i annan tråd, men inte vad jag lyckades söka reda på...
Normen som alla refererar till verkar vara SBF 127,
https://www.brandskyddsforeningen.se/no ... m/sbf-127/ och självklart har någon gjort en tankevurpa så det kostar pengar att få tag i den. Inte helt ovanligt när det gäller standarder och normer i Sverige.
Man får alltså förlita sig på informationen man hittar på omvägar.
LBK-pärmen
https://www.brandskyddsforeningen.se/lbk/lbk-parmen/ kapitel motordrivna fordon (flik 8) avhandlar det mesta, inklusive en checklista.
Även försäkringsbolagen har en del matnyttigt, om man kan hitta det vill säga. T.ex. Länsförsäkringar hittar jag inget vettigt via deras hemsida men med hjälp av sökmotor hittade jag Faktablad 25 - Elsystem på motorredskap där det bland annat står:
Handmanövrerad huvudströmbrytare ska placeras lättåtkomligt, på lämpligt ställe i eller utanför hytten så att så ledningarna blir så korta som möjligt. Brytare som placeras utanför hytten bör i möjligaste mån skyddas mot smuts och väta.
Med tanke på senare krav och rekommendation om elmanövrerad huvudströmbrytare som manövreras från tändningsnyckeln tolkar jag detta som att primärt fokus är att den ska sitta så att den faktiskt slås av efter avslutad körning.
Maskiner med datorer eller annan elektronik bör ha brytaren monterad på pluspolen. Om huvudströmbrytaren är monterad på pluspolen ska brytaren ha polskydd.
All elutrustning som kopplas in före huvudströmbrytaren ska säkras var för sig. Naturligtvis med minsta möjliga säkring.
Inga konstigheter här egentligen. Det är ju allmänt känt att man ska bryta jorden (minus i nyare fordon) först när man kopplar från
batteri, och primärt är det rekommendationen som gäller för huvudströmbrytare också. Med datormanicklar i fordonet blir det ju klurigare, och det är väl orsaken till ovanstående formuleringar.
Följande elledningar ska i hela sin längd skyddas av
oljebeständiga och godkända skyddsslangar (SEA J 517):
• mellan
generator, batteri, huvudströmbrytare och startmotor
• mellan olika batterier.
Här hade de kunnat göra det enkelt för sig och helt sonika säga
alla osäkrade kablar.
Noterbart här är att det verkar vara olika mellan försäkringsbolag vad som är godkänt som skydsslang. Dina Försäkringar tillåter t.ex. även slitsad
slang som buntas tillräckligt tätt, i mitt tycke vettigt då det går att eftermontera på äldre
traktor utan att behöva riva loss allting.
Oavsett alla krav så är det rätt mycket sunt förnuft som gäller, speciellt när det gäller osäkrade ledningar kors-o-tvärs...