Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Elektrisk inkoppling bränslepump

2 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

CountyBruff (trådstartaren)

#1 » 17:16:10, 27-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min gamla County täckdikare har jag kopplat in en elektrisk bränslepump då den mekaniska pumpen krånglar och sitter så illa till att jag inte klarar att byta den.
Pumpen monterades under tidspress (som vanligt) på nyckeln vilket innebär att vid stopp måste man vrida av nyckeln annars går pumpen.
Finns det någon på detta eminenta forum som kan ge mej ett förslag på hur man kan koppla så att pumpströmmen bryts när motorn stannar.
Min tanke är att ta ström via oljetryck eller laddning men finns ström under startögonblicket?
Eller finns ett enklare sätt jag missar??
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT



torbjorn_forsman

#2 » 17:58:43, 27-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill få ström till pumpen även under start så är en enkel lösning att mata den via två reläer. Parallellkoppla reläkontakterna, och låt det ena relät styras av manöverströmmen till startmotorn och det andra av D+ från generatorn.
Se dock upp med att på vissa generatorer ligger det så mycket spänning på D+ även då motorn står stilla och den matas via laddningskontrollampan, att det kan räcka för att ett relä inte ska släppa pålitligt. Kan gå att åtgärda genom att t ex lägga några dioder (0,6 V spänningsfall i varje) i serie med reläspolen eller genom att ordna ett stopp i relät så att inte ankaret ligger stumt mot spolens kärna när det har dragit. T ex en lagom tjock tejpbit under ankaret.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se