Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Startmotorproblem BM 350

20 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

650-75 (trådstartaren)

#1 » 22:51:47, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej traktorvänner.

När jag ska starta min Boxer (traktorgrävare) drar startmotorn runt motorn fint tills dieseln tänder. Då "släpper" startmotorn och går "i tomme" (ursäkta småländskan). Då får jag släppa startknappen och vänta på att startmotorn stannar innan jag kan göra nytt startförsök. Är motorn varm räcker det att den tänder en gång för att den ska starta men är den kall får man försöka många gånger innan man lyckas. Detta frestar både humöret och batteriet. Tacksam för svar.
650-75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:49, 19-02-2017
Ort: Gislaveds kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 Turbo



mathiast

#2 » 07:20:17, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låtersom frihjulet i startmotorn som börjar ge upp,det är den runda trissan som siter med drevet
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#3 » 08:16:20, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för typ av startmotor? Ser den ut som en personbilsstartmotor med solenoid på sidan av, eller är det en startmotor med förskjutbar rotor (dvs utan fristående solenoid men istället sitter ett startrelä med förregling innanför kåpan i änden av den)?
Kolla märke och nummer/typbeteckning på startmotorn!

Om det är en solenoidstartmotor så är en annan möjlighet, minst lika trolig som krångel med frihjulet, att drevet går tungt på splinesen på axeln eller att någon av fjädrarna mellan hävarmen från solenoiden och drevet är trasig.
Ofta hjälper det att plocka isär startmotorn, tvätta ren splinesen ordentligt och smörja försiktigt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

650-75 (trådstartaren)

#4 » 14:00:59, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har förskjutbar rotor. Har inte beteckningarna här och nu men behöver du dom också kan jag kolla det ikväll. Tack för snabba svar.
650-75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:49, 19-02-2017
Ort: Gislaveds kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 Turbo

torbjorn_forsman

#5 » 18:44:19, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då så, då kan man göra lite fler gissningar.
En startmotor med förskjutbar rotor har inget frihjul hopbyggt med drevet, men däremot en slags slirkoppling som sitter mellan rotorn och drevet - en massa plåtskivor som det gäller att hålla reda på och sätta ihop i rätt ordning om de har varit isärtagna. Möjligen kan det ha hänt någonting där som får kopplingen att krångla, en annan möjlighet är att det är avbrott i hjälpfältlindningen. Startmotorn är ju 4-polig, den grova huvudfältlindningen sitter på två av polerna och på de andra två finns en s k hjälpfältlindning, lindad med tunn tråd och kopplad parallellt med rotorn istället för i serie. Hjälpfältlindningen är till för att ge tillräckligt magnetflöde för att hålla kvar rotorn framdragen även om det börjar gå så lätt för startmotorn när motorn tänder, att strömmen genom huvudfältet går ner till 0 och det inte ger något vidare flöde. Det är ganska vanligt att de tunna trådarna till hjälpfältlindningen kortsluter mot jord och bränns av där de går förbi de fyra pinnskruvarna som håller ihop startmotorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

650-75 (trådstartaren)

#6 » 19:13:05, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, det var utförligt. Tack. Om det är som du tror, finns det hopp för den motorn eller är det skaffa ny som gäller?
650-75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:49, 19-02-2017
Ort: Gislaveds kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 Turbo

torbjorn_forsman

#7 » 20:09:13, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns nog hopp. Jag har själv ett liknande problem, en startmotor till en gammal Deutz. Jag gjorde lite efterforskningar och det går att köpa nya fältlindningar för några hundra kronor (dock av en grekisk nasare på eBay), men jag ska först se om det går att rädda de gamla.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

650-75 (trådstartaren)

#8 » 21:57:49, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad bra! Ska försöka ta loss startmotorn i helgen och se om jag hittar felet du nämnde. Den står ute så jag behöver både dagsljus och lite värme. Sen sitter det stora lastarfäste i vägen också, men vi får se.
650-75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:49, 19-02-2017
Ort: Gislaveds kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 Turbo

Stefan1972

#9 » 10:58:52, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

allt går att köpa från grossister men som vanligt får man ställa allt i relation till vad den ny kostar. Är det en gammal bosch (med gamla artikelnumret) så är oftast lindningarna helt väck ändå pga dålig isolering och resten av startmotorn är precis lika gammal och sliten. Kostar då enbart lindningen 1200kr och en ny start 2500kr är det vansinne att renovera det gamla. Detta även om det är kul och intressant att reparera. Lamellkopplingen är inte gratis den heller och plus drev och plus ett antal timmar på dessa gör det till en omöjlig kalkyl oftast. Sen är det två solenoider som slits och ja man inser ju snabbt problemet..........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

650-75 (trådstartaren)

#10 » 20:12:27, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var kloka ord. Jag får ta isär den och försöka bedöma då vad jag ska göra. Kommer säkert med mer frågor då.
650-75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:49, 19-02-2017
Ort: Gislaveds kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 Turbo

Johnj-e

#11 » 00:16:13, 03-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast en gammal bosch erhåller en viss kvalitetsskillnad mot en ny från oie.. Är den inte helt dyngslut skulle jag hellre renovera boschen.. Men visst de drar snabbt iväg prismässigt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Stefan1972

#12 » 08:45:54, 03-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nja, jag tror faktiskt inte kvaliteten skiljer nämnvärt, på de där startarna så är ju allt en blåkopia rakt av från bosch. När det gäller att laga så vet man ju inget förrän man rivit isär. Gör man det dessutom åt sig själv så gör det ju inget om man pillar med det där i en hel vecka heller. Allt måste ju inte vara dåligt heller utan det gäller väl mer generellt de som har de gamla beteckningarna. De är ju som sagt sen traktorn var ny.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

650-75 (trådstartaren)

#13 » 18:59:48, 03-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tagit bort startmotorn och lossat plåtkåpan i bakändan. Där sitter två klena kablar, en isolerad och en oisolerad på bygeln som dras av solenoiden. Den isolerade var nästan av, satt bara i ett par trådar. Vart går dom kablarna och kan detta ha med mitt problem att göra? Tänkte fråga innan jag fortsätter riva ned motorn.
650-75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:49, 19-02-2017
Ort: Gislaveds kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 Turbo

torbjorn_forsman

#14 » 20:12:26, 03-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De två trådarna går till hjälpfältet. Eftersom det är två, så har din startmotor både serie- och shuntlindning. Andra änden av respektive lindning är ansluten till ett av pluskolen respektive till jord.

När startrelät slår till, så hindras bygeln att gå hela vägen av en spärr som påverkas av en bricka som sitter i änden av kollektorn. Från början får alltså startmotorn bara ström genom hjälpfältet, när rotorn har skjutits fram frigörs spärren, bygeln slår till även på nedre sidan och startmotorn får ström även genom den grova huvudfältlindningen och går med full fart.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

650-75 (trådstartaren)

#15 » 22:15:22, 03-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, jag tror jag förstår. Kan felet vara så enkelt att det är fixat i och med den dåliga kabeln eller vad är nästa steg?
650-75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:49, 19-02-2017
Ort: Gislaveds kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 Turbo


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se