Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Felsökning växelströmsgenerator

74 inlägg • Sida 2 av 5
El/Elektronik i traktorer

Wizzman (trådstartaren)

#16 » 13:34:21, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen bilradio i traktorn tyvärr. Där satt en "radiolåda" med högtalare och allt, men strömmatningen till den var kass så den åkte ut nu när jag sett över traktorn lite med åtgärdat elsystem, ny koppling, lite nya rutor och så.

DC_lindberg: Det är inte batteriindikatorn som lyser utan "AUTO", d.v.s att den själv känner av vilken skala som ska användas. Annars har jag också råkat ut för det du säger, åtminstone på min billiga slit-och-släng multimeter, så så fort en multimeter larmar för dåligt batteri byts det numera :thumme:

Torbjörn: Bra tips! Ska testa under eftermiddagen. Att jag får ut växelström på D+ är ju precis det som händer, 7,07V närmare bestämt. Multimetern borde klara att mäta rätt - mäter jag mellan B+ och jord har jag bara 0,17V växelström, och Fluke brukar ju vara bra grejer.

2 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



Göran Ekman

#17 » 14:24:49, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagas standard generatorer idag ? Förutom när man vill lära sig något själv .
Är det fel på en generator stoppa dit något annat . Det jag har roat mig med på Bosch generatorer är att byta lager ,kol samt snygga till ringarna som kolen går emot. Där går gränsen för mig.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Wizzman (trådstartaren)

#18 » 19:17:54, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ett annat sätt att hitta dioder med kortslutning:
Ta bort laddningsregulatorn och koppla bort alla ledningar till generatorn. Ta en multimeter med diodprovningsläge och mät mellan dels B+ och jord, dels D+ och jord. Röd testsladd till jord, svart till polskruven. Om alla dioder är hela så ska multimeten visa två diodspänningsfall (ca 0,9 - 1,3 V) vid båda mätningarna, om man får ett diodspänningsfall (0,45 - 0,65 V) vet man att en diod har kortslutning. Blir det samma sak på både B+ och D+, så är det troligen en minusdiod som är trasig (eller möjligen kortslutning mellan någonstans på statorlindningen och jord). Vid lågt spänningsfall på B+ men normalt på D+ är det en plusdiod. Och vid lågt på D+ och normalt på B+ är det en magnetiseringsdiod.

Dioder med avbrott kan man inte mäta sig fram till på enkelt sätt utan att först lossa minst två av de tre anslutningarna mellan likriktarbrygga och stator.
Ett sätt att få en föraning om att det är avbrott i en diod, är att ställa multimetern på växelspänning och mäta mellan D+ och jord då motorn är igång och generatorn laddar (det måste vara en multimeter som inte ger utslag för likspänning då den är ställd för växelspänning, och den måste klara att mäta växelspänningar med frekvens uppåt några kHz, alltså inte bara elnätets 50/60 Hz). Normalt blir det högst 1 V växelspänning på D+ om alla dioder är hela, vid högre växelspänning är det förmodligen avbrott någonstans. Man bör speciellt se upp med att om det är avbrott i en plusdiod, så blir det en kraftig spänningsspik på D+ vid varje tillfälle då det egentligen skulle ha gått ström genom den trasiga dioden. Laddningsregulatorn känner av den där spiken och reglerar ner magnetiseringen med påföljd att generatorn knappt laddar alls.


Båda mätningarna vid diodtestet visade riktiga värden, 1,028 respektive 1,085V och det tyder väl på att en magnetiseringsdiod isåfall har avbrott snarare än att den är kortsluten.

Visst kan jag köpa en ny generator, men isåfall får det nog vänta lite - generatorn laddar ju trots allt. Har precis tagit över traktor och griplastarvagn från farsan, samt lagt i runda slängar 8-10 tusen på att fixa till traktorn med ny koppling, svarvat svänghjulet, ny arbetsbelysning och allmän tillfixning av elen, samt en riktig storservice, ny motorvärmare mm. Dessutom behöver 4200:an en ny tankgivare, så det är lite skralt i maskin-kassan just nu :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

dc_lindberg

#19 » 21:20:05, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...din mätare visade -V (minus volt); skall inte kunna ske... därav hoppades jag mätaren var "boven"...

Åk till skroten å botanisera i deras generator-startmotor-skrot låda (hoppas alltså de har en sådan; de hade det på Sollentuna skroten. Mina generatorer kostade mig 100kr/st istället för 500-1000kr för en genomgången med garanti ;-)

Jo nog laddar den alltid... åt H för många V !...
Eftersom en generator på skroten kan ev., kosta dig ngn-ngr hundra, jmf med att den nuvarande bränner upp ditt batteri, så kanske det är mer ekonomiskt att fixa generatorn nu hellre än att köpa ett nytt batteri om ett tag för 1000-1500(?):ngt ?...

Låt mig få hoppas att allt du fick på din multimeter -enbart- är pga en dålig/trasig laddregulator (150kr på Biltema) :-)
(jo jag vet allt för väl att kanske inte ens 150 finns att avvara - blir så ibland här med... )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

GSjo

#20 » 21:22:36, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min BM400 byggdes om till växelströmsgenerator och vid start lyser alltid laddningslampan tills man gått upp lite i varv. Går man sen ned på tomgång så lyser lampan svagt. Pratade med en verkstad som renoverar generatorer och detta ska vara helt normalt om man inte har anpassat laddningslampan eller har låg tomgång.
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e

torbjorn_forsman

#21 » 22:43:13, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

GSjo skrev:Min BM400 byggdes om till växelströmsgenerator och vid start lyser alltid laddningslampan tills man gått upp lite i varv. Går man sen ned på tomgång så lyser lampan svagt. Pratade med en verkstad som renoverar generatorer och detta ska vara helt normalt om man inte har anpassat laddningslampan eller har låg tomgång.


Det är typiskt om man har bytt generator utan att fundera så mycket på remskivediameter och utväxling, troligtvis går din generator helt enkelt för sakta för att överhuvudtaget ladda på tomgång, och när motorn går på max varvtal har generatorn kanske inte ens kommit upp i en tredjedel av sitt tillåtna maxvarvtal. Så en lite mindre remskiva på generatorn kanske skulle lösa alla problem!
En del japanska 70-talsbilar (bl a Datsun 120Y) hade så låg utväxling till generatorn att det var fullt normalt att den inte laddade alls på tomgång.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Wizzman (trådstartaren)

#22 » 23:15:47, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...din mätare visade -V (minus volt); skall inte kunna ske... därav hoppades jag mätaren var "boven"...

Åk till skroten å botanisera i deras generator-startmotor-skrot låda (hoppas alltså de har en sådan; de hade det på Sollentuna skroten. Mina generatorer kostade mig 100kr/st istället för 500-1000kr för en genomgången med garanti ;-)

Jo nog laddar den alltid... åt H för många V !...
Eftersom en generator på skroten kan ev., kosta dig ngn-ngr hundra, jmf med att den nuvarande bränner upp ditt batteri, så kanske det är mer ekonomiskt att fixa generatorn nu hellre än att köpa ett nytt batteri om ett tag för 1000-1500(?):ngt ?...

Låt mig få hoppas att allt du fick på din multimeter -enbart- är pga en dålig/trasig laddregulator (150kr på Biltema) :-)
(jo jag vet allt för väl att kanske inte ens 150 finns att avvara - blir så ibland här med... )


Minusvolt beror på att jag höll den röda sladden mot jord och den svarta mot plus. Det var lite svårt att hålla ihop allt samtidigt som jag skulle filma, så det blev fel polaritet vid något tillfälle. krokodilkklämmor till mätsladdarna står på önskelistan :-)

Ja, batterierna gillar inte riktigt 15.4V, men en kortare tid går det bra så länge man har koll på vätskenivån. Dessutom är det bara på maxvarv, och traktorn går mest med skogsvagnen på "lagom" varv. Så länge menar jag... klart felet ska fixas.

Visst kan jag hitta en generator på skroten, men allt ska stämma med fästen osv också.

150kr för en laddregulator är inga problem, det blir nog en sådan i felsökningssyfte i veckan. Om jag inte plockar ner generatorn och ser om det går att löda loss magnetiseringsdioderna för kontroll. 1900kr för en sprillans generator är lite för mycket just nu, så länge det inte är absolut nödvändigt.

Det är dubbla batterier i traktorn så det blir dyrare än 1500kr om de ska bytas ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Ivar Risslén

#23 » 23:22:52, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I stället för att köpa en lågpris generator kan det vara bättre att köpa en begagnad märkes generator (Bosch) som har fästen som passar med så lite jobb som möjligt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#24 » 09:00:48, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara för sakens skull... kan du ta loss regulatorn å fota den?
Om du kommer åt att fota kollektorn också kanske ev., ?

Längden på kolen kan spela roll också. Hade/har ett par-tre laddningsregulatorer som fungerade bra tills kolen blev för korta. På en generator så var det kollektorn som behövde svarvas om dessutom (den ligger någon stans i väntan på åtgärder - 20-25 års vänta än så länge).
Då hade jag också varvtals beroende spänning... precis som det du visar i dina klipp.

Påpekan om remskivan stämmer väl. Jag var tvungen gå ned från "Standard" 80mm till helst 50mm, men de är för små så det fick bli 55-60mm och växlade upp maskinremskivan på vevaxeln till nästan max (fick en 70mm vid bygget - tror det sitter en 80mm där nu...).
Min Bosch laddar från ca 800rpm för att ge stabil användbar ström från ca 1200rpm och fullt ös från ca 1500rpm (980W, 14V, på en gammal bumsen som hade kanske 120W, 12V, från fabrik vid 1500rpm).

Generatorn måste snurra med mer än 1500rpm för att ladda hyfsat. Bäst är om du kan få upp den till 2000-2500rpm på tomgången. När den snurrar för långsamt stjäl den mycket motorkraft, helt i onödan.
Snurrar den för långsamt, så kommer den att pendla mellan att ladda och att vara avstängd (vilket är klart irriterande!).

Öronen är -inte- från Audi 100 och Saab 99(900?) - deras fästen är samma vinkel på öronen, men motsatta öron.
Blir det då från Volvo 240-serien?
Att byta gavel på generatorn är lätt, om du har värmepistol, avdragare, ståltrissa till borrmaskin och en fintandad metallfil. (Putsa axeln innan du försöker dra den genom frontkåpans lager; och värma kåpan så lagret har lite mer spelrum när du ska dra ur det).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#25 » 09:01:45, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara för sakens skull... kan du ta loss regulatorn å fota den?
Om du kommer åt att fota kollektorn också kanske ev., ?

Längden på kolen kan spela roll också. Hade/har ett par-tre laddningsregulatorer som fungerade bra tills kolen blev för korta. På en generator så var det kollektorn som behövde svarvas om dessutom (den ligger någon stans i väntan på åtgärder - 20-25 års vänta än så länge).
Då hade jag också varvtals beroende spänning... precis som det du visar i dina klipp.

Påpekan om remskivan stämmer väl. Jag var tvungen gå ned från "Standard" 80mm till helst 50mm, men de är för små så det fick bli 55-60mm och växlade upp maskinremskivan på vevaxeln till nästan max (fick en 70mm vid bygget - tror det sitter en 80mm där nu...).
Min Bosch laddar från ca 800rpm för att ge stabil användbar ström från ca 1200rpm och fullt ös från ca 1500rpm (980W, 14V, på en gammal bumsen som hade kanske 120W, 12V, från fabrik vid 1500rpm).

Generatorn måste snurra med mer än 1500rpm för att ladda hyfsat. Bäst är om du kan få upp den till 2000-2500rpm på tomgången. När den snurrar för långsamt stjäl den mycket motorkraft, helt i onödan.
Snurrar den för långsamt, så kommer den att pendla mellan att ladda och att vara avstängd (vilket är klart irriterande!).

Öronen är -inte- från Audi 100 och Saab 99(900?) - deras fästen är samma vinkel på öronen, men motsatta öron.
Blir det då från Volvo 240-serien?
Att byta gavel på generatorn är lätt, om du har värmepistol, avdragare, ståltrissa till borrmaskin och en fintandad metallfil. (Putsa axeln innan du försöker dra den genom frontkåpans lager; och värma kåpan så lagret har lite mer spelrum när du ska dra ur det).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Wizzman (trådstartaren)

#26 » 12:24:21, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer bild på regulator och kollektor.
Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

QV_

#27 » 13:45:24, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det inte ett OK fulmeck att lägga en bygel mellan B+ och D+ för att få rätt spänning till regulatorn och sedan mata batteriet via en kraftdiod?

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#28 » 18:22:02, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:-)
Tack för kanon bra bilder! :thummar:

Du har 2 problem redan där... :coffee:
a) oxideringen i gaveln ger -dålig- jordning av regulatorn
Åtgärd:
- putsa bort oxiden
- smeta på kontaktpasta eller som jag Omega 77 på chassit och Omega 99 på skruvarna och gängorna
- två nya skruvar (helst el-förzinkade), taggbrickor är till god hjälp också.
b) ärg, kraftig, på blecken, kontaktytorna för styrningen av generatorn av regulatorn (de två små tungorna)
Åtgärd:
- putsa bort ärgen
- smeta på Omega 77, eller annat som håller fukten borta från kopparblecken

När du gjort de två -små- åtgärderna ska du se du får "en ny" generator :-)

Kolen ser helt rätt ut!
Kollektorn ser riktigt fin ut! (= den kan inte gått långt (många timmar) sedan den renoverades!!!)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#29 » 22:31:36, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Blir det inte ett OK fulmeck att lägga en bygel mellan B+ och D+ för att få rätt spänning till regulatorn och sedan mata batteriet via en kraftdiod?

/Jan

Nej. Kraftdioden har ju ett spänningsfall på 0.5-1 V, så för att det ska fungera måste man ha en laddningsregulator som är inställd på någon volt högre spänning än normalt.

En bättre ful-lösning är då att mata D+ från B+ via ett relä som styrs från + efter tändningslåset.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#30 » 22:58:47, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo att det är ett spänningsfall över en diod är ingen överaskning.
men 1 volt lägre är ju faktiskt bättre än 1 volt förmycket.
Batteriet blir ju inte överladdad över tiden som "fulmecket" sitter där. Det är ju trots allt sommar snart.
Då är 15 volt ännu sämre än vad det är på vintern.

Problemet med ett relä är att generatorn kan gå obelastad vilket inte alltid är bra för dessa men man slipper spänningsfallet över dioden, det gör man.

/Jan

ahh relä mellan B+ och D+ OK
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se