Bara för sakens skull... kan du ta loss regulatorn å fota den?
Om du kommer åt att fota kollektorn också kanske ev., ?
Längden på kolen kan spela roll också. Hade/har ett par-tre laddningsregulatorer som fungerade bra tills kolen blev för korta. På en
generator så var det kollektorn som behövde svarvas om dessutom (den ligger någon stans i väntan på åtgärder - 20-25 års vänta än så länge).
Då hade jag också varvtals beroende
spänning... precis som det du visar i dina klipp.
Påpekan om remskivan stämmer väl. Jag var tvungen gå ned från "Standard" 80mm till helst 50mm, men de är för små så det fick bli 55-60mm och växlade upp maskinremskivan på vevaxeln till nästan max (fick en 70mm vid bygget - tror det sitter en 80mm där nu...).
Min Bosch laddar från ca 800rpm för att ge stabil användbar
ström från ca 1200rpm och fullt ös från ca 1500rpm (980W, 14V, på en gammal bumsen som hade kanske 120W, 12V, från fabrik vid 1500rpm).
Generatorn måste snurra med mer än 1500rpm för att ladda hyfsat. Bäst är om du kan få upp den till 2000-2500rpm på tomgången. När den snurrar för långsamt stjäl den mycket motorkraft, helt i onödan.
Snurrar den för långsamt, så kommer den att pendla mellan att ladda och att vara avstängd (vilket är klart irriterande!).
Öronen är -inte- från Audi 100 och Saab 99(900?) - deras fästen är samma vinkel på öronen, men motsatta öron.
Blir det då från Volvo 240-serien?
Att byta
gavel på generatorn är lätt, om du har värmepistol,
avdragare, ståltrissa till borrmaskin och en fintandad metallfil. (Putsa axeln innan du försöker dra den genom frontkåpans lager; och värma kåpan så lagret har lite mer spelrum när du ska dra ur det).