Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Felsökning växelströmsgenerator

74 inlägg • Sida 3 av 5
El/Elektronik i traktorer

Wizzman (trådstartaren)

#31 » 23:00:39, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC_lindberg: Mja, det ser värre ut (p.g.a blixten) än vad det är. Både tungorna och gaveln vid den ena fästskruven (den som jordar regulatorn) putsades rena med fin smärgelduk första gången regulatorn var borta, men jag tog lite extra nu när jag satte dit den. Bytte även skruvarna, men resultatet är samma.

Har kopplat in 4x 48W LED arbetsljus nu, och med dessa tända fick generatorn jobba mera, då blev inte spänningen högre än 14.2 på de 1600 varv som man ska köra på en stund för att kolla hydrauloljenivån. Ca 13.4 på tomgång - men traktorn var inte igång någon längre stund, spänningen hade förmodligen stigit lite när batterierna laddats upp efter starten.

Torbjörn och QV: Innebär det att jag i felsökningssyfte kan bygla B+ och D+ och se hur spänningsregleringen fungerar då, för att på så vis se om laddregulatorn är OK?
Om spänningen håller sig på rimliga nivåer då är det förmodligen en diod som är kass, men om spänningen fortfarande är för hög är regulatorn - och eventuellt även en diod trasig?

Edit: Ja, dc_lindberg, generatorn har nog inte gått 150 timmar. Den byttes för kanske 8-10 år sedan och sen dess har traktorn bara gått några timmar per år för att köra ihop mina 20 kubik ved per år + hantera lite ris. Därför känns det extra surt att behöva byta ut den igen.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



QV_

#32 » 23:08:59, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo så är det.
Byglar man B+ och D+ så kommer D+ få sin spänning från B+ (dessa spänningar skall vara samma om alla dioder är hela)
Att man har olika dioder beror på att fältlindningen kommer att dra tjuvstöm ifrån batteriet annars.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#33 » 23:21:28, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:Torbjörn och QV: Innebär det att jag i felsökningssyfte kan bygla B+ och D+ och se hur spänningsregleringen fungerar då, för att på så vis se om laddregulatorn är OK?
Om spänningen håller sig på rimliga nivåer då är det förmodligen en diod som är kass, men om spänningen fortfarande är för hög är regulatorn - och eventuellt även en diod trasig?



Ja, i princip kan du göra det. Enda risken är om det skulle vara kortslutning i någon diod, då kan det bli otrevligt höga strömmar så att fler dioder går sönder när du gör den byglingen. Men det spelar egentligen bara roll om man tänker roa sig med att byta enstaka dioder i likriktarbryggan, och det brukar ju ändå inte vara praktiskt möjligt på en så pass modern generator som det här verkar vara.

Var allmänt misstänksam mot pirat-laddningsregulatorer, det har hänt mer än en gång att sådana har ställt till märkliga problem. Men det finns många som fungerar bra också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ove.G

#34 » 23:24:33, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill rekommendera att bygla B+till D+ med en provlampa på 2-4 watt, då kan du utesluta tändlås o kablar, jag kan minnas att direktbygling kan ev skada mer om det redan diffar resistans någonstans.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

jampo

#35 » 23:31:29, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Kolla att du har bra jordförbinning mellan batteri och chassi till gen
Själv varit med om en grillad gen pga dålig jord-förbindning batt till chassi på en FIAT
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT

dc_lindberg

#36 » 07:43:12, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då finns det ett till alternativ till problemet.
150 timmar. Om den var helt sjysst när den var ny så vore det ju för nedrig om det skulle blivit fel på den på så få timmar!

Normal volt bara systemet har belastning?...
Regulatorn...

Oxiden och ärgen isolerar duktigt... bilder ljuger, men inte så mycket... Kosta på dig lite mer putsarbete med kopplingsytorna.

Batterierna?...
En bilgenerator ger -aldrig- de där fluktuationerna, ff.a. aldrig över regulatorns volt...
Regulatorer -kan- ge upphov till fenomenet... de där omärkta sakerna är mer benägna än de med loggo på... Se min tråd och bilden på några av de regultorer jag testat och "trimmat".
Dåligt batteri -kan- ge upphov till extra krav på regulatorn (men, åter igen, en bilgenerator överladdar -aldrig-, ja, jo, men så ovanligt är det).

På Kawan jag hade, permanent magnets generator och Suzukin hade jag överladdning från generatorn.
Kawan - batteriet slut.
Suzikun - laddningsregulatorn paj. (standard fel på Suzuki 70-talare).
BMW - har aldrig dummat sig uppåt.
VW bussarna (T2 och T4) - alltid, alltid, alltid generatorkolen/laddningsreläet.

Hittade du någon annan regulator som du kan testa med?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Wizzman (trådstartaren)

#37 » 09:36:40, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Då finns det ett till alternativ till problemet.
150 timmar. Om den var helt sjysst när den var ny så vore det ju för nedrig om det skulle blivit fel på den på så få timmar!

Normal volt bara systemet har belastning?...
Regulatorn...

Oxiden och ärgen isolerar duktigt... bilder ljuger, men inte så mycket... Kosta på dig lite mer putsarbete med kopplingsytorna.

Batterierna?...
En bilgenerator ger -aldrig- de där fluktuationerna, ff.a. aldrig över regulatorns volt...
Regulatorer -kan- ge upphov till fenomenet... de där omärkta sakerna är mer benägna än de med loggo på... Se min tråd och bilden på några av de regultorer jag testat och "trimmat".
Dåligt batteri -kan- ge upphov till extra krav på regulatorn (men, åter igen, en bilgenerator överladdar -aldrig-, ja, jo, men så ovanligt är det).

På Kawan jag hade, permanent magnets generator och Suzukin hade jag överladdning från generatorn.
Kawan - batteriet slut.
Suzikun - laddningsregulatorn paj. (standard fel på Suzuki 70-talare).
BMW - har aldrig dummat sig uppåt.
VW bussarna (T2 och T4) - alltid, alltid, alltid generatorkolen/laddningsreläet.

Hittade du någon annan regulator som du kan testa med?


Jag tror att den varit trasig hela tiden. Laddningslampan har nämligen betett sig likadant från dag 1. Pappa som monterade generatorn mätte spänningen och konstaterade att generatorn laddade och var nöjd med det. Antagligen mätte han inte laddningen på högt varv utan såg att det var rimliga värden på tomgång och var nöjd med det.

Någon annan regulator har jag inte hittat, och jag bor en bra bit från t ex biltema, så jag tänkte svänga förbi en biltillbehörsaffär (f.ö de som sålde generatorn) efter jobbet idag och se om de kan fixa en ny.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

dc_lindberg

#38 » 12:13:48, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen kärra i närheten hemmet med äldre boschgenerator som du kan få låna regulatorn ifrån i testa, innan du spenderar pengar på en ny?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Wizzman (trådstartaren)

#39 » 13:26:39, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Ingen kärra i närheten hemmet med äldre boschgenerator som du kan få låna regulatorn ifrån i testa, innan du spenderar pengar på en ny?


Inte av den typen, folk som har "gamla" bilar idag har ju oftast bilar från mitten/slutet av 90-talet och regulatorn till en sån generator ser helt annorlunda ut (och generatorerna är ofta över 100A) Eller så är det inte en Bosch.

Köpte en regulator på väg till jobbet, 163kr. 14.1V är den märkt. Får testa ikväll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

dc_lindberg

#40 » 13:37:54, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan!
Det var väl ett helt OK pris för att inte vara "Feltema" ! :-)
Håller tummarna nu! :thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Wizzman (trådstartaren)

#41 » 23:09:14, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddningslampan lyser fortfarande, och spänningen på D+ är för låg. Hade inte traktorn igång länge nog för att se vad spänningen steg till efter den återladdat strömmen som gick åt vid starten. Upptäckte nämligen att den nya kopplingen är kass, så nu är generatorn det minsta bekymret :-(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

dc_lindberg

#42 » 09:21:22, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps:
:insomnia:
:myzsko:
:ohnej:
:sad:
Där satt man morgon :coffee: i halsen!
F va' tråkigt! Riktigt osportsligt! Å såna saker har dessutom ju för vana att inträffa när budjeten redan är "övertecknad" för en överskådlig tid framåt! :-(...

Nog med empati - nu ser vi engagerade Maskinister fram emot en tråd med kopplingsbytet/-renoveringen ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Wizzman (trådstartaren)

#43 » 13:05:48, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lagt lite info och bilder i min gamla tråd från 2013 (det tog ett tag innan kopplingsbytet blev av...)
[Traktorer] Kopplingsbyte BM500
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

63an

#44 » 17:16:58, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får testa lampa nr:2 nämligen 4 watt så kanske de funkar som tänkt med generatorn :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ove.G

#45 » 17:45:13, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Man får testa lampa nr:2 nämligen 4 watt så kanske de funkar som tänkt med generatorn :vissla:

Och demontera kabeln från tändlåset, då kan det inte bli lägre spänning på D+ om generator är bra
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se