Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Felsökning växelströmsgenerator

74 inlägg • Sida 4 av 5
El/Elektronik i traktorer

Kittna

#46 » 17:52:40, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

[Grävmaskiner] Take job tb125 laddlampa blinkar/varnar trots laddning.
Kolla problemet jag hade i grävaren när jag bytte generator om det är något sådant.

1 person gillar det här inlägget.
Kittna
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:56, 13-10-2014
Ort: Sandviken Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take job tb125
Volvo F85-75



Wizzman (trådstartaren)

#47 » 22:59:31, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Man får testa lampa nr:2 nämligen 4 watt så kanske de funkar som tänkt med generatorn :vissla:


Det är redan testat, satte en lampa mellan D+ och b+ på generatorn för att utesluta fel på kablage och tändningslåset. Ingen skillnad :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#48 » 23:02:26, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kittna skrev:https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=52&t=282312
Kolla problemet jag hade i grävaren när jag bytte generator om det är något sådant.


Tack för tipset, men en original med extern regulator går inte att uppbringa till dessa gamla traktorer, dessutom är elsystemet så pass simpelt med en vanlig laddlampa utan någon elektronik, så det ska inte kunna vara så att generatorn är inkompatibel med traktorn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#49 » 00:14:09, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generatorn ligger nu delvis delad på arbetsbänken. På traktorn sitter en defekt originalgenerator för att hålla remmen spänd så vattenpumpen funkar så länge. Fast det kvittar - Kopplingen är bytt IGEN och även den nya tryckplattan är defekt så traktorn är ändå inte körbar :-(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

MaChrill

#50 » 00:32:51, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Focus. Ta saker i rätt följd. Går inte traktorn - kolla varför. Laddar den inte kolla varför.
Koppling är ju all ide att ha. Traktor laddar bra, men kopplingen är kass så jag kan inte köra.
-Spretar lite.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

Wizzman (trådstartaren)

#51 » 00:40:26, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, absolut. Men eftersom man måste fälla ut generatorn för att komma åt att lossa traktometerkabeln (vilket behövs för att dela traktorn) kunde jag lika gärna ta bort den och montera en annan med okänd status och på så vis kunna felsöka den andra generatorn i lugn och ro medans traktorn i alla fall är körbar. I bästa fall hade den okända generatorn fungerat. Tanken var ju i alla fall att traktorn skulle vara körbar efter detta kopplingsbytet, men nu blev det inte så...

Nåja, nu har jag tid att kolla närmare på generatorn innan jag får besked hur jag ska gå vidare med kopplingen.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#52 » 20:56:19, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått lite tid att plocka isär generatorn.
Det är 8 kraftiga dioder + 3 magnetiseringsdioder. När jag mäter med dioderna på plats verkar alla dioderna OK - ingen är kortsluten i a f, det är oändligt motstånd åt ena hållet på alla dioderna. Åt andra hållet är det rimligt spänningsfall vid diodtesten, ca 0.5V för alla 11 dioderna.

Jag får plocka ihop generatorn och använda den så länge, och samtidigt leta efter en passande beg generator... Eller köpa en ny från OIE när jag tycker mig ha råd med det helt enkelt :smile:

Diodplattan
Bild

Magnetiseringsdioderna
Bild
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

torbjorn_forsman

#53 » 21:24:17, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att det verkligen är bra kontakt mellan polskruvarna och plusdiodplattan respektive skenan för D+. Det ser ganska rostigt och ärgigt ut vid genomföringen för B+.

Lossade du anslutningarna mellan statorlindning och diodplatta när du kontrollmätte dioderna? Om man inte gör det, så är det omöjligt att hitta avbrott i en enstaka diod eftersom den lågohmiga lindningen gör att strömmen går genom en av granndioderna istället.

Om du har möjlighet att testa de stora dioderna med lite större ström i framriktningen (t ex 12 V batteri i serie med en H4-lampa), så gör det och kolla att ingen av dem får onormalt stort spänningsfall då heller.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Wizzman (trådstartaren)

#54 » 22:06:31, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Kolla att det verkligen är bra kontakt mellan polskruvarna och plusdiodplattan respektive skenan för D+. Det ser ganska rostigt och ärgigt ut vid genomföringen för B+.

Lossade du anslutningarna mellan statorlindning och diodplatta när du kontrollmätte dioderna? Om man inte gör det, så är det omöjligt att hitta avbrott i en enstaka diod eftersom den lågohmiga lindningen gör att strömmen går genom en av granndioderna istället.

Om du har möjlighet att testa de stora dioderna med lite större ström i framriktningen (t ex 12 V batteri i serie med en H4-lampa), så gör det och kolla att ingen av dem får onormalt stort spänningsfall då heller.


Mellan plusdiodplatta och b+, samt mellan blecket vid regulatorn och D+ var det bra kontakt, 0.2ohm som mest men jag ska putsa rent innan jag sätter ihop generatorn.

Nej, jag har inte lött loss anslutningarna till statorn. Det skulle jag ju så klart gjort... det finns fyra anslutningar varav tre ser ut att höra ihop.

Däremot kan jag nog inte göra så mycket åt problemet även om jag hittar en diod med avbrott. Att komma åt och byta en magnetiseringsdiod ser inte lätt ut, och hela diodplattan hittar jag inte att köpa. Det finns någon som är ganska lik, men det stämmer inte exakt :-(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

torbjorn_forsman

#55 » 22:35:04, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan finns det så gott om N1-generatorer från europeiska 80-talsbilar att man knappast behöver gå längre än till närmaste skrotbilsbemängda dike för att hitta en generator med hel passande diodplatta.

Till saken hör att de två dioder som är kopplade från statorlindningens nollpunkt till jord och B+ inte är absolut nödvändiga, de finns till bara för att förbättra generatorns verkningsgrad vid höga varvtal och ta vara på en del av den energi som finns i övertoner till växelspänningen. I nödfall skulle man kunna "låna" någon av dem till en av de tre "huvudgrenarna" i likriktarbryggan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Wizzman (trådstartaren)

#56 » 07:20:05, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med N1-generator, menar du då den typ av generatorer som satt på exempelvis Volvo 240/740 och vw golf från 80-talet? Förr stod alltid några skrotade såna på gården, men nu är det uppstädat på gott och ont.

Ska se om jag kan löda loss statorn ikväll.

Hittade en diodplatta som är ganska lik, men den stämmer inte exakt. Min diodplatta är ca 110mm i diameter och denna är 120 står det.
https://www.startmotor.se/item/801%2001 ... atordelar/



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Stefan1972

#57 » 08:22:24, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har hittat på rätt hos min lev, kostar 238kr plus moms. Verkar inte vara nån personbilsgenerator heller utan diodbryggan återfinns mestadels på case och john deere i europa.
Diametern är för övrigt 114mm om det stämmer. Finns ingen 110mm iallafall.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Wizzman (trådstartaren)

#58 » 08:41:10, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska kolla diametern med skjutmått ikväll när jag löder bort diodplattan, mätte grovt med tumstock igår med polanslutningarna ivägen så den kan mycket väl vara 114mm. Går det att köpa en diodbrygga genom dig om det skulle visa sig att en av mina dioder är kass?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

torbjorn_forsman

#59 » 18:07:43, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:Med N1-generator, menar du då den typ av generatorer som satt på exempelvis Volvo 240/740 och vw golf från 80-talet? Förr stod alltid några skrotade såna på gården, men nu är det uppstädat på gott och ont.

Ska se om jag kan löda loss statorn ikväll.

Hittade en diodplatta som är ganska lik, men den stämmer inte exakt. Min diodplatta är ca 110mm i diameter och denna är 120 står det.
https://www.startmotor.se/item/801%2001 ... atordelar/



Skickat från min iPhone med Tapatalk


Ja, N1 är den lite större "standardgeneratorn" från 80-talet. Så gott som alla Golf II har sådan generator, och det brukar också sitta en sådan på de Volvo med B230F där generatorn sitter högt upp på vänster sida, fram till början av 90-talet. Senare återgick Volvo 940 till den mindre K1-typen, åtminstone på snikutrustade exemplar. Jag har också sett N1 på Opel Omega och Ford Scorpio.
Jag är rätt skeptisk till att köpa diodplattor som piratreservdel, även där är det bättre med en 30 år gammal originaldel än en ny med tveksamt ursprung.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Wizzman (trådstartaren)

#60 » 20:28:41, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diodbryggan är 112mm i diameter. Jag har lött loss statorn nu och kontrollmätt den - det verkar inte vara något fel på statorn.
Inte heller dioderna visar några fel, varesig de 8 stora eller de 3 magnetiseringsdioderna

MEN! Jag tror jag har hittat felet.

Diodbryggan har anslutningar där man löder fast statorns ledare. De anslutningarna går sedan var och en till två kopplingspunkter, en vid en minusdiod och en vid en plusdiod. På plussidan är även magnetiseringsdioderna fastlödda i samma anslutningspunkter, och på något ställe är W-anslutningen ansluten - på något ställe är det så mycket som 4 anslutningar som sitter i samma anslutningspunkt. Över varje anslutningspunkt satt en liten rund hylsa som var fylld med lödtenn, men tennet har inte fäst på alla ledarna. När man vickade på hylsan blev det ibland kontakt och ibland inte. Det var glappkontakt i åtminstone tre anslutningspunkter! Försökte löda om, men jag måste ha tag i lite flussmedel innan det går.

Det förklarar dock inte varför D+ släpper ut växelspänning.

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se