Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Felsökning växelströmsgenerator

74 inlägg • Sida 1 av 5
El/Elektronik i traktorer

Wizzman (trådstartaren)

#1 » 13:05:34, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min BM 500 sitter en relativt ny växelströmsgenerator av okänt märke. Farsan bytte den för sisådär 7-10 år sedan. Den köptes från den lokala handlaren och är inte märkt på något vis - varken själva generatorn eller laddregulatorn, men den ser misstänkt lik ut den generator som bl a OIE säljer.

Laddningslampan har alltid (sedan generatorbytet) varit tänd vid start, för att lysa något svagare efter att man varvat upp traktorn en gång så att generatorn magnetiserar, men laddningen har fungerat bra.
Nu håller jag på och ser över elen på traktorn och har då kikat lite extra noga på detta.

Laddningslampan är bara på 2W, så jag började med att paralellkoppla ett effektmotstånd på 70 ohm för att "simulera" att en 4W lampa satt på plats - ingen skillnad.
Mäter jag spänningen på B+ med traktorn igång är den ca 13V från start för att sakta klättra uppåt och efter några minuter ligga på ca 13.8V utan några förbrukare. Med traktorn på maxvarv laddar generatorn ca 15.3V.

På D+ (anslutningen till laddlampan) finns ca 9VDC när generatorn laddar 13V, och ca 11V när den laddar drygt 15V - det är väl dessa 4 volts spänningsskillnad som gör att lampan lyser.
Slår jag över multimetern på att mäta växelström så är det marginellt utslag på B+ (0.17VAC), däremot på D+ har jag 6.5VAC vilket jag tycker verkar konstigt. Kan det vara så att någon av magnetiseringsdioderna är trasiga så att inte strömmen från alla tre faserna likriktas? Skulle det också kunna förklara varför spänningsregleringen inte verkar fungera så bra?

Eller är det mer troligt att en ny laddregulator löser problemet? (Det kan kanske bli knepigt att få tag i en med tanke på att det inte finns några nummer på varken generator eller regulator).

Generatorn har ingen egen jordkabel utan är bara jordad genom fästet - men jag har jordat den med en startkabel till bra jord, och det gjorde ingen som helst skillnad.

Mvh
Daniel
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



Stefan1972

#2 » 13:29:07, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

enklast är väl att rigga upp en lös laddningslampa vid generatorn. Från B+ direkt till D+ då ser man ju om den glöder på samma sätt, då är det ju troligast att det är generatorn som krånglar trots allt. En bild på generatorn säger allt. Även om det inte står nåt på den så är de flesta kopior av kända fabrikat. Undantaget iskra då från oie. De har helt egna grejer och det blir istället svårare med reservdelar även om mycket primärt finns.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

PAL

#3 » 13:37:12, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara fel i dioderna.Går ju att mäta upp hos någon bilel firma.
PAL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:02, 09-04-2014
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L 507 Stereo

Dexxas

#4 » 14:08:43, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla även evt.spänningsfall över tändlåset,om det är slitet eller har brända kontakter kan laddlampan börja lysa när generatorn laddar.....

Mvh/Dexx
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Wizzman (trådstartaren)

#5 » 18:26:38, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär ser generatorn ut. Testade med en laddningslampa mellan b+ och D+ och det var ingen skillnad. Den lampan jag hade var 10W så den glödde inte, men det var ca 5V mellan anslutningarna.

Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

arnold torparn

#6 » 18:31:55, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Det ser ut som en äldre bosch.
Mvh Arnold

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
arnold torparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:06:32, 28-01-2010
Ort: smålands gräns västergötland Norra Unnaryd
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo fl 6, hymas 42

dc_lindberg

#7 » 20:01:37, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jap.
Bosch 55A eller 45A, fanns även som 60A och 70A. Min avatarmoped har en 70A som standard nu o en 55 i reserv.

Det är fel på generatorn.
När fältet slår till så skall 12V's spänningen över laddlampan släckas genom att ström kommer från båda håll (så förklarade en bil el firma det för mig - jag har inte kontrollerat det påståendet).

När tändningen slås på går det 12V (eller vilken spänning nu batteriet har) genom laddlampan och -jordas- genom fältet på generatorn. När generatorn når det varvtal där fältet aktiveras så skickas fullt ös tillbaka mot tändningsnätet och därmed släcks laddningslampan.
OM laddningslampan lyser då är det fel på likriktardiod... eller laddreläet.

Åtgärd 1:
- byt laddrelä.
OM det hade varit helt så hade du aldrig fått mer än märkströmmen på laddningsregulatorn, vilket inte finns stämplat eller tryckt på denna däringa priat tjosan... den är då på 14 eller möjligen 14.4V
Det faktum att du får ut 15V betyder att -den- är trasig.
Biltema har nya - de är helt ok.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029662/
Bild

OBS!!!
Det finns två (2) olika!
45-70A's husen - mindre diameter på kollektorn
90-120A's husen - större diameter på kollektorn

Snål som du är så -lånar- du en laddregulator från en annan generator som du vet är sjysst.
OM du har en rackarns otur så är en likriktar diod trasig... det ser du genom att du inte får ändring på spänningen.
Tror inte du har trasig likriktardiod - då hade du klagat över tomt batteri istället för att säga att den laddar.

15V... kokar dina batterier... blir dyrt i längden, men strålkastarna lyser bättre under tiden :-)
Laddning, BMW, generator, spänning
Senast redigerad av dc_lindberg 08:50:23, 19-03-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#8 » 22:33:28, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En boschgenerator har (iallfall oftas) separata dioder till B+ (kraftiga) och D+ (klenare).
Man reglerar späningen via de klenare dioderna och laddregulatorn och förutsätter att de krafiga dioderna är hela.
En laddlampa skall vara på 2 watt. inget annat
Når motorn är avstängd så ger laddlampan en ström till magnitiseringen av generatorn (den lyser)
när motorn går så blir D+ 12 volt och då får laddlampan 12v på båda sidor och skall alltså slockna.

På en Amazon så glöder gärna lampan under drift vilket beror på oxid i säkringsdosan som då sänker spänningen som kommer ifrån tändningslåset. Då generatorn spänning fortfarnade regleras via regulatorn så blir då spänningen högre från generatorn och den lägre spänningene via tändningslåset/oxiderade säkringshållaren gör då att laddlampan lyser på Amazonen.

De spänningar du skriver är lite höga om det inte var många minus just den dagen du testade.
Men i sin tur kanske du inte hade ett bra instrument. De för 100-200kr kan visa många volt fel.
Det som troligtvis indikerar att en klenare diod är trasig är att du har AC på D+ min inte på B+
Om en diod är trasig på D+ så kommer du också få högre spänning på B+ till bateriet.
Så om di litar på din voltmätare så gissar jag på trasig diod till D+ (1 av 3 dioder så)

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Wizzman (trådstartaren)

#9 » 22:54:53, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla bra svar!

Kanske det finns någon bosch 55A från någon Volvo 240 i gömmorna att plocka regulatorn från för att testa, men det är isåfall oklart om regulatorn är OK - den har legat där den ligger i minst 15 år isåfall :grin: Ska kika i morgon, det är värt ett test.

Instrumentet är ett Fluke 78, och jag har även testat med det andra fluke instrumentet vi har med samma resultat, så jag tror tyvärr inte att det är mätfel.
I eftermiddag fick jag högre spänning från B+ på tomgång än jag fick igår, antagligen beroende på att batterierna var mer laddade efter att jag varmkörde traktorn för oljebyte. Temperaturen var 6-7 plusgrader.

Filmade lite när jag mätte och testade för att bättre visa hur det är. Vi ska se om jag lyckas infoga filmerna...

Uppstart, varvar lite och generatorlampan lyser svagare när generatorn magnetiserar.


Mäter spänningen över batteripolerna från tomgång upp till maxvarv.


Här mäter jag först likspänning mellan D+ och jord, 8,5VDC
Sedan likspänning mellan D+ och B+, 5,7VDC
Därefter ställer jag om multimetern till Växelspänning och mäter mellan D+ och jord, 7,07 VAC
Sedan mäter jag mellan D+ och B+, 6,96VAC.



Att mätvärdena fladdrar lite beror på att det är svårt att hålla i båda mätproberna samtidigt som jag filmar med telefonen :grin:

Jag har troligen inte märkt av eventuella problem med att generatorn dränerar batterierna Dc_lindberg - huvudströmbrytaren är alltid avslagen när traktorn inte används.

Vid testet så magnetiserades generatorn med en lampa direkt mellan B+ och D+, så eventuell dålig kontakt i tändningslåset borde inte inverka. Och eftersom jag har 8.5V mellan D+ och jord är det väl D+ som skickar ut för låg spänning - om tändningslåset hade varit boven antar jag att spänningen hade varit högre från D+ än andra sidan lampan, och att tändningslåset på så vis agerat jord till lampan eftersom spänningen är lägre på den sidan?
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Turbodiesel

#10 » 00:21:32, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går den vita kabeln direkt till laddlampan, och är den gamla laddregulatorn helt bortkopplad?

Nu skrev du iofs att du provat med laddlampan direkt på generatorn, men var det utan den vita kabeln ansluten?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Wizzman (trådstartaren)

#11 » 08:20:43, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, den vita kabeln går direkt till laddlampan och den var bortkopplad från generatorn under testet igår. Den gamla externa regulatorn som sitter i fronten ska vara helt bortkopplad. Sladdarna är visserligen anslutna till den i fronten men hänger bara löst vid generatorn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Janson1

#12 » 08:39:04, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generatorn består ju av två höljen av aluminium, kan du mäta om det är någon spännings-skillnad mellan dessa höljen?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Åsa-Nisse

#13 » 09:51:09, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon gammal bilradio i traktorn som du kan lyssna på mellanvåg? I så fall om du ställer den mellan några stationer så hör du ett vinande ljud efter varvtalet om du har trasig diod.

4 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

torbjorn_forsman

#14 » 11:32:56, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett annat sätt att hitta dioder med kortslutning:
Ta bort laddningsregulatorn och koppla bort alla ledningar till generatorn. Ta en multimeter med diodprovningsläge och mät mellan dels B+ och jord, dels D+ och jord. Röd testsladd till jord, svart till polskruven. Om alla dioder är hela så ska multimeten visa två diodspänningsfall (ca 0,9 - 1,3 V) vid båda mätningarna, om man får ett diodspänningsfall (0,45 - 0,65 V) vet man att en diod har kortslutning. Blir det samma sak på både B+ och D+, så är det troligen en minusdiod som är trasig (eller möjligen kortslutning mellan någonstans på statorlindningen och jord). Vid lågt spänningsfall på B+ men normalt på D+ är det en plusdiod. Och vid lågt på D+ och normalt på B+ är det en magnetiseringsdiod.

Dioder med avbrott kan man inte mäta sig fram till på enkelt sätt utan att först lossa minst två av de tre anslutningarna mellan likriktarbrygga och stator.
Ett sätt att få en föraning om att det är avbrott i en diod, är att ställa multimetern på växelspänning och mäta mellan D+ och jord då motorn är igång och generatorn laddar (det måste vara en multimeter som inte ger utslag för likspänning då den är ställd för växelspänning, och den måste klara att mäta växelspänningar med frekvens uppåt några kHz, alltså inte bara elnätets 50/60 Hz). Normalt blir det högst 1 V växelspänning på D+ om alla dioder är hela, vid högre växelspänning är det förmodligen avbrott någonstans. Man bör speciellt se upp med att om det är avbrott i en plusdiod, så blir det en kraftig spänningsspik på D+ vid varje tillfälle då det egentligen skulle ha gått ström genom den trasiga dioden. Laddningsregulatorn känner av den där spiken och reglerar ner magnetiseringen med påföljd att generatorn knappt laddar alls.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#15 » 11:45:00, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...är det batteriindikatorn på mulitmetern som är aktiverad?
I så fall mäter nog multimetern lite vad den tycker... jag råkade ut för detta (igen - dåligt minne...) i år när jag skulle hjälpa en bekant vars motor inte startade... min multimeter (Biltemas billigaste för 15 år sedan; då 69kr) visade 17V... Tog dän 9v's batteriet o stoppade i ett fulladdat 9V's - då visade multimetern helt andra värden... stannade på 14.2V...
Kan du ha motsvarande läge?

OM din multimeter är hel och batteriet i den fulladdat - då är generatorn kass. Du har skadade dioder och troligtvis trasig laddregulator.
Åtgärd:
- byt generator och om du känner för att plocka med "det gamla skrotet" renovera den gamla o ha den som reservgenerator
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se