Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Problem databox styrning MF3080?

40 inlägg • Sida 2 av 3
El/Elektronik i traktorer

Case-IH 5150 Maxxum (trådstartaren)

#16 » 20:01:13, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det finns två där. Nya säkringar och inget stopp i kablarna heller.
Bild
MF 3080 93:a
David Brown Cropmaster -52
Fri & barn! Och ett j*vla glatt humör
Case-IH 5150 Maxxum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:11, 06-08-2014
Ort: Forshaga, Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3080 93:a, Terex TC35



databonden

#17 » 21:26:45, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I manualen i downloads finns ju bra elscheman, om du har kollat att boxen får el på alla ställen där det bör finnas och att jordningen funkar så tyder det ju nog på något box-fel. (måste erkänna att jag inte lusläst tråden..) Min mf har den äldre boxen så det ser ju litet annorlunda ut. Mycket strul är det med dessa! I värsta fall går det att koppla bort boxen. Man behöver några reläer eller så kan man byta tryckknappar för 4wd och diffspärr till sådana som hålls ner. Växlingen mellan hög / låg brukar man ordna med en extra säkerhetsknapp som måste hållas nedtryckt för att unvika växling i misstag i för hög hastighet. Man tappar förstås litet automatiska funktioner. Jag har "hotat" min traktor med detta öde om den inte börjar uppföra sig. Lödde om en kontakt inne i boxen i höstas och efter detta verkade det lovande, men den har nu stått i hallen och väntat på vårbruket sen dess. Får se hur det går sen när det blir dags. Irriterande när det börjar krångla och man inte riktigt hittar vad det beror på! Av de mindre modellerna fanns det en E-modell som helt saknade autotronic-boxen. Åtminstone här i Finland. Lycka till!
databonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:35, 21-10-2008
Ort: Närpes
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere, Ford,
Lännen C100

Case-IH 5150 Maxxum (trådstartaren)

#18 » 22:18:04, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla och dubbelkolla några ggr till innan boxen får åka på kontroll. Märkte idag att huvudbrytaren inte klipper strömtillförseln när den är frånslagen. Sen är det konstigt..den gula kabeln till batteri från boxen ger bara 12v upp till några min efter start. Sen 13 och tillslut 14. Undrar vad boxen tycker om den variationen. Laddningsregulatorn kanske är krasslig..
MF 3080 93:a
David Brown Cropmaster -52
Fri & barn! Och ett j*vla glatt humör
Case-IH 5150 Maxxum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:11, 06-08-2014
Ort: Forshaga, Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3080 93:a, Terex TC35

Turbodiesel

#19 » 23:22:10, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något över 12V är normalt med avstängd motor, och med motorn igång ska generatorn ge runt 14,4 beroende på temperaturen, den variationen är i sin ordning och inget som skadar elektroniken.

Huvudbrytaren är en god idé att byta, dels så du inte startar med den avslagen & den helt plötsligt får för sig att bryta, det kan definitivt skada generator & elektronik. Sitter den olämpligt (t,ex i hjulsprutet eller uppåtriktad) kan det vara smart att flytta den.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Case-IH 5150 Maxxum (trådstartaren)

#20 » 20:14:17, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ger bara 12v med motorn igång. 13-14V efter nån minut. Beställde ny laddningsregulator idag.
MF 3080 93:a
David Brown Cropmaster -52
Fri & barn! Och ett j*vla glatt humör
Case-IH 5150 Maxxum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:11, 06-08-2014
Ort: Forshaga, Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3080 93:a, Terex TC35

joakim72

#21 » 11:22:39, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Case-IH 5150 Maxxum skrev:Den ger bara 12v med motorn igång. 13-14V efter nån minut. Beställde ny laddningsregulator idag.

onödigt, det är fullt normalt beteende, startmotorn tömmer till ca 12V generatorn börjar ladda och efter någon minut när batteriet är fulladdat är spänningen 14-14,4V med bra generator.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Case-IH 5150 Maxxum (trådstartaren)

#22 » 15:10:40, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för den insikten. Avbeställde den..
MF 3080 93:a
David Brown Cropmaster -52
Fri & barn! Och ett j*vla glatt humör
Case-IH 5150 Maxxum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:11, 06-08-2014
Ort: Forshaga, Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3080 93:a, Terex TC35

Case-IH 5150 Maxxum (trådstartaren)

#23 » 21:36:25, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade att montera ett nytt motstånd till den strömförande kabeln som är ansluten till 17bars kontakten. Det tidigare motståndet mätte 69 ohm, enligt det krets schema som finns under "downloads" borde det vara på 55 ohm.
Så ett 55ohm installerades, inte funkade boxen för det. Men hoppet tändes förstås lite iallafall...

Bild på det utbytta mosttåndet
Bild
MF 3080 93:a
David Brown Cropmaster -52
Fri & barn! Och ett j*vla glatt humör
Case-IH 5150 Maxxum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:11, 06-08-2014
Ort: Forshaga, Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3080 93:a, Terex TC35

databonden

#24 » 18:40:32, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hopas du får det fixat! Litet allmänna observationer om autotronic som jag gjort under året jag haft denna tingest på gården:
Den som monterat huvudbrytaren har väl tänkt att boxen skall ha ström för att minnas "var den var senast". Jag har kopplat så att allt bryts, men då glömmer boxen vilket växelläge som var i (hög/låg). tycker ändå att det är bäst så. Den utgår då ifrån låg-läge. Bäst att växla till låg-läge innan man stannar, men om man råkar ha hög-läge så är det bara att dra spaken mot sig ett par gånger när man startat, så att den hittar rätt. Tycker inte om att ha ström liggande på någon tråd, när man stängt av så ska det vara stängt..

Rotationsgivaren från kraftuttag har jag kopplat bort, då kontakten var så oxiderad att det inte ville funka. Om den inte får rätt signal från givaren så stänger den av kraftuttaget då den tror att kopplingen slirar. Lustigt nog är det inget problem om kontakten är ur. Vid flishugg och dylikt kan det säkert vara bra att ha vakten i skick, för då stänger den av kraftuttaget om motorvarvtalet sjunker till kritiska nivåer vill jag minnas. (typ strax före traktorn stannar..) ( jo - jag har för grov ved ibland.. :-)

Om motorvarvtalsgivaren inte ger rätt signal när traktorn är igång stänger boxen av sig efter ett par sekunder efter att man släppt kopplingen (den tror att motorn inte är igång tydligen). Detta hände mig i höstas. Efter detta Öppnade jag boxen från baksidan med hjälp av vinkelslip + div. småredskap för att skära bort gummi-massan. Lödde om hela kontakten där bl.a. lågtrycksgivarens ledning kommer in. Den hade nämligen larmat till och från hela sommaren om detta. Efteråt såg det bra ut, men det var ju i höstas. Jag har tänkt att jag INTE skall felsöka skiten mera nu så om den inte funkar får den se sig ersatt av några reläer eller möjligen en arduino eller nåt.
databonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:35, 21-10-2008
Ort: Närpes
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere, Ford,
Lännen C100

databonden

#25 » 18:55:46, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser nu när jag tittar närmare på dina bilder att boxen du har är försedd med ett konverteringskit. Dvs boxen är kanske bytt och av nyare modell än traktorn. Eller kom de sista modellerna med en sån box färdigt kanske? Fast det låter ju också konstigt då min är en 3085:a och har den gamla boxen. Dessa ersättningsboxar skall väl programmeras för just den traktortypen har jag för mig. De innehåller förmodligen mycket mera funktioner än de ursprungliga boxarna, eftersom de är gjorda för modernare traktorer. Kan den ha tappat minnet? De som hade kollat boxen, visste de på vilken typ av traktor den sitter?
Det kan lönas att dra loss alla kontakter och spreja någon torr, rengörande kontaktsprej i kontakterna. Både på boxen och i skarv-kopplingarna strax före boxen. Om det är glappkontakt är det förmodligen i de där originalkontakterna som förenar traktorns kabelstam med boxens konverteringskit. (eller någon annanstans på traktorn förstås).
databonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:35, 21-10-2008
Ort: Närpes
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere, Ford,
Lännen C100

Case-IH 5150 Maxxum (trådstartaren)

#26 » 22:12:39, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, all info hjälper till!! Ja har förstått att den boxen i min 93:a är den mer moderna. Tror den var monterad så från början. Även om det är just den typen av box som levereras i ett ersättningskitt. Hur som helst är det hetaste just nu minnet. Killen som ägde den tidigare skickade den nånstans för funktionskoll. Och fick tillbaka den U.A. men han hade också pratat med nån MF verkstad som trodde minnet behövde återställas på plats med boxen i traktorn. Laholmspowerteknik sa också att bara MF kan programera minnet i boxen. Ska sitta en etikett i lådan skyddet för boxen som skvalrar om vad som ska programeras. Jag ska ringa runt till några MF verkstäder imorgon. Var ute en sväng ikväll, fick en bättre beg instrument panel och en ny front idag. Konstaterade att jag inte får en enda varning ut från boxen. Inget om lågt hydraultryck, 4wd engaged etc. Plockade också bort huvudströmbrytaren. Satte ihop plus kablarna för att vara säker på att brytaren inte ställer till nån variation i spänning. Brytaren ska bytas, den mäter motstånd mellan anslutningarna med vreded tillslaget. Strömen in i boxen är 14 V så det borde vara klart för start. Blir dock lite intresserad av det du skriver om motirvarvtalsgivaren...var sitter den? Får du varningar i display även när den krånglar? Typ 4wd.. Ska köpa kontaktspray imorgon. Men jag har mätt varenda kabel ut och in i boxen...så som sagt minnet i boxe är det ja ska sikta mot först.

Min etikett
Bild

Huvudbrytaren


Bild

Trasig display

Bild
MF 3080 93:a
David Brown Cropmaster -52
Fri & barn! Och ett j*vla glatt humör
Case-IH 5150 Maxxum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:11, 06-08-2014
Ort: Forshaga, Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3080 93:a, Terex TC35

Towil

#27 » 22:31:33, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den nu fungerat innan så kan man ju fundera på varför den skulle ha tappat minnet. Den gör inte det utan orsak.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

eqlazer

#28 » 22:58:08, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Case-IH 5150 Maxxum skrev:... Brytaren ska bytas, den mäter motstånd mellan anslutningarna med vreded tillslaget. ...

Du kan inte mäta resistans med en multimeter när du har spänning på, du kommer inte få korrekta mätvärden.
Eller lossade du batteriet först?

Även en mycket liten resistans i huvudbrytaren kommer generera mycket förluster. Det bästa sättet brukar vara att mäta spänning över brytaren när den är tillslagen och man försöker få så stor ström som möjligt genom den (tex slå på all belysning).
För att kunna räkna ut resistansen måste man då också veta strömmen, men det kan man skippa. Huvudsaken är att spänningsfallet är lågt.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

Case-IH 5150 Maxxum (trådstartaren)

#29 » 21:09:12, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag plockade bort huvudbrytaren och mätte den separerat från batteriet. Tycker inte det borde finnas nån resistans i den alls.

Håller med om att det är konstigt varför minnet skulle tappats..idag bokade jag iallafall en programering av boxen hos min lokala återförsäljare. Får köra traktorn till den firman i början på veckan.

Har fortfarande misstankar om dålig generator/laddningsregulator. Den ger 12v direkt från start, fick inga 14v förrän jag sammanfogade två kontakter? Vad är funktionen på de olika stiften? När den yttre lila kabeln får kontakt med nummer 2, brun kabel gul kabelsko blir det 14v...konstigt


Bild
Bild
MF 3080 93:a
David Brown Cropmaster -52
Fri & barn! Och ett j*vla glatt humör
Case-IH 5150 Maxxum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:11, 06-08-2014
Ort: Forshaga, Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3080 93:a, Terex TC35

Johanolof

#30 » 21:11:37, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fått liv i databoxen.?
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se