Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Växelströmsgenerator laddlampa tänd förlänge

18 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

Hidsmekolek

#16 » 21:46:40, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rockstone skrev:Tänker jag helt fel nu eller skulle man kunna sätta en tryckströmbrytare med tex en 10 watts lampa i en serie koppling innan den vanliga laddlampan (alltså kopplat i serie med dom två kablarna som går till den vanliga laddlampan) på 3 watt. Och bara trycka på strömbrytaren en gång så att laddningen drar igång, och när man släpper strömbrytaren så tar strömen vägen genom 3 wattaren och laddningen är igång?

Sätta igång laddning med en 10 wattare och sedan låta strömmen gå genom 3 wattaren


Borde funka.. :klia:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor



Rockstone (trådstartaren)

#17 » 22:44:28, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller bara en kabel? och bygla kablarna till laddlampan när man vill att laddningen ska dra igång? Är det så enkelt? En strömbrytare där.
Någon som säger emot?
Rockstone
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:08, 21-08-2016
Sverige

dc_lindberg

#18 » 23:59:19, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken kanon bra support du fått Rockstone!

Jap. Det är en snik-pirat-regulator från okänd som sitter på din generator; ej så underligt - de var mycket billigare än Hella/Bosch.
Tycker nog de piraten jag har har fungerat bra, men de andras påpekan om lurigheten med dem har jag hört sedan 80-talet. Så jag har nog haft tur med mina generatorer.

Gällande det jag gjort med 1N4004 likriktardiod så är de ett tips som jag fått från Hella KGK med betoning på "du har inte hört det från oss!"; dvs, prova, se, men klaga inte om det inte funkar. Givetvis fungerade tipset :-)
Tipset i sig kommer från båt-branschen; utombordare laddade på tok för dåligt, krävde höga varv osv - då man testade o klurade på -varför- på KGK (1995 ngt) o fann att den mest prisvärda direkta, och väl fungerande, lösningen var att kapa jordningen och enkelrikta den, med "priset" av höjd spänning med 0.6V.

En -bra- Hella regulator, 14.2 - 14.4V, -bör- ss påpekats av de andra, ge liknande resultat; dvs påtalig förbättring av laddningen och att den kickar igång vid ett lägre varvtal. Det är min erfarenhet också - vilket du ser i min tråd.
Nu kör jag ju min Avatarmoped på vinter, och det ställde lite andra krav på spänningen än vad som var väntat; vilket dock Hella/KGK redan erfarit i sitt samarbetet med SL. På SL bussarna installerades på 90-talet antingen LADAC eller PulsOtronic laddregulatorer. LADAC hölls för att vara bättre, å så var också deras pris... ca 4500kr om jag minns rätt. Har provt "pulserande" laddning, dvs timer och syrabatteriladdare, och det visade sig ha betydande effekt gälladen laddning av mina batterier - vilket pekade på att PulsOtronic hade en idé som tydligen var verklighetsförankrad. (Deras laddregulator har jag för mig kostade 1800).
Båda företagens koncept var att mäta batteriets mottaglighet för laddning och att regulatorn anpassade spänningen i förhållande till vad batteriet ville ha; dvs 12.5V en varm sommardag och upp emot 16-17V en februaridag med -25/30'C.
(såsom det hela beskrevs för mig på 90-talet; och som jag testat mig fram till därefter)

En billig regulator kan man "offra" o testa 1N4004 diod (eller annan 1A -billig- likriktardiod) - fungerar det har man en "trim diod" i lager. Blir spänningen för hög men f.ö. ok, då kan man investera i motsvarande dyrare lösning, dvs ny laddregulator. (så resonerade jag på 90-talet, å så resonerar jag idag; "snål" som jag är).

Att det fanns olika versioner på dessa generatorer och att de kickade igång vid olika varvtal, det visste jag inte.
Det jag -vet- är att det är förbaska bra generatorer, med duktigt bra livslängd.
Lagren i dem är lätta att byta, och är väl värda att byta när man plockat isär generatorn oavsett skäl. SKF föredrag jag även om jag även monterat FAG och Koyo. Biltema och Jula säjer något de kallar lager... men deras skräp är i värre skick splitter nya än ett -utslitet- SKF lager, så jag avråder från att ens överväga annat än märkeslager (för -så- roligt är det inte att byta lagren).

5W
Tänk inte ens tanken att prova andra motstånd. Jo... det är klart jag provat jag med... det fungerade inte så bra... Fick krypa till butiken o köpa en 5W's glödlampa - då fungerade generator väl igen.
TF kan förklara detta mycket väl varför.

Gällande hur att göra - jo det -är- så här enkelt:
userpix/49872_hellareg_1.jpg
Kapar jordplattan.
Löder på likriktardioden (fel håll o den jordar inte... så blir det fel händer ingenting alls - generator startar helt enkelt aldrig)
Klart.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se