Ja ja - nu är jag helt med
Remskivorna, 2 st halvor. Listpris minns jag inte längre, antingen var det 400 eller så var det 800; gissa om jag satte kaffet i halsen när jag skulle hämta ut dem!!!
Har man svarvningsbar
remskiva som 63an - då svarvar man om den!
80A, gamla bosch.
-DEN- kräver högre
varvtal för att slå igång, men när den väl är igång, då laddar den utav H från riktigt låga varv!
Han som monterade 55A-arn på min Avatar moppe fick tag i en 80A till sin vinter-moped (alla som bor i Sörping har sett/träffat honom).
Just 80A hade den där egenheten... 90A hade det inte.
Jo, en 1A 1N4004 är nog den lösning som kanske blir billigast, och enklast.
Remskivan som syns på bilderna bör man nog inte ändra, även om det kan vara lockande att minsta med 1cm's
diameter. Det där ser ut som att vara kring 70mm, o det krävs anliggningsyta för remmen för att orka dra den där generatorn...
Nu finns det en -fördel- med den där generatorn och dess egenhet; det är -mycket- lättare att starta motorn eftersom generatorn inte slår igång förrän kring 2000rpm (precis exakt det som du startade tråden om
).
Mitt förslag är att du kika på min tråd (se länk ovan) o tillverkar dig en "trimm-regulator" å testar.
MIn gissning är att generatorn kommer att kicka igång kring 1600-1700rpm istället.
OM du vill envisas o trillskas o... så byt då
generator till en modern 90A Bosch med intern fläkt. Kostar väl kring en 500 på skroten o ny
regulator till dem från Hella kostade sist jag köpte kring ...500 eller var det 1000... 15 år sedan... Dyrt var det i vart fall.
Den nya modellen är -vida- överlägsen den där gamla, men så kostar den också!
Allt du behöver göra för att få igång din är att stampa till på gasen när motorn är lagom varm, så kickar din generator igång - kan du leva med det, nöj dig med att testa mitt förslag. Kan du inte leva med det... då få du vackert byta till nyare generator...