Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Växelströmsgenerator laddlampa tänd förlänge

18 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

Rockstone (trådstartaren)

#1 » 09:31:14, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en gammal mf175, där har tidigare ägare satt på en växelströmsgenerator från en volvo 740/940 eller kanske 240, kan inte dom modellerna exakt.
Problemet är att jag måste varva upp traktorn rejält en gång för att laddlampan ska slockna, är det för att remskivan snurrar saktare än på en bil kanske? Kan man fixa detta på nåt vis, känns inte bra att varva upp en kall traktor direkt. Mindre remskiva verkar jobbigt att sätta dit. Har läst att man kan byta till en lampa med mer eller mindre watt men det skulle inte va bra?? Finns det nåt knep att åtgärda detta?
Rockstone
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:08, 21-08-2016
Sverige



63an

#2 » 09:41:23, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp! Byt till minsta möjliga remskiva så du får upp varvtalet MAX över hela registret, sedan får du se om de hjälper de där med lampan! Eller köp ny generator å ta den kostnaden! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

dc_lindberg

#3 » 10:15:43, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63:an då... då får han ju byta remmen ofta ju...

Ja Rockstone, så är det... generatorns fält måste aktiveras o för det krävs ca 1200-1500rpm innan det slår igång (se Avatarmoppen).

63:an har tyvärr rätt - du måste växla upp rpm på generatorn. Det krävs att generatorn snurrar fortare än vevaxeln...

Vilken generator är det?
Foto!
Bosch från 240 kan väl vara både 55A och 90A ? Gamla huset.
Gissar du har en tidig 240 generator, dvs en 55A med ca 100mm's remskiva.
Lämplig skiva på dem är 80-100mm, men de går att montera ned till 45mm på dem (ej tillrådligt).

Remskivorna är -svin-dyra!!!
De kostar lika mycket som en ny generator på skroten eller Biltema.

Såg ett klipp på YouTube där någon kasserade en generator för den snurrade inte åt rätt håll... fläkten snurrade inte åt rätt håll... går att skifta fläkten från höger till vänster... det är en 3-fas, inte en likströmmare...

Monterar du en 1A likriktardiod mellan regulatorns jord och dess jordning i generatorn höjer du spänningen med 0.6V och får samtidigt aktivering av generatorns fält på ca 200-300rpm lägre (vilken kanske är allt du behöver?). Sist jag köpte 1N4004 på ELFA kostade de 4kr/st om jag minns rätt.
Se: Laddning, BMW, generator, spänning
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#4 » 10:41:31, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vadå byta rem oftare? Den har fortfarande samma fart som tidigare från motoraxeln! :vissla: Förstår att du menar cirkelbrottet runt generatorskivan blir tajtare men i de hela så har det ingen betydelse om man inte törs åtgärda ett enkelt problem. Ett annat sätt är att måtta skivorna å räkna fram varvtalet på generatorn men är de en 55w så är de dåligt på en traktor som körs på 1500-2 000rpm då ska den ge max enl. mej! :thumme: Lysen å krafs prioriteras jämt på maskiner som knallar max 25-30 km å då behövs kräm i burken :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

63an

#5 » 10:44:09, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde så att jag tog loss remskivan å lät svarva ner den till Min....enkelt å billigt! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Gösta Karlsson

#6 » 10:48:08, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har MF175 något tändläge på tändningslåset?
På en MF65 som jag hade , kopplade jag en diod frå 50 på staten till D+, på så vis magnetiserade jag generatorn, Funkade klockrent
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

Stefan1972

#7 » 13:06:24, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

sen beror det ju på vad det sitter för regulator där också. Det kan ju vara den typen som kräver lite mer varv. (ett extra motstånd synligt på en lös regulator) Sen kan man ju labba med remskivor också och svindyrt vet jag inte ? Möjligen där dc_lindberg handlar sina grejer.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Rockstone (trådstartaren)

#8 » 14:13:33, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Här ser ni bilder, googlade nummret och hittade den på biltema, sista bilden är därifrån, Laddlampan är på 3 watt. Vet inte om det är samma skiva på traktorn som det är på biltema generatorn? Hur fixar jag detta bäst då? Kan man göra något enkelt med en diod eller nåt sånt?
Rockstone
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:08, 21-08-2016
Sverige

Stefan1972

#9 » 14:45:44, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

börja med att ta bort rgulatorn och titta om det har ett motstånd. Byter man till en utan kan det göra saken lite bättre iallafall. Sen spelar det ju egentligen ingen roll om laddlampan lyser en stund heller? Du startar väl inte traktorn för att enbart köra med den på tomgång?

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#10 » 14:58:53, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ja - nu är jag helt med :-)

Remskivorna, 2 st halvor. Listpris minns jag inte längre, antingen var det 400 eller så var det 800; gissa om jag satte kaffet i halsen när jag skulle hämta ut dem!!!
Har man svarvningsbar remskiva som 63an - då svarvar man om den!

80A, gamla bosch.
-DEN- kräver högre varvtal för att slå igång, men när den väl är igång, då laddar den utav H från riktigt låga varv!
Han som monterade 55A-arn på min Avatar moppe fick tag i en 80A till sin vinter-moped (alla som bor i Sörping har sett/träffat honom).
Just 80A hade den där egenheten... 90A hade det inte.

Jo, en 1A 1N4004 är nog den lösning som kanske blir billigast, och enklast.
Remskivan som syns på bilderna bör man nog inte ändra, även om det kan vara lockande att minsta med 1cm's diameter. Det där ser ut som att vara kring 70mm, o det krävs anliggningsyta för remmen för att orka dra den där generatorn...

Nu finns det en -fördel- med den där generatorn och dess egenhet; det är -mycket- lättare att starta motorn eftersom generatorn inte slår igång förrän kring 2000rpm (precis exakt det som du startade tråden om ;-) ).

Mitt förslag är att du kika på min tråd (se länk ovan) o tillverkar dig en "trimm-regulator" å testar.
MIn gissning är att generatorn kommer att kicka igång kring 1600-1700rpm istället.


OM du vill envisas o trillskas o... så byt då generator till en modern 90A Bosch med intern fläkt. Kostar väl kring en 500 på skroten o ny regulator till dem från Hella kostade sist jag köpte kring ...500 eller var det 1000... 15 år sedan... Dyrt var det i vart fall.
Den nya modellen är -vida- överlägsen den där gamla, men så kostar den också!
Allt du behöver göra för att få igång din är att stampa till på gasen när motorn är lagom varm, så kickar din generator igång - kan du leva med det, nöj dig med att testa mitt förslag. Kan du inte leva med det... då få du vackert byta till nyare generator...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan1972

#11 » 15:10:19, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men nu är det som sagt inte bara amperen som gör att det blir sådär. Många generatorer på den tiden hade sådan regulator och det var en "feature" att generatorn inte skulle kicka igång när man körde på startmotorn. Dessa regulatorer har ett motstånd extra och sätter man dit en regulator utan motstånd så sänker man varvet den kickar igång på. Nu är det ju sant att de där gamla 80A kräver lite mer varv än många andra men att börja med regulatorn torde vara det enklaste iallafall om det nu sitter en sådan i.

Generatorn är för övrigt en merca generator, nån obskyr 80tals variant. Säkert nå surplus från nå kinesisk tillverkare som de säljer som universal. Söker jag på boschnumret så ska det sitta en sådan regulator jag pratar om iallafall.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Rockstone (trådstartaren)

#12 » 16:16:08, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.elfa.se/sv/likriktardiod-40 ... p/11052625?
Jag skulle kunna testa dc lindberg, med en sådan från elfa. Regulatorn är väl i samma svarta klump som kolen sitter i på denna generator? Och i din tråd ser det ut som att dioden ska lödas där inne? Har jag rätt? Så om jag beställer diod och tar ut laddrugulatorn och lägger upp en bild så kan du visa exakt var jag ska löda den??
Fråga två, Kommer traktor att bli mera svårstatad nu?
Kan man dra upp en strömbrytare i hytten så att den fortfarande är lättstartad och sedan slår man på dioden efter starten?
Kan det va så att det krävs mer än en diod( två-tre i serie)? så jag ska beställa några st?
Rockstone
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:08, 21-08-2016
Sverige

Hidsmekolek

#13 » 20:45:44, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boschgeneratorer brukar vara kinkiga med styrkan på laddlampan, strömmen genom den hjälper till att magnetisera
generatorn.. Leta upp en på 5 watt så sjunker nog "startvarvet" högst betydligt..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Rockstone (trådstartaren)

#14 » 21:24:34, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker jag helt fel nu eller skulle man kunna sätta en tryckströmbrytare med tex en 10 watts lampa i en serie koppling innan den vanliga laddlampan (alltså kopplat i serie med dom två kablarna som går till den vanliga laddlampan) på 3 watt. Och bara trycka på strömbrytaren en gång så att laddningen drar igång, och när man släpper strömbrytaren så tar strömen vägen genom 3 wattaren och laddningen är igång?

Sätta igång laddning med en 10 wattare och sedan låta strömmen gå genom 3 wattaren
Rockstone
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:08, 21-08-2016
Sverige

torbjorn_forsman

#15 » 21:33:44, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syftet med motståndet på laddningsregulatorn är att det ska dra tillräckligt med ström från D+ till jord för att laddningslampan säkert ska tändas om generatorn inte laddar och det beror på t ex invärtes avbrott i laddningsregulatorn eller att kolen är slut. Motstånd brukar sitta på alla originalmonterade regulatorer på Saab från 80-talet, men det finns aldrig på originalregulatorer på t ex Opel och VAG-bilar. Jag är inte säker på hur det brukar vara på Volvo.

Det ser ut som en tvivelaktig piratladdningsregulator som sitter på den där generatorn. Prova med en Bosch-tillverkad regulator och se om det fungerar bättre.
Kolla också att släpringar och kol är rena och fina, absolut inte oljiga. Om släpringarna är mycket repiga eller har fått djupa spår av kolen så kan det vara lämpligt att svarva ner dem.

Generatorn ser ut som en typ N1, dvs den som är lite större i diameter än den vanligaste K1 och satt bl a på många 740. De N1-generatorer som Volvo har använt är oftast på 80 A men på andra bilmärken kan märkströmmar mellan 70 och 100 A, kanske ännu mer, förekomma. En fördel med N1-generatorn är att den - om allt är i ordning - börjar ladda vid lägre varvtal än K1. En nackdel är att den är mer känslig än andra generatorer för skumma piratladdningsregulatorer med märkliga elektriska data. Det är vanligt på bilar med N1 att lyset flimrar när motorn går på tomgång pga att spänningsregleringen blir ostabil.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se