Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Buster 400 Byte till växelströmsgenerator

5 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Busterotto (trådstartaren)

#1 » 17:11:38, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska byta ut min likströmsgenerator på Buster 400 till en begagnad växelströmsgenerator. Finns det någon som någon som passar utan att behöva ändra fästena?
Busterotto
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:55, 16-06-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM Buster 400



torbjorn_forsman

#2 » 22:53:22, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tveksamt om det finns någon växelströmsgenerator som passar helt utan vidare. Man får nog nästan alltid räkna med att göra lite småändringar på fästena och kanske ändra remskivan för att få den i linje med övriga remskivor. Försök hitta en generator som är gjord för att sitta på samma sida av motorn, och som har spännstaget på samma plats (vanligtvis övre fästpunkten). Förmodligen är det enklast om du hittar en generator som är ganska liten i diameter för att vara en växelströmmare, t ex Bosch G1 (förekommer upp till 35-40 A på småbilar, t ex VW Polo från 80-talet).
Tänk på att växelströmsgeneratorn ska gå med högre varvtal än likströmsgeneratorn, så remskivan bör vara mindre än på originalgeneratorn.
Elektriskt sett blir installationen enklast om du väljer en generator med inbyggd laddningsregulator och magnetiseringsdioder. Generatorer med inbyggd regulator från europeiska bilar brukar vara lätta att koppla in (undantag: en del franska generatorer före ca 1985), men det kan förekomma konstiga speciallösningar på japanska och amerikanska bilar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

runewilliam_merc

#3 » 07:16:17, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husk også at rotasjonsretningen er viktig for vifta (fläkten) i generatoren.

Hilsen Rune
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

GSjo

#4 » 21:13:46, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en som byggde om min BM400 till en växelströmsgenerator då likströmmaren gav för lite och han hittade ingen som passade rakt av så fästena fick ändras. Remskivan är samma storlek som det var på likströmsgeneratorn, jag får öka varvet lite för att den ska komma igång att ladda, men detta är inget problem.
Leta upp en så liten som möjligt, för mig är det bara nån centimeter tillgodo mot lastaren och denna generatorn är så inte stor.
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e

Roine26

#5 » 23:28:33, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns färdiga kitt på oie


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Roine26
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:53, 26-01-2011
Ort: Säffle Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: harmacar och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se