Tveksamt om det finns någon
växelströmsgenerator som passar helt utan vidare. Man får nog nästan alltid räkna med att göra lite småändringar på fästena och kanske ändra remskivan för att få den i linje med övriga remskivor. Försök hitta en
generator som är gjord för att sitta på samma sida av motorn, och som har spännstaget på samma plats (vanligtvis övre fästpunkten). Förmodligen är det enklast om du hittar en generator som är ganska liten i
diameter för att vara en växelströmmare, t ex Bosch G1 (förekommer upp till 35-40 A på småbilar, t ex VW Polo från 80-talet).
Tänk på att växelströmsgeneratorn ska gå med högre
varvtal än likströmsgeneratorn, så remskivan bör vara mindre än på originalgeneratorn.
Elektriskt sett blir installationen enklast om du väljer en generator med inbyggd laddningsregulator och magnetiseringsdioder. Generatorer med inbyggd
regulator från europeiska bilar brukar vara lätta att koppla in (undantag: en del franska generatorer före ca 1985), men det kan förekomma konstiga speciallösningar på japanska och amerikanska bilar.