Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

MF35 generator remskivan gnisslar

10 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

bowlo (trådstartaren)

#1 » 00:30:48, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Var ute och harvade potatislandet idag och helt plötsligt börjar det gnissla väldigt högt fram i traktorn.

Jag kan se att gnisslet sammanfaller med att remskivan på generatorn "rör sig". (man ser att det blir en störning i rotationen om man stirrar på den rakt framifrån eller hur man ska förklara.)

Det blir väl så om ett kullager är trasigt gissar jag. Jag antar att det bara är att beställa en ny generator.

Men tillsvidare skulle jag verkligen behöva harva klart och få ner pärerna i jorden nu i helgen.

Kan man köra trots att det gnisslar? Vad är det värsta som kan hända?
Generatorn ska ju ändå bytas så spelar det nån roll om den går sönder mer tänker jag. Eller skadar jag andra komponenter om jag harvar klart?
bowlo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:50, 16-02-2016



torbjorn_forsman

#2 » 06:43:23, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bara så att remskivan har lossnat från axeln (lös mutter och trasig/saknad kil t ex)? Eller att remskivan håller på att ramla i bitar.
Vattenpump och fläkt drivs antagligen av samma rem som generatorn, så om det blir totalhaveri blir motorn utan kylning också.
Som vanligt vill jag bestämt avråda från att köpa nytillverkade (pirat-)generatorer, de brukar inte bli långlivade. Bättre att renovera en gammal märkesgenerator - och att göra jobbet själv hellre än att lämna bort det.

Jag föreslår att du åtminstone tar en närmare titt på generatorn och remskivan för att se efter vad som har hänt, det kan ju hända att det är lätt att fixa provisoriskt. Eller kanske ta bort generatorn så länge och få dit en spännrulle för remmen på ett provisoriskt fäste av plattjärn. Som spännrulle med lager bör man kunna använda t ex en utbytt kasserad spännrulle för kamremmen på någon personbil.

Om du väljer att köra vidare med halvhavererad generator, så slaka drivremmen så mycket som möjligt utan att den börjar slira, så att de skadade delarna inte utsätts för större krafter än nödvändigt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonnen513

#3 » 06:48:46, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är remmen tillräckligt spänd?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bowlo (trådstartaren)

#4 » 12:45:15, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Tack för era svar

Remmen är spänd, m jag drar i den med handen kan jag bara töja den nån mm.
Jag har undersökt remskivan och den verkar intakt och sitter bra. Men om jag lägger hela handen på den och drar och trycker fram och tillbaka kan jag jucka på skivan kanske 2-3 mm i sidled. Det är alltså axeln som går genom generatorn som rör sig. Detta juck-utrymme tyder på kullager i generatorn är slut va?

Jag tänkte köpa en sånhär generator:
http://www.oie.se/Produkt/generator-likstrom-14-v-22-a-(22791-RG)?sectionId=1000194182&model=VT_TraktorMASSEYFERGUSONMF353cylDiesel

Går på 1156kr.

Eller så kanske det är lika bra att köpa ett växelström kit?
http://www.traktordelar.net/traktordelar/massey-ferguson/mf35/generator/generator.html
Det kostar 1450kr. Så inte så stor skillnad i pris.

Men jag är rädd att det blir massa jobb jag ej har tid med. Vad tror ni hur stor operation är det att sätta in ett sånt växelström kit?
Renovera själv har jag inte tillräckligt med kunskap för tyvärr. Har kollat lite youtube videos och det verkar svårt.
bowlo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:50, 16-02-2016

bonnen513

#5 » 15:48:22, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle sätta dit växelströmmarn direkt och vänta med att koppla in den om tid saknas fast det tar ju inte många minuter om du har rätt grejer(annat tändningslås o laddlampa)
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

gaffa

#6 » 15:58:33, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En växelströmare som inte är inkopplad men snurrar blir förstörd fick jag lära mig en gång på F-gymnasiet
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

bonnen513

#7 » 16:04:40, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

trodde det var om laddlampan var kopplad men inte batteriet men jag vet ej
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#8 » 18:36:15, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En växelströmsgenerator brukar klara sig om den inte är inkopplad när motorn startas. Det verkligt farliga är om förbindningen mellan generator och batteri lossnar medan motorn är igång.
Vill man vara helt på den säkra sidan kan man kortsluta B+ till jord (det går lika bra med kortslutning från D+ till jord om det är en generator som har magnetiseringsdioder på traditionellt sätt).
Om det är en äldre växelströmsgenerator med separat laddningsregulator så klarar den sig säkert om man kopplar bort anslutningen till fältlindningen (DF) innan motorn startas.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

agvg

#9 » 22:02:17, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller kjøp ett kulelager på Biltema og bytt det? Tok noen minutter på min mf135

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Volvot24

#10 » 22:12:44, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken bilmek som helst, som inte bara byter till ny generator fixar detta lätt.

Så märk upp hur allt är inkopplat, ta bilder. Lossa generator och dra iväg till närmaste bilmeck.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se