Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

MF 30 byte av startmotor

15 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Henkka (trådstartaren)

#1 » 22:43:05, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gamla CAV "rör" startmotorn gav upp och då köpte jag en ny modernare startmotor. Att byta själva startmotorn mekaniskt var inget problem men det elektriska ställer till det.

Kollade i verkstadshandboken om elsystemet i denna traktor som är från -64 och enligt den borde det vara negativ jord. På min är det inte det utan pluskabeln från batteri gick ner till höljet på startmotorn och vidare med strumpa in i själva startmotorn.

I samband med startmotorbytet ändrade jag till negativ jord. Men hur skall sedan den nya startmotorn inkopplas? Jag satte minuskabeln från batteri till ena av de två bultarna som håller startmotorn samt pluskabeln till m10 anslutning på startmotorn. Sedan behövs det väl någon signal till den mindre plus anslutningen på startmotorn, men var tar jag den ifrån?
Själva startrelät är dött, kommer inget klick ljud ur det så det kan väl lämnas bort? Tog ut tändlåset och försökte mäta på de olika stiften om det skulle komma +12V ur något då nyckeln är i startläge men det kom det inte. Borde väl dra en separat plusledning till tändlåset och vidare ner till startmotorn för att få det att fungera? Är ingen hejare på elsystem så vore tacksam för all hjälp.

Startmotorn fungerar om jag ger +12v till den lilla anslutningen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Henkka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:38, 23-03-2009
Ort: Kristinestad
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra6400, Valmet605, Ford5600, MF30, Volvo EC35, SR580



rospigg

#2 » 22:56:23, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ditt gamla startrelä kan du ta bort.
Det sitter ett motsvarande relä på startmotorn, så den lilla gula kabeln kopplar du på stjärnskruven (på nya startmotorns relä)
Grova röda kabeln (den ena tar du bort) sätter du på M10 gängan, den övre.
Du kan behålla + på jord då startmotorn går åt samma håll oberoende av + eller - jordning, då slipper du strul med generator som ska kopplas om osv.
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Henkka (trådstartaren)

#3 » 23:18:33, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Ditt gamla startrelä kan du ta bort.
Det sitter ett motsvarande relä på startmotorn, så den lilla gula kabeln kopplar du på stjärnskruven (på nya startmotorns relä)
Grova röda kabeln (den ena tar du bort) sätter du på M10 gängan, den övre.
Du kan behålla + på jord då startmotorn går åt samma håll oberoende av + eller - jordning, då slipper du strul med generator som ska kopplas om osv.
/Rp


Om jag behåller plusjord så kopplar jag pluspol från batteri till chassit på traktorn (som det var från början) och minuspol från batteri till den övre m10 anslutningen på startmotorn. Den gula kabeln som gick till det gamla relät kopplas till startmotorns relä (sjärnsskruven).

Då återstår det 2 röda kablar samt en svart. Enligt kopplingsschemat bifogat går en röd till plus och en till minus (höljet på startmotorn). Kan inte båda dessa lämnas bort om det gamla relät inte tas i bruk?
Den svarta kabeln kommer antagligen också till en övre m10 anslutningen på startmotorn?
Henkka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:38, 23-03-2009
Ort: Kristinestad
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra6400, Valmet605, Ford5600, MF30, Volvo EC35, SR580

torbjorn_forsman

#4 » 12:10:10, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elschemat verkar ju vara ritat för minusjord. Är du helt säker på vilken polaritet du ska använda i ditt system?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#5 » 13:45:18, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt så har de varit minusjordade. Men det finns personer som är övertygade att alla äldre MF ska ha plusjord, den kan ha råkat på en sådan person.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Henkka (trådstartaren)

#6 » 14:23:15, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Elschemat verkar ju vara ritat för minusjord. Är du helt säker på vilken polaritet du ska använda i ditt system?


Är faktiskt inte säker, den hade plusjord då jag köpte den 2010 och har inte funderat på det mera förrän nu då byte av startmotor blev aktuellt.

Men troligen skall den ha negativ jord och jag skall koppla den så nu också.
Frågan är bara om det funkar att dra den gula kabeln till den lilla plusterminalen på startmotorn. Hur det blir med glödfunktionen sedan vet jag inte.
Henkka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:38, 23-03-2009
Ort: Kristinestad
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra6400, Valmet605, Ford5600, MF30, Volvo EC35, SR580

torbjorn_forsman

#7 » 21:40:32, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, när jag tittar närmare på schemat så ser jag att det krävs ett mellanrelä för manöver av startmotorn, för att startspärren ska fungera. Det går att använda antingen det gamla startrelät eller ett vanligt slutande bilrelä.
Reläspolen (anslutningar 85 och 86 på ett standardrelä) till gul och blå, anpassa polariteten efter vilken batteripol du bestämmer dig för att ha jordad, även om det för de flesta reläer inte spelar någon roll.
Reläkontakten (anslutningar 30 och 87) mellan batteriets icke jordade pol (t ex den grova matningen till startmotorn) och anslutningen för manöverström på solenoiden (kan vara märkt 50 om startmotortillverkaren följer tysk DIN-standard).

Beträffande olikheter i elsystemet på gamla MF så är min uppfattning att de generellt fick minusjord i och med att växelströmsgeneratorer infördes. Innan dess varierade det beroende på tillverknings- och försäljningsland för traktorn. Exempelvis var många MF för tyska marknaden försedda med grövre eldelar av märke Bosch och minusjordade, medan de som var avsedda för brittiska marknaden hade Lucasutrustning och var plusjordade. Och till en liten marknad som Sverige har det letat sig traktorer av flera olika utföranden under årens lopp.

Om man kör en likströmsgenerator ansluten till ett batteri med fel polaritet så kommer bakströmsrelät att stå och klappra, och kontakterna bränns sönder mycket snabbt. För att kolla generatorns polaritet kan man lossa utgående ledning från laddningsregulatorn (ofta märkt A eller A1 om det är en Lucasregulator, 30 eller B+ om regulatorn följer tysk standard, BAT om det är en fransk eller amerikansk regulator), starta motorn och sedan mäta med en multimeter på regulatorn för att se om det blir positiv eller negativ spänning relativt jord där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Henkka (trådstartaren)

#8 » 23:03:37, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu funkar traktorn igen. Har nu minus jord och allt verkar fungera normalt.

Från tändlåset gick en blå ledning till det gamla startrelät, denna ledning ger +12V då nyckeln vrids till startläge. Drog denna ledning ner till startmotorns lilla "stjärnsskruvs" anslutning. Sedan gick det två röda ledningar från det gamla startrelät till startmotorn, dessa ledningar lämnade ja okopplade. Från det gamla startrelät gick även en ledning ner till säkerhetsbrytaren för H/L växelspaken, denna är ej heller nu kopplad vilket betyder att traktorn saknar startspärr nu.

På startmotorns övre 12V anslutning kopplade jag pluskabeln från batteri samt den svarta ledningen som går upp till tändlåset.

Vet ej om detta är rätt men allt tycks fungera och generatorn ger 13-14V och polariteten tycks stämma.

Köpte traktorn av en som inte är så värst insatt i teknik/maskiner och det är mycket möjligt att han kan ha lyckats vända polariteten i misstag.
Henkka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:38, 23-03-2009
Ort: Kristinestad
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra6400, Valmet605, Ford5600, MF30, Volvo EC35, SR580

Michael Meier

#9 » 06:34:55, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte fel att ha en fungerande startspärr.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1

#10 » 06:44:49, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Amperemätaren, går den åt rätt håll? Dvs, visar den på plussidan när motorn är igång och generatorn laddar? Den måste man koppla om vid polaritetsbyte.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Henkka (trådstartaren)

#11 » 22:30:03, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Amperemätaren, går den åt rätt håll? Dvs, visar den på plussidan när motorn är igång och generatorn laddar? Den måste man koppla om vid polaritetsbyte.


Amperemätarnålen står nästan rakt men vid gaspådrag far den kanske aningen på röda - sidan.

Hur fixar man till detta?
Henkka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:38, 23-03-2009
Ort: Kristinestad
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra6400, Valmet605, Ford5600, MF30, Volvo EC35, SR580

Janson1

#12 » 22:45:02, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt plats på kablarna bakom amperemätaren...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Henkka (trådstartaren)

#13 » 23:03:49, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Byt plats på kablarna bakom amperemätaren...


Ok, det är så enkelt åtgärdat.

Man behöver inte göra något åt generatorn då för den funkar väl oberoende av polaritet?
Henkka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:38, 23-03-2009
Ort: Kristinestad
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra6400, Valmet605, Ford5600, MF30, Volvo EC35, SR580

torbjorn_forsman

#14 » 23:13:40, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henkka skrev:
Janson1 skrev:Byt plats på kablarna bakom amperemätaren...


Ok, det är så enkelt åtgärdat.

Man behöver inte göra något åt generatorn då för den funkar väl oberoende av polaritet?


Nej, generatorn måste också ha rätt polaritet, som jag skrev tidigare i tråden.
Du kan ju mäta batterispänningen för att kolla att den verkligen laddar, om du inte vill koppla bort den och göra det prov jag föreslog.
Om du måste byta polaritet på en likströmsgenerator (som jag antar att det är) så finns det tre möjligheter:
1) Kör den med motsatt rotationsriktning (oftast inte så praktiskt i fordon).
2) Byt plats på det jordade och det icke jordade kolet (dvs vrid gaveln med kolhållarna ett halvt varv om det är en tvåpolig generator, ett kvarts varv om den är fyrpolig). Kan gå om generatorn är förberedd för detta.
3) Polvänd fältlindningen, dvs byt plats på den ände som är kopplad till fältanslutningen på generatorn och den som är ansluten till antingen jord eller ena kolet inne i generatorn.

Hur man än gör så måste man magnetisera om generatorn för att den ska kunna ta upp spänning med den nya polariteten. Enklast genom att lägga av fläktremmen, ta av kåpan på laddningsregulatorn och trycka in bakströmsreläts ankare för hand några sekunder. Då ska generatorn börja gå som motor, och rotera åt "rätt" håll om allt är i ordning. Passa då på att kolla att den går snällt utan att gnistra vid kolen och utan att "hacka" någon gång per varv (känns tydligt om man bromsar remskivan med handen).

Om det är en mer avancerad likströmsladdningsregulator (t ex Bosch "Variod" -regulator från sent 60-tal), så kan det finnas en diod i den som måste polvändas för att regulatorn ska fungera med den nya polariteten.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#15 » 19:52:08, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ev så behöver det inte göras nåt med generatorn alls, den kanske redan laddar som den skall. Mät med en multimeter, om spänningen går upp till minst14 volt med motorn igång, då är generatorn ok. Kolla sedan om amperemätaren visar + eller -, visar den plus: klart! Visar den - så måste dess kablar skifta plats.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se