dc_lindberg skrev:Får jag gissa så gissar jag på 17mm, precis som du har.
Ring Biltema så får de skicka ut någon å mäta axeln åt dig
Har de missat datan på hemsidan, så är det precis som med allt annat man glömmer... "det hamnar i fötterna!"
Ivar Risslén skrev:Verktyget som jag tänkte på kallas bl.a. remskivehållare. Det finns för olika remmar. https://www.esska.se/esska_se_s/Remskiv ... 20510.html
Det är ganska enkelt att göra ett eget av ett rör och en passande rem.
Slående mutterdragare verkar ha blivit ett universalverktyg när det ska skruvas om man tittar på amerikanska hojbyggare t.ex.. Så de flesta vet inte om att man kan skada lager och det gör inte så mycket om man ska leva på att serva fordon, man får bara lite mer att göra. Sedan så skyller man på dålig kvalite på lagret.
Ivar Risslén skrev:När man använder tryckluft för att lossa eller dra åt muttrar där det finns lager är det en risk att man slår märken inne på lagerbanorna så att livslängden minskar.
Helt rätt, jag använder mutterknacken alltid vid demontering o montering av rotorknivar för slipning eller byte, lnga lagerskador.Rubert skrev:Funderar lite som QV_ .
En mutterdragare ger väl ett moment som vill rotera arbetsstycket och det ger väl ingen eller en liten belastning på lagret.
Beroende på storleken av arbetsstyckets tröghetsmomentet så kommer det väl bara att rotera eller stå skaka.
Om mutterdragaren har en konstruktion som också genererar axiella krafter skulle det nog kunna skada lager.
Det blir ju lite som att slå eller pressa på ett lager via kulorna.
Axiella krafter lär ju för övrigt inte försvinna med ett verkyg som "håller fast" remskivan.
Vad skall användas för att lossa och dra muttern till renskriva på V70 tex vid kamremsbyte jag använder 3/4 knack.torbjorn_forsman skrev:Jag har en känsla av att man inte ska använda slående mutterdragare på muttrar i änden av "byggda" vevaxlar, i synnerhet inte om det tunga svänghjulet sitter i motsatt ände av vevaxeln mot den där man skruvar, så att alla presspassningsförband i vevaxeln utsätts för slag. En annan detalj är att på motorer med sådan vevaxel (alltså främst tvåtaktare), brukar vevlagren vara nållager som kanske inte mår bra för de krafter de utsätts för i detta fall.
Ove.G skrev:Vad skall användas för att lossa och dra muttern till renskriva på V70 tex vid kamremsbyte jag använder 3/4 knack.torbjorn_forsman skrev:Jag har en känsla av att man inte ska använda slående mutterdragare på muttrar i änden av "byggda" vevaxlar, i synnerhet inte om det tunga svänghjulet sitter i motsatt ände av vevaxeln mot den där man skruvar, så att alla presspassningsförband i vevaxeln utsätts för slag. En annan detalj är att på motorer med sådan vevaxel (alltså främst tvåtaktare), brukar vevlagren vara nållager som kanske inte mår bra för de krafter de utsätts för i detta fall.
Det är det,åtkommlighet och mycket kraftigt moment.torbjorn_forsman skrev:Ove.G skrev:Vad skall användas för att lossa och dra muttern till renskriva på V70 tex vid kamremsbyte jag använder 3/4 knack.torbjorn_forsman skrev:Jag har en känsla av att man inte ska använda slående mutterdragare på muttrar i änden av "byggda" vevaxlar, i synnerhet inte om det tunga svänghjulet sitter i motsatt ände av vevaxeln mot den där man skruvar, så att alla presspassningsförband i vevaxeln utsätts för slag. En annan detalj är att på motorer med sådan vevaxel (alltså främst tvåtaktare), brukar vevlagren vara nållager som kanske inte mår bra för de krafter de utsätts för i detta fall.
Den motorn har väl vevaxeln smidd i ett stycke, så den är nog inte så känslig i det avseendet.
Annars går det väl att hålla emot genom att lägga en kasserad rem på remskivan, och utanpå den en kedjenyckel (om man kommer åt).
En klassisk metod i snöskotersammanhang är att vrida runt motorn så att kolven närmast den ände där man ska lossa skruven står i nedre dödpunkt, sen skruvar man ur tändstiftet och pular ner ett nylonrep i cylindern tills det är fullt. Det blir ett effektivt om än något fjädrande mothåll.
Om en skruv/mutter i vevaxelände är låst med Loctite, så bör man värma den ordentligt med gassvets så att låsningen släpper, innan man försöker lossa den. Risken finns att den som mekade förra gången tog till "stark" gänglåsning...
Det är det,åtkommlighet och mycket kraftigt moment.[/quote]Det är skillnad på motorer där man kan låsa svänghjulet och använda hylsa utan förlängare.Ove.G skrev:torbjorn_forsman skrev:Vad skall användas för att lossa och dra muttern till renskriva på V70 tex vid kamremsbyte jag använder 3/4 knack.Ove.G skrev:[quote="torbjorn_forsman"]Jag har en känsla av att man inte ska använda slående mutterdragare på muttrar i änden av "byggda" vevaxlar, i synnerhet inte om det tunga svänghjulet sitter i motsatt ände av vevaxeln mot den där man skruvar, så att alla presspassningsförband i vevaxeln utsätts för slag. En annan detalj är att på motorer med sådan vevaxel (alltså främst tvåtaktare), brukar vevlagren vara nållager som kanske inte mår bra för de krafter de utsätts för i detta fall.
Den motorn har väl vevaxeln smidd i ett stycke, så den är nog inte så känslig i det avseendet.
Annars går det väl att hålla emot genom att lägga en kasserad rem på remskivan, och utanpå den en kedjenyckel (om man kommer åt).
En klassisk metod i snöskotersammanhang är att vrida runt motorn så att kolven närmast den ände där man ska lossa skruven står i nedre dödpunkt, sen skruvar man ur tändstiftet och pular ner ett nylonrep i cylindern tills det är fullt. Det blir ett effektivt om än något fjädrande mothåll.
Om en skruv/mutter i vevaxelände är låst med Loctite, så bör man värma den ordentligt med gassvets så att låsningen släpper, innan man försöker lossa den. Risken finns att den som mekade förra gången tog till "stark" gänglåsning...
Återgå till [Traktorer] El/Elektronik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster