Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Generatorbrand, vad gör ja?

140 inlägg • Sida 3 av 10
El/Elektronik i traktorer

Bengt Erik Eriksson

#31 » 23:56:24, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Bengt Erik Eriksson skrev: .... näe menar "grova kabeln" mot dess anslutning.. sprakar det mellan dem är det något fel på generatorn..


Menar du B+ kanske ?


Ähumm.. Ja... :shake_hands:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Andreas.karlsson (trådstartaren)

#32 » 17:46:54, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu testat att få snurr med en borrmaskin på 3200 rpm. Blir ju inte riktigt de varven då jag har en gummigrej på maskinen, mot remskivan.
Batteri på 12.4v och en testmejsel som laddlampa, även testat med en extra 5w 12v lampa emellan för mer motstånd. Men inget händer, varken med nya eller gamla regulatorn. Kanske gör ja något fel? Eller har generatorn gjort sitt?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Gunnar i Sörby

#33 » 18:29:31, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testmejseln kan ha för högt motstånd=för lite magnetiseringsström. Koppla 5w-lampan parallellt med testmejseln, eller använd bara 5w-lampan.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#34 » 19:50:23, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gunnar i Sörby skrev:Testmejseln kan ha för högt motstånd=för lite magnetiseringsström. Koppla 5w-lampan parallellt med testmejseln, eller använd bara 5w-lampan.


Tackar! tappade 5w i golvet, men hittade en 6w istället.....men det händer ingenting! Då är det inte lönt att skruva isär och löda loss dioder antar ja?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#35 » 21:49:33, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyser 6 W-lampan då du har den inkopplad mellan B+ och D+ ?
Får den nya laddningsregulatorn bra kontakt både med jord och med det fjädrande blecket för D+ på diodplattan?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#36 » 21:52:54, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Lyser 6 W-lampan då du har den inkopplad mellan B+ och D+ ?
Får den nya laddningsregulatorn bra kontakt både med jord och med det fjädrande blecket för D+ på diodplattan?


Då lyser den ja.....sen när ja kör igång borrmaskinen på fullvarv så fortsätter den lysa.
Den jordar bra Ja....men jag funderade själv på fjäderblecket.....men det fjädrar och ligger ann bra, så ja tycker det borde bli kontakt!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#37 » 22:02:11, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att mäta spänningen mellan D+ och jord. Den borde bli åtminstone några volt då batteri + lampa är inkopplade och generatorn står stilla, är den så gott som 0 kan man misstänka en kortslutning någonstans. I så fall kan du t ex kolla om lampan fortsätter lysa även om du tar bort laddningsregulatorn.
Det kan också vara intressant att se om spänningen är helt oförändrad då du kör borrmaskinen för fullt eller om den ändrar sig på något sätt då.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#38 » 13:17:07, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Prova att mäta spänningen mellan D+ och jord. Den borde bli åtminstone några volt då batteri + lampa är inkopplade och generatorn står stilla, är den så gott som 0 kan man misstänka en kortslutning någonstans. I så fall kan du t ex kolla om lampan fortsätter lysa även om du tar bort laddningsregulatorn.
Det kan också vara intressant att se om spänningen är helt oförändrad då du kör borrmaskinen för fullt eller om den ändrar sig på något sätt då.


Blir inte klok på detta....runt 1.5v och när ja startar maskinen så går de upp till strax över 2v sen går det inte läsa av längre.....höll med tång i lampan nu för att kunna hålla längre, och de verkar som att lampan vill slockna oci generatorn går trögare.....men mäter man spänningen till batteriet så är den oförändrad....trasig, men ändå inte?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#39 » 13:35:20, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om generatorn går trögt är det ett bra tecken. Förmodligen är din borrmaskin så svag att den sackar när generatorn ska börja lämna laddström på allvar och det går tungt för den. Alltså precis samma fenomen som när en bil laddar dåligt pga att fläktremmen slirar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#40 » 13:39:49, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om generatorn går trögt är det ett bra tecken. Förmodligen är din borrmaskin så svag att den sackar när generatorn ska börja lämna laddström på allvar och det går tungt för den. Alltså precis samma fenomen som när en bil laddar dåligt pga att fläktremmen slirar.

Ska försöka hålla med båda händerna.....
Grejen är att ja har märkt på tomgång senaste tiden att lampan vill börja glöda....så något fel måste de ju vara vilket som är ja rädd
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#41 » 14:29:08, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

12,3v i startläget, när lampan slocknar så vandrar mätaren upp till 12,56 sen slirar borrmaskinen för mycket.
Trodde ja skulle kunna komma upp över 13 åtminstone.....
Så laddar verkar den kunna göra litegrann iallafall.....men man vet ju inte om den laddar för mycket än. Antar att enda sättet är att skruva tillbaka och provköra?
Skriker enormt med nya regulatorn....är ringarna slut då förmodligen?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#42 » 14:55:31, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som skriker?
Om det är djupa spår i släpringarna och kolen på den nya regulatorn inte har exakt samma mått som de gamla så de inte riktigt passar i spåren (eller om den nya kolhållaren är annorlunda gjord så kolen inte hamnar i samma läge längs axeln), så kan det bli oljud (och för den delen risk för att kolen bryts sönder eller slits ner på nolltid). I så fall bör man svarva av släpringarna så de blir släta.
Det kan också förekomma en del oljud som är helt normala under första tiden med nya kol, innan de har slitit in sig mot släpringarna.

Du skulle förresten också kunna kolla om det är lättare att få upp spänningen om du har ett bättre laddat batteri.
När nu batteriet har 12,3-12,4 V tomgångsspänning så är det ju knappt halvladdat, och om det är i bra skick och har låg inre resistans så behövs det rätt mycket ström för att omedelbart få upp spänningen över 13 V.
Prova att ladda det fullt (tomgångsspänning minst 12,7 V då batteriet har stått orört ett dygn efter laddning) och gör ett prov till med generatorn sedan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#43 » 15:03:39, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vad är det som skriker?
Om det är djupa spår i släpringarna och kolen på den nya regulatorn inte har exakt samma mått som de gamla så de inte riktigt passar i spåren (eller om den nya kolhållaren är annorlunda gjord så kolen inte hamnar i samma läge längs axeln), så kan det bli oljud (och för den delen risk för att kolen bryts sönder eller slits ner på nolltid). I så fall bör man svarva av släpringarna så de blir släta.
Det kan också förekomma en del oljud som är helt normala under första tiden med nya kol, innan de har slitit in sig mot släpringarna.

Du skulle förresten också kunna kolla om det är lättare att få upp spänningen om du har ett bättre laddat batteri.
När nu batteriet har 12,3-12,4 V tomgångsspänning så är det ju knappt halvladdat, och om det är i bra skick och har låg inre resistans så behövs det rätt mycket ström för att omedelbart få upp spänningen över 13 V.
Prova att ladda det fullt (tomgångsspänning minst 12,7 V då batteriet har stått orört ett dygn efter laddning) och gör ett prov till med generatorn sedan.


Kolen har samma mått, men verkar vara för slitna ringar. Men det får vara så tills ja har konstaterat om de finns fel eller ej. Batterierna behövde ca 4 dl på 12 celler....så nog har de fått för mkt ström känns det som, men verkar ta laddning enligt min Ctek.
Ska man byta batterier oavsett? Brandrisker tas Ej!

Det har du rätt i...jag tänkte precis tvärtom, klart ja måste testa med ett fulladdat! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#44 » 16:44:34, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller moderna batterier så brukar vätskenivån i dem vara som högst när batteriet är fulladdat och som lägst när det är urladdat. Fyller man vatten i ett urladdat batteri riskerar man att det svämmar över när det blir fulladdat.

Ctekladdare är utmärkta på nya batterier i bra skick, men man bör komma ihåg att bilbatterier är tvärt emot människor - de föds som kopior och dör som original. Det finns inte två gamla batterier som åldras på samma sätt, och "intelligenta" laddare som t ex Ctek blir ofta lurade av hur ett gammalt batteri uppför sig. Ofta är det bättre med en gammal enkel 4 A-laddare som bara består av en transformator och en likriktarbrygga när man ska ladda ett batteri som är gammalt eller har varit med om otrevligheter.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#45 » 20:17:09, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ett batteri ståendes som för en vecka sedan användes till att provköra en startmotor i tomme, 12,77 orört, men efter en stunds lysande av laddlampan så var det nere på 12,69.....helt ok ändå tyckte ja så ja testade. Hittade en hylsa som passare på remskivan och slog i en bult, så nu kunde ja köra utan slirning.....och de blev skillnad! Provocerade upp och ner och vid olika varvtal, men multimetern kom aldrig över 14,65v och det borde väl vara ok! Men när jag saktade ner och körde på ett ungefärligt motsvarande tomgångsvarv på traktorn, så låg spänningen på runt 13v och laddlampan glödde bra.....och detta är väl mindre bra??

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se