Det brukar stå i VHB för generatorn eller fordonet den sitter på.
Jag har tittat i ett antal böcker nu och konstaterat att vanligtvis finns bara ett minimimått för släpringarna angivet, ytterst sällan
diameter i nyskick.
Bosch K1 har t ex min 32,0 mm enligt servicemeddelanden från tidigt 70-tal, 31,5 mm enligt VHB från slutet av 70-talet.
Det enda fall där jag hittade en ny-diameter angiven gällde en Motorola-generator som tydligen har förekommit på Ford Granada på 70-talet. Där var den angiven till 31,6 mm och minimidiametern till 31,15 (vilket jag tycker låter som orimligt liten förslitningsmån, normalt bör man kunna nöta ner släpringarna åtminstone 2 mm innan kopparn är slut). I samma Ford-handbok fanns inga gränsvärden alls angivna för generatorer av märke Bosch och Lucas.
Mitt förslag är att man inte bryr sig så mycket om eventuella gränsvärden, utan svarvar ner släpringarna tills nästan alla slitagerepor är borta. Om man då ännu inte har nött igenom kopparn, så bör generatorn kunna gå ett tag till.
Det är mycket viktigt att man får släpringarna bra centrerade under svarvningen, kast på släpringarna kan leda till att generatorn fungerar mycket dåligt pga att kolen studsar vid höga
varvtal. Det är på sin höjd ett par hundradels mm kast som kan tillåtas, då rotorn är lagrad i egna lager.
Har man dålig
svarv är det kanske bättre att inte svarva anliggningsytan för kolen alls, utan bara ta ner de oslitna kanterna på sidan om med hjälp av svarvstål, och sedan putsa bort de värsta reporna med fin
smärgelduk.